
Hur kan du bli mer effektiv i ditt arbete med hjälp av AI? Och vad behöver du tänka på när du själv ska upphandla AI-tjänster? Den 13 april på AI och offentlig upphandling får du ta del av strategier och konkreta exempel på hur andra upphandlande myndigheter har gjort för att komma igång.
Det här får du som deltagare:
- Tips på hur du anpassar AI till er arbetsprocess
- Råd för att upphandla AI till offentlig sektor
- Ta del av framtidsutsikter för AI inom offentlig upphandling
Boka din plats till konferensen redan i dag!
Datum: 13 april 2026
Tid: Kl. 12.30 – ca 16.30
Plats: På distans via digital sändning
Pris: 2 695 kr ex moms per deltagare
Boka tidigt-pris: 1 695 kr exkl. moms per deltagare
Rabatterbjudandet gäller ett begränsat antal platser, och gäller längst t.o.m. fredag den 13 mars.
Frågor? Kontakta oss på bokning@upphandling24.se
Våra bokningsvillkor hittar du här.
PROGRAM

12.30 Välkomna med inledning
Sara Andersson Marmnäs, programansvarig, Upphandling24


Utmaningar och lösningar för säker AI i offentlig sektor
Vad har andra myndigheter haft för utmaningar med att börja använda AI-tjänster? Vad finns det för lösningar på dessa? Och vad ska du särskilt tänka på när det gäller säkerheten? Ta del av insikter och erfarenheter av hur du kan jobba med trygga AI-lösningar, även om du jobbar på en myndighet som hanterar känslig persondata. Vi får även tankar kring hur AI kan komma att utvecklas de närmsta åren och vad geopolitiken spelar för roll i detta.
Emma Gunnebrink, head of customer experience, Klang
Jacob Andersson, head of AI, Klang
Så implementerade vi AI tillsammans
Hur kommer man framåt tillsammans istället för att var och en försöker utforska AI på egen hand? I Sundbybergs stad har olika sektorer fått utveckla och implementera AI-lösningar tillsammans. Resultatet blev bland annat 450 egenskapade AI-assistenter. Upphandlingsenheten delar med sig av lärdomar kring att skapa AI-assistenter för föranalys, avtalsuppföljning och fråga-svar-funktion för verksamheter som avropar. Hur har det funkat att integrera stadens alla styrdokument som AI-stöd? Och vad har man för planer framöver?
Annelie K Scott, upphandlingschef, + fler medarbetare, upphandlingsenheten Sundbybergs stad

Från arbetsflöde till AI-flöde – att bygga vidare på det man redan gör bra
Vad händer när man låter AI bli en del av organisationens befintliga arbetsrutiner? På Adda har man testat att ”AI-fiera” sina arbetsflöden, utan att ändra strukturerna bakom dem. Lärdomen? Att AI inte behöver vara komplicerat om tekniken anpassas efter verksamheten – istället för tvärtom. Med hjälp av skalbara GPT-lösningar som styrs av arbetsteamets redan etablerade metoder kan man genomföra analyser snabbare, mer enhetligt, och med ökad eller bibehållen kvalitet – även i komplexa upphandlingar. Theodor Israelsson Levén delar med sig av hur en offentlig aktör kan arbeta med AI på ett säkert, skalbart och verklighetsnära sätt.
Theodor Israelsson Levén, senior projektledare, Adda
14.05 Kaffepaus

Så kom vi igång med AI i upphandlingsarbetet
Hur kan en medelstor kommun börja dra nytta av AI i sitt upphandlingsarbete? Robin Ingbrant, upphandlingschef i Karlskoga kommun, delar med sig av de första erfarenheterna av att använda Copilot-agenter i upphandlingsprocessen och tips på hur du kommer igång. Han berör även vilka möjligheter han ser framåt när Copilot kombineras med deras upphandlingssystem för att skapa ett mer integrerat arbetsflöde.
Robin Ingbrant, upphandlingschef, Karlskoga kommun

Upphandla AI-system effektivt och ansvarsfullt
I takt med att artificiell intelligens blir en allt viktigare del av offentlig och privat verksamhet ökar behovet av att förstå hur AI-system kan upphandlas på ett effektivt och ansvarsfullt sätt. AI Sweden har tillsammans med partners tagit fram ett kunskapsunderlag för upphandling av AI-system och delar nu med sig av insikterna från rapporten.
Henric Wirfelt, Partner Manager, AI Sweden och projektledare för upphandlingsrapporten


Så kom vi igång med AI-granskning av fakturor
Mohamed Messaoud på allmännyttiga bostadsbolaget Sollentunahem blev frustrerad över att inte hinna granska alla leverantörsfakturor så noga som han önskade, men ville inte heller attestera i blindo. Med hjälp av en egenbyggd AI-lösning har han och verksamhetens upphandlare upptäckt och krävt tillbaka felaktiga utbetalningar. Hur kom de igång? Vad har granskningen gett? Och vad ser de för potential? Få en kort inblick i hur en organisation kan ta hjälp av AI och varandra för att stärka granskning och uppföljning.
Mohamed Messaoud it- och digitaliseringsansvarig, och Jennifer Grede, strategisk upphandlare/tf upphandlingschef, Sollentunahem
ca 16.30 Avslutning
Programmet uppdateras löpande.
SAMARBETSPARTNER
Vill du bli partner till AI och offentlig upphandling? Hör av dig till oss så berättar vi mer om möjligheterna.
Kontakta Victoria Pettersson, ansvarig för samarbeten, på mobil: 0735-11 81 79 eller mejl: victoria.pettersson@mediakraft.se

