Ett nätverk för dig som vill gräva djupare inom upphandlingsjuridiken. Ta del av senaste praxis och hur den påverkar ditt arbete och delta i diskussioner och grupparbeten kring specifika ”case”. Du har möjlighet att nätverka med kollegor i hela Sverige och att ställa frågor till våra experter. Vilka ämnen vi tar upp styrs av vad som är ”på tapeten” just nu och av deltagarnas önskemål.
Nätverket är tänkt för dig som arbetar som upphandlare och som vill gå lite djupare inom de juridiska aspekterna av ditt arbete. I det här nätverket spelar det ingen roll inom vilket område du upphandlar utan vi diskuterar juridiken i sig med praktiska exempel.
Bli medlem i nätverket
Varmt välkommen att bli medlem i nätverket Juridik. Vi blandar föreläsningar med diskussioner och du är själv med och påverkar vilka ämnen och föreläsare vi tar upp på träffarna.
- 6 träffar per år
- Varje träff är ca 2,5 h lång, vanligtvis kl. 13.00-15.30
- Du deltar digitalt på distans
- Max 50 medlemmar
- Medlemsavgiften är 6 950 kr ex moms/år
Våra bokningsvillkor hittar du här.
Träffar 2021
Preliminära datum våren 2021:
11 mars, kl. 13-16.00
13 april, kl. 13-15.30
27 maj, kl. 13-15.30
Program:
Vi inleder första nätverksträffen med att direkt lära känna varandra och prata om vilka förväntningar vi har på nätverket. Av den anledningen är första träffen lite längre än de kommande.
Störst fokus läggs på diskussioner och erfarenhetsutbyten men vi kommer även ha stöttning av experter inom olika områden.
Fördjupning utvärderingsmodeller
Vi startar nätverket med att prata detaljer kring utvärderingsmodeller. Med stöd av Front Advokater tar vi ställning till när det är lämpligt att utvärdera på kvalitet och när vi ska välja enbart pris. Vi jämför olika utvärderingsmetoder både med praxis och med varandra.
- Hur gör ni en subjektiv utvärderingsmodell så transparent som möjligt?
- Hur kan vi minska risken för strategisk prissättning?
- För- och nackdelar med relativa eller absoluta utvärderingsmodeller
Det är exempel på frågor vi kan diskutera kring. Du får gärna fylla på!
Kaisa Adlercreutz, Sara Fogelberg och Johan Lidén, Front Advokater kommer denna gång att stötta oss med sin kunskap och sina erfarenheter.
Preliminära samtalspunkter fortsatt nätverk:
Att upphandla ramavtal
Föreläsningen riktar sig till dig som arbetar med ramavtal och syftar till att ge ökad kunskap om ramavtal och reglerna kring dem. Föreläsningen lyfter praktiska frågor tillsammans med tips och trix vid både upphandling och överprövning av ramavtal.
Vi kommer se närmare på:
o Hur vet man att det är ett ramavtal?
o Vad är skillnaderna mot ett vanligt upphandlingskontrakt?
o När ska man använda ramavtal respektive undvika att använda ramavtal?
o Vad ska man tänka på när ramavtal överprövas?
Har du haft några som helst frågeställningar kring ramavtal kommer de redas ut under denna eftermiddag. Vi lär oss allt om denna form av avtal genom föreläsningar, gruppdiskussioner och frågor till våra experter.
Offentlighet och sekretess
Vad är det som gäller för dig som upphandlare när någon begär ut en allmän handling? Hur gör du en korrekt sekretessbedömning och hur ställer du dig till leverantörens sekretessbegäran? Ska du exempelvis kontakta leverantören innan du lämnar ut ett anbud? Vad innebär det dessutom att handlingar ska lämnas ut skyndsamt?
Vi går igenom hur du kan tänka när du gör din sekretessbedömning och vilka paragrafer du använder i offentlighet- och sekretesslagen. Vi går även genom några rättsfall som visar på vilka uppgifter i ett anbud som bör omfattas av sekretess. Trots noggrant och genomtänkt arbete kan din sekretessbedömning sedan överklagas, vad innebär det?
Kontakta oss
Har du frågor om våra nätverk är du välkommen att kontakta oss på bokning@upphandling24.se.