Stockholm stad, stadsledningskontoret, inköp
Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Stadsledningskontoret är kommunstyrelsens förvaltning. Vi ansvarar för styrning, uppföljning och utveckling av stadens verksamheter utifrån den vision och budget som kommunfullmäktige har beslutat om. Vi är drygt 300 anställda som i huvudsak arbetar med strategiska frågor som har stor betydelse för stadens verksamheter.
Vill du vara med och förvalta och utveckla en ändamålsenlig it-miljö samt skapa förutsättningar för morgondagens digitalisering? Nu söker vi en avtals- och upphandlingsjurist för komplex it-sourcing till avdelning för it och digitalisering på stadsledningskontoret. Vi söker efter dig som är van att arbeta självständigt och ta egna initiativ samt som trivs i en roll med omväxlande och utmanande arbetsuppgifter.
Ditt uppdrag
Som avtalsjurist varierar dina arbetsuppgifter mellan att ingå i stadens stora it-upphandlingsprojekt, utreda juridiska frågor och utveckla it-juridikområdet inom organisationen. Du kommer att vara en viktig del i att säkerställa att stadens avtalsportfölj för it utvecklas i rätt riktning, att avtalen bidrar till att effektivisera stadens verksamheter och att professionalisera stadens it-affärer. Du arbetar nära kollegorna på enheten, digitala utvecklingsprojekt och våra tjänste- och leveransansvariga på avdelningen. Du ger även stöd och rådgivning till stadens verksamheter inom dina ansvarsområden. Arbetsuppgifter varierar över tid och spänner över enhetens alla ansvarsområden.
Dina arbetsuppgifter består av bland annat av att:
- ansvara för avdelningens avtals- och upphandlingsjuridiska frågor
- förbereda för tredje generationens outsourcing av gemensam it i Stockholms stad
- skriva avtalstexter i stora it-upphandlingsprojekt
- bidra till utveckling av avdelningens avtalsförvaltning
- ge stöd och rådgivning till stadens verksamheter inom dina ansvarsområden
- arbeta med omvärldsbevakning.
Vi erbjuder dig
- en kreativ arbetsplats där kompetens och samarbete är en viktig grund för arbetsglädje och goda
- resultat. Vi har tydliga ansvarsområden där ett stort eget ansvar råder
- stora möjligheter till att bidra till samhällsnytta
- stort nätverk inom Stockholms stad med många samarbetsytor
- goda kompetensutvecklingsmöjligheter
- flexibel arbetstid
- friskvårdsbidrag och träningslokaler i nära anslutning till arbetsplatsen.
Ditt uppdrag
Som avtalsjurist varierar dina arbetsuppgifter mellan att ingå i stadens stora it-upphandlingsprojekt, utreda juridiska frågor och utveckla it-juridikområdet inom organisationen. Du kommer att vara en viktig del i att säkerställa att stadens avtalsportfölj för it utvecklas i rätt riktning, att avtalen bidrar till att effektivisera stadens verksamheter och att professionalisera stadens it-affärer. Du arbetar nära kollegorna på enheten, digitala utvecklingsprojekt och våra tjänste- och leveransansvariga på avdelningen. Du ger även stöd och rådgivning till stadens verksamheter inom dina ansvarsområden. Arbetsuppgifter varierar över tid och spänner över enhetens alla ansvarsområden.
Dina arbetsuppgifter består av bland annat av att:
- ansvara för avdelningens avtals- och upphandlingsjuridiska frågor
- förbereda för tredje generationens outsourcing av gemensam it i Stockholms stad
- skriva avtalstexter i stora it-upphandlingsprojekt
- utveckla arbetssätt i komplexa it-juridiska frågor, till exempel gällande GDPR och tredjelandsöverföringsproblematiken
- bidra till utveckling av avdelningens avtalsförvaltning
- ge stöd och rådgivning till stadens verksamheter inom dina ansvarsområden
- arbeta med omvärldsbevakning.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har
- affärsjuridisk eller juridisk examen
- flerårig erfarenhet av arbete med komplexa outsourcingavtal inom it-området, i stora organisationer
- mycket goda kunskaper i svenska och engelska i såväl tal som skrift
- mycket goda kunskaper i Officepaketet.
Det är meriterande om du har erfarenhet
- av lagen om offentlig upphandling
- av dataskyddsförordningen
- från kommunal verksamhet
- från leverantör till offentlig sektor inom it-området.
För att passa i rollen krävs det att du är nyfiken och van att ta ansvar för ditt eget arbete. Du tar egna initiativ, strukturerar själv upp ditt angreppssätt och driver dina ärenden vidare till leverans. Det är en fördel om du trivs i en roll med omväxlande och utmanande arbetsuppgifter. Som person är du stabil och drivs av att vilja förändra/förbättra. Du behåller ett realistiskt perspektiv på situationer och fokuserar på rätt saker. Du gör korrekta avvägningar och är van att göra juridiska bedömningar. I rollen krävs det också att du kan väga samman komplex information och visa omdöme vid uttalanden, agerande och beslut.
I denna rekrytering kommer vi lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper, motivation och engagemang för uppdraget.
Din arbetsplats
Stadens strategiska it-verksamhet leds och styrs av stadsledningskontorets avdelning för it och digitalisering. Vi ska förvalta och utveckla en ändamålsenlig it-miljö samt skapa förutsättningar för morgondagens digitalisering. Avdelningen har idag runt 55 medarbetare.
Du kommer vara en del av inköpsenheten som består av elva personer. Enheten har bland annat ansvaret för strategisk och taktisk avtalsförvaltning, avdelningens avtalsstrategi med ett livscykelperspektiv, kategoristyrning inom it-området samt stadsövergripande licenssamordning.
Du kommer arbeta tillsammans med engagerade och trevliga kollegor med en stark team-känsla. Vår arbetsmiljö kännetecknas av goda möjligheter att få vara med och påverka, stort eget ansvar, omväxling och utmanande arbetsuppgifter. Vi sitter i fina och ljusa lokaler på Kungsholmen.
Vi upphandlar och förvaltar några av Sveriges största it- och outsourcingavtal. Vårt fokus är att hitta effektiva och hållbara lösningar i en avtalsmässigt komplex situation för att säkerställa högre kvalitet för ca 150 000 it-användare i organisationen. Vi uppnår hög kvalitet i it-leveransen genom att utforma avtal som säkerställer verksamhetens behov samtidigt som de är affärsmässiga, kostnadseffektiva och hållbara.
Ditt personliga brev
I ditt personliga brev vill vi att du punktar upp samtliga kvalifikationer och motiverar kort under samtliga hur du har arbetat med dessa. Ge gärna exempel. Avsluta med att motivera varför och hur, du passar till tjänsten och vad du kan bidra med. Urvalet kommer att baseras på dessa motiveringar då vi utifrån dessa kan bedöma vilka kandidater som uppfyller tjänstens kvalifikationer i högst utsträckning.
Vi hoppas att du som söker vill utvecklas tillsammans med oss. Låter det här som en tjänst och arbetsplats för dig?
Varmt välkommen med din ansökan!
Övrigt
Vi är en arbetsplats som värdesätter mångfald och uppmuntrar därför sökanden med olika bakgrund.
Under början av ansökningsperioden är ansvariga på ledighet. För eventuella frågor är rekryteringskonsult åter nåbar på telefon den 2 januari och rekryterande chef den 8 januari.