Avtalscontroller till Inköp Region Sörmland och Västmanland

Inköp Sörmland och Västmanland

Om oss
Inköp är en central funktion för både Region Sörmland och Region Västmanland. Det innebär att vi ansvarar för regionernas upphandlingar av varor, tjänster och byggentreprenader till en upphandlingsbar spend på ca 8 miljarder SEK per år. Inköpsverksamheten är en resurs i form av affärsstöd i alla typer av inköpsfrågor. Vi har också det övergripande ansvaret för e-handel i Region Sörmland.
Inköpsverksamheten har sin placering i Region Sörmland och i region Västmanland. På inköp arbetar vi tillsammans med att utveckla regionernas inköp för att uppnå en ekonomi i balans.

Dina arbetsuppgifter

  • Utveckla och etablera vår avtalsförvaltning.
  • Systematiskt följa upp de avtal som är tecknade med våra leverantörer.
  • Föreslå och genomföra åtgärder.
  • Genomföra spendanalyser och priskontroller.
  • Medverka under upphandlingsfasen och vid implementering av avtal.
  • Samarbeta med inköpsteam och hållbarhetstrateger.
  • Ingå i regionernas arbete kring välfärdsbrottslighet.
  • Ansvara för utveckling av arbetet med avtalsuppföljning.
  • Omvärldsbevaka och delta i olika nätverk.

Din kompetens

Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper men för att lyckas i rollen ser vi att du är engagerad, strukturerad och driven.
Vi söker dig med examen från universitet/högskola inom företagsekonomi, inköp eller annan eftergymnasial utbildning som av arbetsgivaren bedöms som likvärdig, alternativt förvärvat motsvarande kunskaper från arbetslivet.
Grundläggande till hög kunskap i avtals- och upphandlingsregelverk men har en hög förmåga att förstå och tillämpa god affärsmässighet.
Inköpsanalys och god erfarenhet från avtalsuppföljning och inköpsanalytiskt arbete, gärna från offentlig sektor där du har tillämpat LOU/LUF/LOV.
Du måste kunna uttrycka dig väl i svenska språket både i tal och i skrift.

Krav för tjänsten:

  • Erfarenhet av utformning, tolkning och uppföljning av avtal.
  • Erfarenhet av spendanalyser och spendsystem (vi använder idag Spendency).
  • Förståelse för upphandlingsprocessen.
  • Analytisk förmåga och förmåga att identifiera mönster och avvikelser
  • Vana att hantera stora exceldokument
  • God kommunikationsförmåga och förmåga att skapa relationer.
  • Lösningsorienterad och ser möjligheter i komplexa situationer.
  • Intresserad av din omvärld och föreslår ständiga förbättringar inom ditt ansvarsområde.
  • Det är meriterande om du har erfarenhet av kategoristyrning.

Anställningsform

Tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse.

Information om tjänsten lämnas av

Gruppchef, upphandlingsenheten, Lisette Hultgren, 070-225 56 95.
Facklig företrädare, Vision, Frida Berg, frida.berg@regionsormland.se
Övriga fackliga företrädare söks via kontaktcenter, 0155-24 50 00.

Välkommen med din ansökan inklusive CV, senast 2025-03-09.
Intervjuer kan komma att ske löpande.

Tjänsten tillsätts under förutsättning att den inte behöver tas i anspråk av redan anställd personal eller att förutsättningarna för rekryteringen ändras.


Ansök senast:
9 mars 2025

Kontakt:
Gruppchef, upphandlingsenheten, Lisette Hultgren, 070-225 56 95.
Facklig företrädare, Vision, Frida Berg, frida.berg@regionsormland.se
Övriga fackliga företrädare söks via kontaktcenter, 0155-24 50 00.

Kommun:
Eskilstuna, Katrineholm, Nyköping, Västerås

Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Fler lediga jobb