Om arbetsplatsen
I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag!
Söker du ett arbete där du själv får växa samtidigt som du skapar välfärd? Där du har möjlighet att påverka och göra skillnad för såväl medborgare som företagare? Vi erbjuder dig en stimulerande arbetsplats där du kan utvecklas och där vi tillsammans bidrar till att uppfylla stadens vision.
Upphandlingsenheten har fått flera strategiska uppdrag, såsom centralisering av upphandlingsfunktionen, införande av kategoristyrt inköp och en stadsgemensam inköpsprocess och har därför utökats med fem tjänster under de senaste åren.
Enheten har idag 14 medarbetare som är placerade centralt i Mölndals stad, där strateger, upphandlingsledare, upphandlare, inköpssamordnare och avtalscontroller jobbar tillsammans i en grupp med hög kompetens och stort engagemang. Det övergripande målet är att genom bra upphandlingar och utvecklad e-handel effektivisera stadens inköp och möjliggöra goda affärer och på så sätt skapa värde för våra medborgare.
Arbetsuppgifter
Vi erbjuder nu en spännande tjänst där du får möjlighet att kombinera rollen som avtalscontroller och upphandlare. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att vara att genomföra systematiska och utökade uppföljningar av ramavtal. Syftet med uppföljningarna är att på ett strukturerat sätt kontrollera hur stadens ramavtal följs och att leverantörer möter de krav som ställts i upphandlingen. Härigenom fångas utvecklingsbehov upp inför nästa upphandling, med stadens bästa i fokus. Dialog med leverantörer, beställare och andra nyckelfunktioner i organisationen är en central del i rollen. Du kommer att arbeta med löpande leverantörsdialoger och medverka på uppstartsmöten med stadens leverantörer.
Du kommer också självständigt och på ett affärsmässigt sätt projektleda upphandlingar genom hela processen. Det innefattar behovsanalys, marknadsanalys, framtagande av upphandlingsdokument, annonsering, utvärdering av anbud, effektrapportering samt viss avtalsvård. Du ansvarar för flera upphandlingar av såväl varor som tjänster, parallellt i nära samarbete med stadens olika verksamheter.
Tjänsten avser tillsvidareanställning som avtalscontroller men det ingår i tjänsten att även göra upphandlingar. Du får dagligen ett inspirerande utbyte av erfarenheter och möjlighet att utveckla dina kunskaper inom strategiskt inköp och offentlig upphandling.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har akademisk examen inom ekonomi, teknik, juridik alternativt YH-utbildning inom inköp, upphandling eller annan utbildning arbetsgivaren bedömer likvärdig. Upphandlingserfarenhet alternativt erfarenhet av strategiskt inköp inom privat sektor är meriterande liksom tidigare erfarenhet av leverantörsuppföljning. Har du arbetat med de IT-system vi använder oss av (Visma TendSign, Proceedo och Hypergene) är det också meriterande.
Du har en god analytisk förmåga och erfarenhet av att samordna och driva processer med flera olika intressenter samt att driva flera pågående projekt samtidigt. Du behöver vara noggrann och ha en god kommunikativ förmåga och du trivs med att samverka och samarbeta med andra aktörer. Som person är du strukturerad, analytisk och lösningsfokuserad. Du kan arbeta självständigt, är flexibel och har god förmåga att prioritera. Att du är en van IT-användare, hanterar officepaketet väl och har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift ser vi som en självklarhet.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Anställningens omfattning
Tillträde enligt överenskommelse.
Intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden.
Tillsvidare.