Inköpare till Alvesta kommun

Om arbetsplatsen

Alvesta kommun med ca 20 000 invånare — södra Sveriges mittpunkt — Integrerar lokalt boende med globala möjligheter. En position som bygger på högkvalitativ kommunal service, ett framgångsrikt näringsliv och en bra blandning av tätorter och landsbygd. Lägg därtill en stark infrastruktur med järnväg, flyg och ett välutvecklat vägnät så förstår du varför Alvesta kommun är rätt val.
– Stor nog för att idéer skall födas och utvecklas
– Liten nog för att alla skall bli sedda och uppskattade samt korta beslutsvägar

I Alvesta kommunkoncern är vi ca 2000 medarbetare inom flera olika yrkeskategorier som varje dag arbetar med att göra skillnad för våra invånare. Vår gemensamma värdegrund är ”Tillsammans skapar vi en bättre vardag för våra invånare och oss medarbetare. Vi utvecklas genom goda möten och öppen dialog. Detta uppnår vi genom vår värdegrund som bygger på ”Delaktighet, Engagemang och Tillit”. Vårt fokus är att skapa den bästa möjliga kommunala servicen för dem vi är till för; invånare, företagare och besökare. Alvesta kommun arbetar utifrån en styrmodell som bygger på tillitsbaserad ledning och styrning med fokus på Agenda 2030.
Vill du vara med på vår spännande resa med siktet inställt på hållbar samhällsutveckling?

Tjänsten är placerad på kommunens inköpsavdelning som organisatoriskt ingår i kommunledningsförvaltningen. Inköpsavdelningen ansvarar för utveckling, samordning och planering av kommunkoncernens upphandlings- och inköpsarbete. Du kommer ingå i en avdelning med 7 medarbetare som arbetar med kategoristyrning, upphandling, e-handel samt övergripande fordonshantering.

Arbetsuppgifter

Som Inköpare kommer du att ingå i ett team med gott samarbetsklimat där koncerntänk, serviceanda, nytänkande och hållbarhet står i fokus. Du utgör en strategisk resurs där du kommer att leda, driva och genomföra upphandlingar. Uppdragen spänner över hela kommunkoncernen vilket innebär ett brett arbetsfält med många kontaktytor. Arbetsuppgifterna är omväxlande där allt från projektledning, kravställning, förhandling, avtalsuppföljning till utveckling av leverantörsrelationer förekommer.

Som inköpare kommer du att delta i kategoriteamens långsiktiga utvecklingsarbete där du är en viktig del för att beslutade strategier implementeras och möjliggörs i den enskilda upphandlingen.

Kvalifikationer

Vi söker en affärsmässig inköpare som drivs av att göra goda affärer för Alvestas kommuninvånare. Du har goda kunskaper inom LOU samt flera års erfarenhet av att genomföra upphandlingar. 

 Som person är du kommunikativ och serviceinriktad samt har förmåga att strukturera och prioritera ditt arbete.

 Vi ser gärna att du har akademisk examen 120/180 poäng inom ekonomi, juridik, inköp, logistik alternativt KY utbildning inom upphandling eller motsvarande.

 Vi förutsätter att du har god datorvana och goda kunskaper i Officepaketet. 

 Tidigare erfarenhet av IT-upphandling och/eller Entreprenadupphandling är meriterande men inget krav.

 Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Ansökan

Referensnummer:   C249472/2025


Ansök senast:
4 maj 2025

Kontaktperson:
Johan Johansson
Upphandlingschef 0472-15030

Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Fler lediga jobb