IT-inköpare till Åre kommun

Om arbetsplatsen

Vi på Åre kommun skapar förutsättningar för att alla som bor eller vistas här kan förverkliga sina drömmar. Vi ser till att det där självklara fungerar: att våra barn har det bra i förskolan och skolan, att vägarna är plogade och att våra äldre har en meningsfull tillvaro. Men vi nöjer oss inte där. Tillsammans tar vi hela tiden nya steg mot en hållbar framtid.

Dynamik, service och bemötande är en given del i vår vardag. I vår storslagna fjällmiljö samsas förväntansfulla skidåkare med jordnära livskonstnärer. Det finns plats för dig också.

I Åre kommun arbetar vi utifrån värdegrunden att vi är professionella, respektfulla och lyhörda.

Åre kommun är en samisk förvaltningskommun och vi välkomnar sökande som har språklig och kulturell kunskap i samiska.

Arbetsuppgifter

Vi söker en erfaren, kommunikativ, affärsmässig inköpare inom IT-området till vår inköpsenhet på kommunledningskontoret. Du kommer ingå i ett inköpsteam som arbetar med intressanta uppdrag i en spännande miljö. I Åre kommun jobbar vi med att förbättra och effektivisera våra inköps- och upphandlingsprocesser. Vi arbetar med ständiga förbättringar, att kartlägga processer och förtydliga roller och ansvar, både inom enheten och för våra beställare.

Inköpsenheten är en kommungemensam resursenhet med uppgift att svara för kommunens inköps- och upphandlingsprocess. Inköpsenheten ingår organisatoriskt i ekonomiavdelningen, som är en avdelning inom kommunledningskontoret. Inköpsenheten leds av en inköpschef och består i övrigt av 4 kollegor som är uppdelade på 3 inköpare och 1 inköpsamordnare.

• Du arbetar självständigt med olika upphandlingsuppdrag. Rollen innebär ett nära samarbete med kravställare, kommunens IT-enhet, digitaliseringsenheten, förvaltningens samtliga verksamheter samt externa leverantörer.
• Inköpsenheten arbetar med kommunövergripande ramavtalsupphandlingar, direktupphandlingar av skiftande slag. Arbetet utförs med interna uppdragsgivare inom kommunkoncernen.
• Du kommer som inköpare hos oss främst att ansvara för att planera och genomföra IT-relaterade upphandlingar med skiftande komplexitet inom olika varutjänsteområden. Men förväntas även vara behjälplig med stöd till andra inköpare och områden vid behov.
• Arbetet omfattar hela inköpsprocessen från behovs- och marknadsanalyser, upprättande av upphandlingsdokumentation, annonsering, utvärdering av inkomna anbud, avtalsskrivning, diarieföring samt implementering till avtalsuppföljning.
• I arbetet ingår även att genomföra förnyade konkurrensutsättningar samt att ge råd till verksamheten i olika upphandlings- och inköpsfrågor.

Vad kan vi erbjuda dig?
Som inköpare i Åre kommun har du en viktig roll när inköpsenheten utvecklas, vi står mitt i ett skede att utveckla det strategiska och långsiktiga perspektivet i vår inköpsverksamhet, vilket ger dig möjligheter att påverka.

För oss är det viktigt att våra medarbetare har ett hållbart arbetsliv och kan kombinera ett professionellt arbete med familj och fritid. Vi arbetar också för att alla medarbetare ska få möjlighet att utvecklas i sin roll och att kompetenser tas till vara. Vi tillämpar flextid, erbjuder kompetensutveckling, friskvårdsbidrag, semesterväxling och möjlighet till distansarbete.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har

• Högskoleutbildning inom juridik, ekonomi, teknik, strategiskt inköp alternativt arbetslivserfarenhet som bedöms likvärdig.
• Tidigare erfarenhet av praktiskt upphandlingsarbete och anbudsarbete inom IT-området.
• Erfarenhet av att arbeta med kravhantering/ kravformulering/ avtalshantering.
• Erfarenhet av att arbeta som projektledare utifrån ett upphandlingsperspektiv samt av att jobba i ett upphandlingsverktyg.
• Behärskar svenska i tal och skrift samt goda kunskaper inom Office-paketet.

Det är meriterande om du dessutom har:

• Erfarenhet av förhandlad upphandling.
• Erfarenhet av konkurrenspräglad dialog.
• Kunskap och erfarenhet av it-juridik.
• Erfarenhet av att jobba i en politisk styrd organisation.

Vi lägger stor vikt på personliga egenskaper. Vi tror du kommer trivas i rollen om du är ödmjuk, kommunikativ och en god lagspelare. Du trivs av att arbete i ett högt tempo och är anpassningsbar efter ändrade förutsättningar. Du arbetar enligt en tydlig process, organiserar och planerar sitt arbete väl, slutför det som påbörjats och håller deadlines. Vidare tar du aktivt initiativ i sociala sammanhang, kliver fram och har lätt för att skapa nya relationer. Du trivs att samarbeta och har en förmåga att anpassar dig och hittar win-win-lösningar genom ett prestigelöst fokus på det gemensamma målet. Du hittar snabbt lösningar på uppkomna problem.

Anställningens omfattning

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Tillträde: 2025-01-01
Eller enligt överenskommelse.
Referensnummer: C211519


Sista ansökningsdag:
2024-10-31

Kontakt:

Helene Törnblom
Inköpschef
0725428219
helene.tornblom@are.se

Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Fler lediga jobb