Jobba som upphandlare i Sveriges största kommun!

Stockholms Stad, Serviceförvaltningen, Upphandling

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.

Tycker du att offentlig upphandling är det roligaste som finns? Gillar du utmaningar och komplexa uppdrag? Tycker du om upphandlingshantverket och vill umgås och bidra tillsammans med oss andra upphandlingsnördar? Vi behöver nu förstärka vårt team med två till tre upphandlare på grund av ökad efterfrågan av våra tjänster. Kanske är det just dig vi söker! 

Välkommen till oss
Verksamhetsområdet för upphandling och inköp har en viktig roll i stadens arbete med att använda offentlig upphandling som ett styrmedel för att driva samhällsutvecklingen i en hållbar riktning. Hos oss finns specialister inom upphandling, juridik, kategoristyrning och avtalsförvaltning. Vi är idag cirka 60 medarbetare inklusive verksamhetschef och enhetschefer fördelade på tre enheter inom upphandling  avtalsförvaltning och e-handel. På enheten för upphandling arbetar för närvarande 18 upphandlare, en upphandlingsjurist, en administratör och en enhetschef.

Vi erbjuder dig
Du ingår i ett team av engagerade och kunniga kollegor, där alla har ett stort driv och fokus på verksamhetens uppdrag och utveckling. Teamet kännetecknas av en prestigelös kultur som månar om samverkan och erfarenhetsbyte. Hos oss en du en viktig kugge i ett lag som hjälper och stöttar varandra. Trivs du i rollen som konsult så har du här möjligheten att ha många interna kontakter och lära dig mycket om Stockholms stad och våra arbetsområden. 

Vi erbjuder goda möjligheter till friskvård och eftersträvar att våra medarbetare har en bra balans mellan arbete och privatliv. Det gör vi genom att erbjuda flexibel arbetstid och möjlighet att själv planera din tid med frihet under ansvar. Vi sitter i trevliga och nyrenoverade lokaler nära Globens t-bana och shoppingcenter.

Läs mer här om Stockholms stads förmåner för medarbetare. 

Din roll

  • att som projektledare ansvara för planering, genomförande och avslut av upphandlingar med skiftande komplexitet och omfattning inom olika varu- och tjänstekategorier
  • att självständigt och i grupp upprätta och sammanställa upphandlingsdokument, avtal samt ansvara för anbudsutvärdering
  • att kunna vara rådgivande kring upphandlings- och inköpsfrågor i staden
  • att ha kontinuerlig kontakt och dialog med såväl uppdragsgivare som leverantörer och, inte minst, med stadens verksamheter.

Du förväntas delta aktivt i verksamhetens utvecklingsarbete av arbetsmetoder och gemensamma processer samt mallar och rutiner inom upphandling.

Din kompetens och erfarenhet
För tjänsten krävs att du har:

  • högskoleutbildning eller YH-utbildning med inriktning mot upphandling/inköp, juridik, ekonomi, teknik eller annan relevant utbildning som vi bedömer likvärdig
  • minst ett par års dokumenterad arbetslivserfarenhet av att arbeta som upphandlare inom varor, tjänster och/eller it. 
  • erfarenhet av att leda stora och små upphandlingsprojekt
  • mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift. 

För tjänsten är det meriterande om du har:

  • erfarenhet från något av områdena it, tjänster och varor.
  • erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation.

I denna rekrytering kommer vi lägga stor vikt vid dina personliga förmågor, motivation och engagemang för tjänsten.

För att lyckas i rollen som upphandlare hos oss har du en god förmåga att arbeta strukturerat, ta ansvar, våga fatta beslut och driva dina olika projekt framåt mot avslut. Du drivs av att ge en god service och agerar konsultmässigt i mötet med olika målgrupper och individer. Med det menar vi att du har lätt att anpassa ditt sätt och din kommunikation till den du arbetar med. Du är trygg i din egen förmåga och vågar lita på andra. Vidare ser vi att du är snabbtänkt, pragmatisk och en lagspelare. Att bidra till gott samarbete både internt men också externt är av stor vikt. 

Känner du igen dig i ovanstående beskrivning och vill utvecklas som person samt vara delaktig i utvecklingen av Stockholms stads upphandlingsverksamhet?

Varmt välkommen med din ansökan! Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökanden.

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Serviceförvaltningen är en av stadens fackförvaltningar och har i uppdrag att svara för de administrativa uppgifter som är samordnade i staden. Det handlar framförallt om löneadministration, ekonomiadministration, stadsövergripande upphandlingsfrågor, kontaktcenterverksamhet samt interna konsulter som tillhandahåller stöd inom digitalisering, it & telefoni, rekrytering, samt, fastighets- och lokalfrågor. Vi har cirka 370 medarbetare och sitter i Globenområdet. Vår värdegrund sammanfattas i ordet KÖRA som står för: Kompetens – Öppenhet – Respekt – Ansvar.


Sista ansökningsdag:
2024-08-12

Referensnummer:
2024/3532

Kontakt:
Isabelle Vas, enhetschef, isabelle.vas@stockholm.se
Gunilla Dahl, rekryteringskonsult, gunilla.hr.dahl@stockholm.se(tillbaka 12/8)

Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Fler lediga jobb