Läkemedelsverket söker Upphandlare

Läkemedelsverket är en myndighet under Socialdepartementet och vi verkar för att läkemedel och övriga produkter inom vårt ansvarsområde är säkra, effektiva och av god kvalitet. Läkemedelsverket ska vara en ledande kraft i samverkan för bättre hälsa genom att bidra till utvecklingen av folk- och djurhälsan, hälso- och sjukvården, den medicinska forskningen och industrin i Sverige och Europa.

Nu söker Läkemedelsverket en erfaren Upphandlare för tillsvidareanställning. 

Beskrivning av enheten
Ekonomienheten ansvarar att bedriva och samordna Läkemedelsverkets upphandling, anskaffning, avtalshantering, e-handel, verksamhetsplanering, uppföljning, projekt samt finansiella redovisning. Enheten består av 16 personer, varav två upphandlingsexperter, och leds av en ekonomichef.

Arbetsuppgifter
Arbetet innebär att initiera, planera, genomföra och utvärdera de aktiviteter som bedrivs inom upphandlingsområdet. Du kommer också att i flera sammanhang få tillfälle att informera om vår verksamhet för att öka kännedomen om det stöd vi kan erbjuda samt bidra till fortlöpande verksamhetsutveckling inom området.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att vara stöd- och specialistresurs i upphandlings- och anskaffningsfrågor och sammanställa kravspecifikation och upprätta förfrågningsunderlag. Du kommer också att förvalta och utarbeta styrdokument och utveckla processer för att underlätta och förbättra tillämpning och kunskap kring offentlig upphandling. Vidare arbetar du aktivt för att sprida kunskap om upphandlingsstödets verksamhet och förutsättningar. Tjänsten omfattar att driva frågor för att öka fokus på den goda offentliga affären och främja kvalitet och hållbar utveckling samt bidra till att stärka upphandlingens strategiska betydelse.

Utbildning och erfarenhet
Du har relevant högskoleutbildning eller motsvarande och erfarenhet av kvalificerat upphandlingsarbete i offentlig förvaltning. Kunskap om LOU och erfarenhet av olika former av utvärderingsmodeller samt av avtalsskrivning och -uppföljning med leverantör. Du har också erfarenhet av att arbeta med interna och externa kontakter samt arbete i projektform. Du behärskar god svenska och engelska i tal och skrift. I vårt arbete använder vi TendSign som upphandlingsverktyg. Det är därför ett krav att du har god datorvana och meriterande att du har erfarenhet av att arbeta med TendSign eller motsvarande system.

Personliga egenskaper
Arbetet ställer krav på god analysförmåga, förmåga att hantera högt ställda krav och ett mycket gott omdöme. Som person är du drivande, handlingskraftig och resultatinriktad. Du har en gedigen social och kommunikativ förmåga och kan kombinera ett strategiskt helhetstänkande med operativa uppgifter. Du är prestigelös och delar gärna med dig av din kunskap till dina kollegor.

Vi lägger stor mycket vikt vid personlig lämplighet.

Vi tillämpar 6 månaders provanställning. Betyg och intyg som styrker din ansökan tas med vid en eventuell intervju.

Kontakt
I denna rekrytering samarbetar vi med Randstad, och ansvarig rekryteringskonsult är Martin Winrow, 072- 553 07 92.
Du kan även kontakta de fackliga företrädarna Maria Lüttgen, SACO och Pia Wictor, ST. Vi finns på telefon 018-17 46 00 eller nås genom e-post fornamn.efternamn@mpa.se

Varmt välkommen med din ansökan!


Sista ansökningsdag
2 april 2018

Anställningsform
Tillsvidare

Tillträde
Enligt överenskommelse

Enhet
Ekonomienheten

Diarienummer
2.4.1-2018-021257

Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Fler lediga jobb