Myndigheten för samhällsskydd och beredskap stärker samhället i att förebygga och hantera olyckor, kriser och konsekvenser av krig.
Vi värnar människors liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Högt förtroende och nära samarbete med aktörerna gör att vi lyckas.
Jämställdhet och likabehandling ska genomsyra MSB:s arbete internt och externt. Vi välkomnar alla sökande och ser en tillgång i att vi tillsammans kan spegla den variation som finns i samhället. Alla inom MSB ska bidra till en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.
Avdelningen för verksamhetsstöd har i uppgift är att organisera, driva och utveckla de administrativa expertområdena på MSB inom; planering och uppföljning, it, informationshantering, HR, ekonomi, intern service och lokalförsörjning, verksamhetsskydd, verksamhetsutveckling och upphandling.
MSB söker nu en inköps- och e-handelssamordnare till vårt härliga team på upphandlingsenheten som leds av myndighetens upphandlingschef.
Enhetens uppgift är att styra, utveckla, förvalta och följa upp MSB:s arbete med upphandling och avtalsförvaltning. Vidare ingår att inrikta och driva myndighetens upphandlingsarbete och utveckla och förvalta tillhörande systemstöd, processer och rutiner samt metoder för uppföljning av avtal och leverantörer.
Dina arbetsuppgifter
MSB gör många olika typer av inköp vilket utmanar oss i att hitta relevanta lösningar i systemstöd som underlättar vårt arbete.
I rollen som inköps- och e-handelssamordnare ska du utveckla processer kopplat till e-handeln i vårt affärssystem samt samordna och styra inköp inom myndigheten. Du kommer att vara en viktig länk mellan upphandlarna på enheten och systemförvaltning. Du kommer att arbeta med systemadministration och utveckling av systemstöd.
Du driver förbättringsarbeten och arbetar med utvecklingsfrågor inom ditt ansvarsområde men även för enheten som helhet.
Tillsammans med övriga medarbetare på enheten ska du bidra till att strategiskt utveckla, effektivisera och kvalitetssäkra myndighetens inköpsprocess.
Vidare följer du upp och sammanställer underlag för hur myndigheten följer avtal och använder e-inköp. Du svarar för att rutinerna fungerar och att riktlinjerna följs. Uppföljningen omfattar även att inköpen följer lagar, bestämmelser och strategiska inriktningar. Det ingår också i rollen att tillsammans med våra ekonomer kontrollera det ekonomiska flödet vad det gäller inköp.
Du utbildar MSB:s beställare och inköpare samt informerar kring hur ett inköp går till från beställning till fakturering. Du stödjer verksamheterna kring vilka avtal som ska användas för det enskilda köpet och tar ett särskilt ansvar för att beställningsflödena fungerar.
Din kompetensprofil
Vi söker dig som har högskoleexamen med inriktning på ekonomi, logistik, inköp, teknik eller arbetslivserfarenhet som bedöms likvärdig.
Du har flerårig arbetslivserfarenhet av liknande arbetsuppgifter. Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av arbete från offentlig verksamhet.
Det är starkt meriterande om du har erfarenhet av inköps- och systemadministration samt kunskap om inköps- och upphandlingsregler.
Du har stor vana att arbeta i digitala miljöer och erfarenhet av att arbeta med elektroniska upphandlingssystem. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta i affärssystemet UBW e-handel samt ärende- och dokumenthanteringssystemet Public360.
Du är drivande och van att arbeta självständigt. Det är viktigt för dig att leverera förväntade resultat med hög kvalité.
Du har helhetssyn utifrån ett beställarperspektiv och är serviceinriktad och har lätt för att samarbeta med andra.
Du är pedagogisk och har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska. I rollen ingår att hålla utbildningar och du bör trivas med att prata inför grupper.
Som person är du positiv, diplomatisk och ödmjuk i din framtoning. Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Som anställd i staten bidrar du till att utveckla en god förvaltningskultur, präglad av demokrati, mänskliga rättigheter och rättssäkerhet, effektivitet och tillgänglighet.
Anställningsform
Tjänsten är tillsvidareanställning med placering i Karlstad. MSB tillämpar provanställning. Resor förekommer.
Svenskt medborgarskap
Anställningen är säkerhetsklassad och vi gör en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen. Du måste därför vara svensk medborgare.
Vill du få mer information?
Kontakta upphandlingschef Tove Frostvik. Fackliga företrädare är Anna Anelius (ST), Ann-Britt Paradis (Seko) och Niklas Bergqvist (Saco-S). Samtliga nås via växelnumret 0771-240 240.
Din ansökan
ska vara inkommen till MSB senast 12 mars 2021, märkt med referensnummer 2021/31. Vi ber dig söka tjänsten genom länken i denna annons.
Det är du som sökande som ska dokumentera och påvisa din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Du ska också vara medveten om att de ansökningshandlingar som lämnas till MSB är offentliga allmänna handlingar vilket innebär att var och en har rätt att ta del av dem.
Anställningsform: Tillsvidare
Anställningens omfattning: Heltid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Löneform: Månadslön
Sysselsättningsgrad: 100%
Ort: Karlstad