Arbetsplatsbeskrivning
Polismyndighetens Ekonomiavdelning har som uppdrag att utforma och driva myndighetens strategiska styrning och uppföljning som fastställer vad myndigheten ska uppnå för resultat och effekter. Avdelningen fördelar ekonomiska medel så att verksamheten ska kunna nå beslutad riktning och följer upp att medlen används på ett effektivt och hållbart sätt.
Vi säkerställer också en rad andra förutsättningar för att Polisen ska kunna nå sina mål, t.ex. genom att möta verksamhetens behov av ändamålsenliga lokaler, material och utrustning. Ekonomiavdelningen tillhandahåller också en ändamålsenlig service inom områdena lokalvård och fordonsservice samt samordnar Polismyndighetens miljö- och hållbarhetsarbete
Inköpsenheten ansvarar för all anskaffning inom Polismyndigheten på både nationell och regional nivå. Inköpsverksamheten omfattar det strategiska inköpsarbetet baserat på kategoristyrning, upphandling, den centrala lagerhanteringen och hanteringen av inköpsärenden. Polisen anskaffar årligen varor och tjänster för drygt 3,5 miljarder kronor
Arbetsbeskrivning
I rollen som upphandlare ansvarar du för att genomföra upphandlingar enligt LOU eller LUFS inom området Entreprenad, men även andra arbetsuppgifter inom inköpsområdet kan komma att vara aktuella. Arbetet bedrivs tillsammans med verksamheten och övriga kollegor, med god kvalitet och hög serviceanda. Tillsammans arbetar teamet för att utveckla arbetet inom sin kategori för att uppnå största möjliga nytta för verksamheten och goda affärer. Arbetet bedrivs i högt tempo med flera uppdrag parallellt.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
• eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten eller annan utbildning relevant för tjänsten
• flerårig erfarenhet av komplexa upphandlingar enligt LOU/LUFS
• goda kunskaper om AMA-strukturen och entreprenadjuridik, AB04, ABT06 och ABK 09
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
• erfarenhet av arbete i stor inköpsorganisation
• erfarenhet av arbete enligt kategoristyrd arbetsmetod för inköp
• erfarenhet av projektbaserat arbetssätt
Personliga egenskaper
För att lyckas i ditt arbete och bli framgångsrik i dina åtaganden krävs det att du är självständig och tar egna initiativ och har ett intresse av att bidra till enhetens utvecklingsarbete. Rollen som upphandlare ställer krav på att du kan arbeta på ett pedagogiskt och strategiskt sätt
samtidigt som du driver dina egna ärenden. Du bör ha en god samarbetsförmåga där du skapar och bibehåller goda relationer. Vidare är du resultatinriktad
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Gruppchef: Laurence Brännström, tel. 010-563 47 26
HR konsult: Hannele Suuronen, hannele.suuronen@polisen.se
Fackliga företrädare
Fredrik Bergh/SACO tfn 010-563 91 37
Sofia Ask/Polisförbundet, tfn 010-563 87 10
Johan Gertz/Fackförbundet ST, tfn 010-56 770 92
Karna Tillheden/SEKO Polisen, tfn 0732-490 422
Övrig information
Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref.nr, per post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Placeringsort: Stockholm
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se