Polismyndigheten söker verksamhetsutvecklare till inköpsenheten i Stockholm

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu två drivna och erfarna verksamhetsutvecklare till Inköpsenheten. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Inköpsenheten bedriver ett kategoribaserat strategiskt inköpsarbete för att säkerställa myndighetens behov av varor, tjänster och byggentreprenader och ansvarar för all anskaffning inom Polismyndigheten exklusive IT-området. Kategoristyrning håller på att, i nära samverkan med såväl processägare som verksamhetsansvariga, implementeras som metod för inköpsarbetet. Utöver inköpsverksamheten ansvarar enheten även för myndighetens centrala lager och logistik samt dess e-handel.

Denna roll är placerad i gruppen Styrning och utveckling. Vårt uppdrag är att normera, stödja, utveckla och följa upp inköpsverksamheten. Våra ansvarsområden inkluderar att samordna och driva enhetens arbete med styrdokument, process- och metodutveckling, digitalisering och systemstöd, kompetensutveckling, kommunikation samt arbetet med enhetens strategiska inriktning. Vi är för närvarande 10 medarbetare.

Inköpsenheten är en del av Ekonomiavdelningen som utöver inköpsverksamheten även ansvarar för Polismyndighetens finansiella styrning, miljöledning, lokalförsörjning och service samt den verksamhet som bedrivs vid ekonomienheterna inom polisregionerna och de nationella avdelningarna.

Arbetsbeskrivning

Vi söker dig som är utvecklingsorienterad och har ett starkt intresse för hur inköpsfunktioner fungerar och förbättras. Du är bekant med olika typer av arbetssätt inom inköp och är intresserad och har förmåga att få en inköpsfunktion att strategiskt bidra till helheten och skapa värde för verksamheten.

Inköpsenheten genomgår en omfattande förändringsresa för att stärka det strategiska arbetet och förbättra och effektivisera inköpsverksamheten. Det finns därför ett stort behov av att ta fram, se över och implementera nya arbetssätt, processer och verktyg. Rekryteringen av verksamhetsutvecklare är ett viktigt steg för att få organisatorisk kraft att driva dessa utvecklingsfrågor. Arbetsuppgifterna innebär att planera, genomföra och följa upp olika typer av utvecklingsuppdrag (av såväl större, övergripande som mindre omfattande karaktär) som del av inköpsenhetens strategiska inriktning för de kommande åren.

Du har ett nationellt perspektiv och ska verka för koordinering och ledning av utvecklingen inköpsverksamheten för hela Polismyndigheten. Arbetet innebär ofta en samordnande roll och att verka för att arbetet är ändamålsenligt, effektivt, och enhetligt. Du ska kontinuerligt bevaka att effektiviseringar kan möjliggöras och att gränsdragningar mot andra ansvarsområden görs. Du arbetar i nära kontakt med andra funktioner, verksamheter och avdelningar i syfte att nå de uppsatta målen.

Exempel på arbetsuppgifter som kan förekomma:

  • Identifiera förändrings- och utvecklingsbehov samt driva utvecklingsarbetet framåt
  • Implementera kategoristyrning genom att skapa strukturer för arbetet samt etablera kategoriråd och -team
  • Ta fram och implementera metoder för beräkning av nyckeltal
  • Ta fram och implementera rutiner för leverantörsutveckling (SRM)
  • Planera och driva arbetet med att digitalisera olika delar av inköpsverksamheten
  • Bistå i utvecklingsinitiativ initierade av kategorigrupper på inköpsenheten
  • Vara inköpsfunktionens representant i vissa utvecklingsinitiativ initierade utanför den egna funktionen
  • Arbeta med intern processutveckling

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • minst två (2) års högskoleutbildning eller motsvarande alternativt tvåårig yrkesutbildning inom inköp eller motsvarande inriktning.
  • flera års aktuell och bred erfarenhet av arbete inom en privat eller offentlig inköps- eller upphandlingsfunktion
  • erfarenhet av att projektleda förbättrings- och utvecklingsinitiativ, eller att på annat sätt driva sådana initiativ, i en stor komplex organisation inom privat eller offentlig sektor
  • kunskap och erfarenhet av förändringsledning och implementering av nya arbetssätt

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:

  • erfarenhet av utvecklingsarbete i en inköpsorganisation som arbetar med kategoristyrningsprocesser
  • erfarenhet inom processkartläggning och processutveckling

För att bli framgångsrik i denna roll är det även av vikt att du är uthållig och kan jobba mot långsiktiga mål medan du skapar resultat längs vägen. Du har förmåga att kunna växla mellan kvalitativt utvecklingsarbete och att entusiasmera en projekt- eller arbetsgrupp inför stundande förändringsarbete. Rollen ställer krav på att du trivs med att jobba självständigt såväl som i grupp, att du är strukturerad i ditt angreppssätt och att du har förmåga att driva dina processer vidare enligt satta tidsramar. Du är noggrann med god analytisk förmåga, men du har samtidigt förståelse för att snabbhet är en kvalitetsfaktor.

Utvecklingstempot är stundtals högt och du behöver därför kunna växla upp när stunden kräver det utan att eftersätta kvaliteten i leveransen. Du kommer att vara drivande i utveckling och implementering av t ex nya rutiner, arbetsmetoder etc. och behöver därför vara trygg i dig själv med en förmåga att kunna samarbeta, bygga relationer samt ha naturlig pedagogisk förmåga när du kommunicerar i olika sammanhang.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
Sebastian Svartz, 072-213 92 41 / sebastian.svartz@polisen.se

Fackliga företrädare

Saco-S: Andreas Johansson, 073-084 13 01
Polisförbundet, Sofia Ask, 010-563 87 10
Fackförbundet ST, Johan Gertz, 010-567 70 92
Seko Polisen, Karna Tillheden, 010-561 66 27

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Flextid, dagtid
Tillträde: Enligt överenskommelse

I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev enkät via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 7 april 2022. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A160.203/2022 i mailets ärendemening.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult Maria Morfiadaki, maria.morfiadaki-papavramidi@polisen.se

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Polismyndigheten
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök via e-post


Sista ansökningsdag
7 april

Ansök via e-post
jobb.na@polisen.se

Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Fler lediga jobb