Rättsmedicinalverket söker Upphandlingsansvarig till ledningskansliet i Stockholm

Låter det spännande att vara en del av Sveriges enda expertmyndighet för rättspsykiatri, rättsmedicin, rättsgenetik och rättskemi?

Rättsmedicinalverket (RMV) är en viktig aktör i rättskedjan och bidrar till ett rättssäkert samhälle. Vi finns på flera platser i landet och har cirka 450 kunniga och engagerade medarbetare, vars opartiska bedömningar på vetenskaplig grund hjälper rättsväsendet med undersökningar och bedömningar. Hos oss får du möjlighet att arbeta i en professionell miljö med hög kvalitet och möjligheter att utvecklas. Vi tycker att det är viktigt med balans mellan arbete och privatliv och våra förmåner omfattar bland annat friskvård, subventionerade läkemedel och goda semester- och pensionsvillkor.

Vill du arbeta där det händer, mitt i city i nyrenoverade lokaler? Nu behöver vi dig för att stärka vårt ledningskansli.

Ditt uppdrag
Som upphandlingsansvarig är din huvudsakliga arbetsuppgift att tillhandahålla stöd i myndighetens upphandlingar såsom direktupphandlingar, avrop från statliga ramavtal och annonserade upphandlingar. I detta ingår i huvudsak att bevaka upphandlings- och inköpsbehov och samarbeta med myndighetens övriga verksamheter för att ta fram förfrågningsunderlag, annonsera och skriva avtal och beslut. Du kommer att arbeta parallellt med flera upphandlingar inom olika områden.

Inom ditt ansvar ingår även att ta fram mallar och riktlinjer samt allmänna avtalsvillkor för upphandlingsarbetet. Du utvärderar myndighetens upphandlingar och utvecklar upphandlingsverksamheten i enlighet med ny lagstiftning. Du bevakar domar inom upphandling, bereder yttranden vid överprövningar och utbildar myndighetens övriga enheter om interna riktlinjer samt i lagen om offentlig upphandling (LOU).

Som upphandlingsansvarig har du också ett särskilt ansvar för upphandlingsjuridiska frågor vid myndigheten och förväntas hantera överprövningar samt bistå med rådgivning till organisationen i leverantörstvister. I tjänsten ingår även att bistå med upprättande av avtal och avtalsgranskningar och ansvara för myndighetens lokala avtal och lokalförsörjning.

Kvalifikationer
– juristexamen eller eftergymnasial utbildning till upphandlare/inköpare eller motsvarande
– minst två års erfarenhet av arbete med upphandling inom statlig verksamhet
– erfarenhet av avtalsrätt och avtalsskrivning

Meriterande
– erfarenhet av att utveckla upphandlingsprocesser
– erfarenhet av lokal- och hyresavtal
– notarietjänstgöring, företrädesvis från förvaltningsdomstolen

Dina erfarenheter och egenskaper
Vi söker dig som kan arbeta såväl självständigt som i grupp och att du är bra på att uttrycka dig i tal och skrift. Du är kvalitetsmedveten och ska ha förmåga att planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt och förmåga att hålla deadlines. Som person är du utåtriktad och månar om goda relationer inom arbetet. Du tar ansvar för dina uppgifter och driver dem själv mot resultat. Du ska ha lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och se möjligheterna i förändringar.

Anställningen
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid, med 6 månaders provanställning. Individuell lönesättning tillämpas. Tillträde enligt överenskommelse.

Lika rättigheter och möjligheter för våra medarbetare ska integreras i den löpande verksamheten och vi vill därför ta tillvara de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald tillför.

Kontaktuppgifter
För mer information är du välkommen att kontakta HR-enheten på ledningskansliet, 010-483 41 00. Fackliga företrädare för Saco är Maritha Torkildsen Nilsson, tfn 010-483 41 27, för ST/OFR Seva Budak, tfn 010-483 48 27 och för Seko Mihaly Rapcsak, tfn 010-483 46 00.

Sista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan och CV märkt med dnr X16-90261 senast den 15 augusti 2016. Du skickar handlingarna till ansokan@rmv.se. Betyg och övriga handlingar tas med vid en eventuell intervju.

Övrigt
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp med denna annons.