Region Stockholm är en verksamhet i ständig rörelse med ett livsviktigt uppdrag. Varje dag, dygnet runt ansvarar Region Stockholm för hälso- och sjukvård, kollektivtrafik, och regional utveckling i Stockholms län. Region Stockholm har också i uppdrag att bidra till ett fritt och tillgängligt kulturliv i länet.
Serviceförvaltningen levererar stödtjänster till Region Stockholms övriga nämnder och bolag. Hos oss på upphandlingsavdelningen samlas kompetens och erfarenhet inom området inköp, upphandlingar och avtal samt kategoristyrning som håller på att införas inom hela regionen. Med hög kvalitet, kostnadsmedvetenhet och effektivitet utför vi tjänsterna så att nämnder och bolag kan fokusera på sina respektive kärnverksamheter. Vi skapar även synergier mellan olika verksamheter inom regionen och bidra till effektivare stödprocesser.
Med en omsättning på ca 100 miljarder och drygt 45 000 medarbetare är Region Stockholm en av de största ekonomiska aktörerna i Sverige. Att arbeta här kännetecknas av stora affärer, stort ansvar och stora utvecklingsmöjligheter. Inom upphandlingsavdelningen på Serviceförvaltningen är vi i nuläget ca 60 medarbetare och nu utvecklar vi verksamheten för att kunna hantera alla spännande uppdrag. Vi söker just nu även upphandlare och avalscontroller i två andra processer.
Om tjänsten
Vi har sedan tidigare arbetat kategoribaserat inom flera områden och gläds åt att kategoristyrt inköp nu införs i stor skala inom hela regionen. Regionfullmäktige har godkänt en successiv plan för införandet och vi har påbörjat kategorier inom HR, konsulttjänster, FM-tjänster, IT, kommunikation och resor. Vi följer det nationella kategoriträd som Sveriges alla regioner har utarbetat tillsammans. Vi söker nu dig som vill jobba hos oss som kategoriledare.
Som kategoriledare arbetar du på uppdrag av kategoriansvariga inom olika nämnder och bolag och leder tvärfunktionella kategoriteam baserat på regionens kategoristyrningsprocess. Du ansvarar för att sätta upp mål, följa upp och rapportera resultat och driva processer framåt. Du kommer att arbeta med omfattande analyser och benchmarking samt leda arbetet med att ta fram och följa upp mål, strategier och planer för valda kategorier. I ditt uppdrag kan ingå att leda fler kategorier.
Då arbetssättet är tvärfunktionellt krävs mycket god samverkan med intressenter inom Region Stockholms förvaltningar och bolag och du har ett särskilt nära samarbete med avdelningen för strategiskt inköp inom regionledningskontoret och med kollegor inom serviceförvaltningens upphandlingsavdelning. Du stöttar och coachar verksamheterna i kategoristyrningsmetodik och arbetar aktivt med förändringsledning. Det innebär ett strategiskt arbete, att tillsammans med ditt team, inte bara följa upp att beslutade inköpsmål realiseras utan att förbättra kategorin som helhet.
Genom deltagande i regionens kategoriledarforum kan du utbyta erfarenheter med kategoriledare från andra avdelningar, få en gemensam kompetensutveckling och hjälpas åt att vidareutveckla processer och verktyg.
Du blir engagerad i att utveckla arbetssättet och skapa bästa värde inom olika inköpskategorier, samt bidra till att avdelningen kontinuerligt utvecklas.
Kvalifikationer:
Du har en akademisk examen inom ekonomi, inköp eller logistik, eller annan för rollen relevant utbildning. Vi söker dig som har minst fem års erfarenhet inom inköp och upphandling, varav minst två års erfarenhet av kategoriledning eller av process och projektledning av större karaktär.
Att du har goda kunskaper i Excel och Power Point ser vi som en självklarhet, liksom att du har en generell god systemvana. Det underlättar om du har vana av att arbeta med Spendency, Provalido och Tendsign eller liknande system.
Det är meriterande med erfarenhet av och/eller utbildning inom offentlig upphandling och upphandlingslagstiftning (främst LOU/LUF), köprätt, avtalsrätt och förvaltningsrätt, process- och projektledning. Vidare är det meriterande om du har arbetat med målstyrt arbetssätt och att leverera resultat. Vi ser också gärna att du har erfarenhet av förändringsledning och att leda team och workshops med digitala verktyg på distans.
Personliga egenskaper
Som person har du ett affärsmässigt sinnelag, är nyfiken, kreativ och analytisk. Du är strategisk och har en förmåga att se i ett helhetsperspektiv. Du är strukturerad i ditt arbetssätt med god planering och resultatorientering. Du har lätt för att kommunicera med en fallenhet för att presentera information och idéer såväl muntligt som skriftligt. Du har en förmåga att förklara det du vill förmedla för olika målgrupper och ur olika perspektiv.
Med en mycket god samarbetsförmåga skapar du också bra relationer. Du tar initiativ och ansvar för att arbetet går framåt, gillar ordning och reda samt värdesätter att arbeta med andra människor för att nå gemensam framgång. Du leder och samordnar gruppen och blir en referenspunkt för andra. Skapar engagemang och delaktighet.
Vi lägger stor vikt på personlig lämplighet samt att du kan efterleva Region Stockholms värderingar: Öppenhet, Kompetens, Pålitlighet, Samverkan.
Övrig information:
Intervjuer sker löpande.
Kontaktperson: Shahin Shokouh Aghai, 072-467 37 75
Vi tar endast emot ansökningar via detta system. Ansök genom att klicka på knappen ”Sök tjänsten”. Ansökningar per brev eller e-post beaktas inte. Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt säljare av ytterligare jobbannonser.
http://www.sll.se/