Inera är kommunernas och regionernas digitaliseringsbolag med uppdrag att utveckla välfärden. Vår roll är att vara den nationellt sammanhållande parten inom kommunernas och regionernas digitala utveckling. Vi skapar förutsättningar för samordning, förenkling och framför allt effektivisering av regionernas och kommunernas digitaliseringsarbete, med visionen att dessa i sin tur kan ge invånarna en trygg och jämlik välfärd. Hos oss jobbar en mängd människor med bland annat olika slags it-kompetens, kunskap om arkitektur och digital infrastruktur, medicinsk sakkunskap och juridik. Visste du att det är vi som driver och utvecklar 1177?
Om rollen
Inera upphandlar och förvaltar årligen avtal för cirka 750 miljoner, med tyngdpunkt på olika delar av it-produktion och förvaltning. Sektionen för inköp bedriver dels arbete med att genomföra upphandlingar och förvalta avtal med har även uppdraget att utveckla hela Ineras avtalsportfölj och processer för sourcing och leverantörsstyrning. Denna rekrytering avser en senior inköpare med ansvar för inköpskategorin applikationsutveckling och förvaltning, en av våra största kategorier med höga kontraktsvärden och strategiskt viktiga leverantörer. Inköpssektionen består av fem inköpare och en Vendor manager. Du kommer att rapportera till inköpschef.
Du har ett helhetsansvar för tilldelat inköpsområde inklusive tillhörande kategorier, vilket innebär att ta ansvar för att utveckla, förankra och implementera inköpsstrategier. Målsättningen är att uppnå kort- och långsiktiga förbättringar i samråd med olika befattningshavare för verksamheten och i linje med verksamhetens övergripande strategier. I rollen finns en stor förväntan på strategisk höjd, men även på förmågan till att producera taktiskt och operativt.
I rollen ingår även ett uppdrag som sourcing business partner, där du agerar rådgivare och kontaktperson för inköpsrelaterade frågor gentemot tilldelat område i verksamheten.
Sourcing Category Manager – Applikationsförvaltning & utveckling
- Ansvarig för att ta fram och realisera inköpsplaner innehållandes inköps-, upphandlings- & avtalsstrategier, i samverkan med verksamheten.
- Identifiera, planera samt genomföra annonserade upphandlingar, avrop och direktupphandlingar samt andra inköpsrelaterade projekt.
- Leda pris- och avtalsförhandlingar samt ansvara för att avtal upprättas med utvalda leverantörer enligt fastställda riktlinjer.
- Ansvara för förvaltning och uppföljning av avtal inom inköpsområdet samt mäta & följa upp KPI.
- Tillse effektiv leverantörsstyrning i samverkan med verksamheten och Vendor Manager och Leveranschefer.
- Ansvarar för att det genomförs leverantörsträffar, omvärldsbevakning samt utvecklingsprojekt inom inköpsområdet.
- Analysera kostnader och affärsbehov, ta tillvara på marknadstrender, innovationskraft, digitalisering och förändra behov över tiden.
- Kommersiell rådgivare för inköpsrelaterade frågor relaterade till inköpsområdet. • Ansvarar för att sektionen tillser effektiv kravställning gällande TCO och livscykelhantering.
- Driva och tillse ändamålsenlig kompetensnivå inom sektionen avseende it-sourcing, så som trender och utveckling samt framtidssäkrade miljöer och processer.
Är det här du?
Du har starkt självledarskap och är resultatorienterad. Du motiveras av att driva projekt och ta ledarskap för att säkerställa framsteg och effektiviseringar. Du är van att driva frågor och har en utvecklad analytisk förmåga och fokus på problemlösning. Givet området ser vi det som självklart att du är kvalitetsmedveten och detaljorienterad. För att lyckas i rollen tycker du om att samarbeta med andra och är en skicklig kommunikatör som enkelt kan läsa av, förstå och nå ut till mottagare med anpassad kommunikation beroende på mottagarens förutsättningar och behov.
Du har tidigare erfarenhet av inköp inom IT- och digitaliseringsområdet. Vi ser att du har en högskoleutbildning inom ekonomi, juridik eller annan motsvarande utbildningsnivå alternativt mångårig arbetslivserfarenhet av offentlig upphandling eller mycket god förståelse för offentliga affärer. Slutligen är flerårig erfarenhet inom inköpsmetodik/kategoriseringsarbete och affärsprocesser inom applikationsutveckling och förvaltning (ADM) meriterande.
Varaktighet och tillträde
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Tillträde enligt överenskommelse, vi tillämpar som regel 6 månaders provanställning. Intervjuer kommer ske löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstidens slut.