Strategisk Inköpare till Luftfartsverket, LFV

LFV är Sveriges ledande aktör inom flygtrafikledning för civil och militär luftfart med tillhörande tjänster. Våra flygledare leder dagligen cirka 2 000 flighter i svenskt luftrum. LFV var först i världen med flygtrafikledning på distans och vi fortsätter att driva digitaliseringen inom flera olika områden. Genom olika samarbeten är vi med och effektiviserar det europeiska luftrummet. LFV har 1 100 anställda och en omsättning på 3,3 miljarder kronor. LFV är certifierat enligt ISO9001 & 14001 samt uppfyller kraven för ISO27001 & 15489.

Om tjänsten

Inköpsenheten är en del av Luftfartsverkets gemensamma tjänster som ansvarar för att leverera administrativa stödtjänster till LFVs verksamheter och bolag. De administrativa stödtjänsterna omfattar inköp, lokaler och service, ekonomi, HR, lönehantering, utbildning, kommunikation och flygsäkerhetsarbete. Inköpsenhetens uppdrag är att leda och driva LFVs inköpsarbete professionellt, affärsmässigt och lagenligt. Vi arbetar med processtyrning och genom nära samarbete med våra uppdragsgivare. Vi hanterar årligen en inköpsvolym till ett värde om ca 700 Mkr. Enheten består för närvarande av en enhetschef och sju strategiska inköpare med placering vid LFVs huvudkontor i centrala Norrköping.

En spännande tid väntar då vi har fått uppdraget att utveckla LFVs inköpsfunktion med målen att öka rättssäkerhet och trygghet för den enskilde och för LFV samt effektivisera och automatisera våra processer. Utvecklingsarbetet omfattar även att  implementera hela eller delar av den Nationella upphandlingsstrategin, ta fram ett arbetssätt för hållbara inköp och utveckla arbetssätt för uppföljning av leverantörer och avtal. Nu söker vi en erfaren inköpare med driv som vill bidra till att vi blir en inköpsfunktion i världsklass!

Vi erbjuder:

  • Möjligheten att arbeta i en spännande bransch som ständigt utvecklas genom teknik, forskning och internationella samarbeten
  • En varierande roll där du både är delaktig i spännande projekt och bidrar till att utveckla verksamheten
  • Goda utvecklingsmöjligheter i din roll och inom verksamheten, där du erbjuds kompetensutveckling inom din roll
  • En trygg anställning med bra anställningsförmåner exempelvis utökad semester, flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag,
    privatvårdsförsäkring, föräldrapenningtillägg, företagshälsovård och förmånliga pensionsvillkor
  • Viss flexibilitet gällande arbete på kontoret och på distans

I rollen som strategisk inköpare kommer du självständigt och tillsammans med kollegor att ansvara för upphandling och inköp av varor och tjänster. Du har helhetsansvar för upphandlingsprocessen, från upphandlingsdokument till avtal samt uppföljning och utvärdering. Ditt uppdrag är att säkerställa att upphandlingarna sker professionellt, affärsmässigt och i enlighet med gällande lagar, regler och policys. Som strategisk inköpare på LFV kommer du ha ett brett och variationsrikt arbete där du jobbar mot uppställda mål och tidsramar. Du samarbetar både med dina kollegor på inköpsenheten och med kollegor ute i LFVs verksamhet. Du har en viktig roll i att skapa och underhålla goda relationer med såväl leverantörer som interna beställare, på olika nivåer.

Arbetsuppgifter

  • Genomföra upphandlingar
  • Genomföra avrop från ramavtal
  • Följa upp ingångna avtal med strategiskt viktiga leverantörer
  • Mäta leverantörsprestationer
  • Bidra till utveckling av gränssnitten mellan inköpsenheten och övriga delar av verksamheten, där du bidrar med din kunskap om processer och inköp
  • Deltaga i interna och externa nätverk

Vi söker dig som har

  • Flera års erfarenhet av offentlig upphandling som anställd vid, eller på uppdrag av, upphandlande myndighet eller enhet
  • Mycket goda kunskaper i lagen om offentlig upphandling (LOU)
  • Språk: Svenska, Engelska
  • Utbildning: Relevant universitets- eller högskoleutbildning eller annan utbildning i kombination med för rollen aktuell och relevant erfarenhet

Det är meriterande om du har

  • Erfarenhet av utvecklings och förändringsarbete av inköpsprocesser samt framställning av styrdokumnet
  • Erfarenhet av arbete mot teknik- och IT-styrda beställare
  • Kunskap om upphandlingsverktyget TendSign

För att lyckas i rollen har du följande personliga kompetenser

  • Samarbetsinriktad
  • Problemlösande
  • Strukturerad
  • Kommunikativ

Övrig information

Rekryteringsprocessen omfattar två test: ett personlighetstest och ett test i kognitiv förmåga. Testerna är verktyg för att matcha rätt talang med rätt position samt främja jämlikhet, mångfald och en rättvis rekryteringsprocess. Innan anställning genomför LFV en säkerhetsprövning som bland annat innefattar registerkontroll, säkerhetsintervju och drogtest. Denna tjänst kräver svenskt medborgarskap. Inför säkerhetsprövningen kommer vi att samla in betyg och examensbevis. Vi ser gärna att du bifogar detta till din ansökan.


Sista ansökningsdag:
16 oktober 2023

Kontakt:
Johan Lundström
Enhetschef
johan.lundstrom@lfv.se

Gunilla Pettersson
Facklig kontakt SACO
011-19 20 00

Niklas Moll
Facklig kontakt ST
011-19 20 00

Karin Lidén
HR Business Partner
0700-912936
karin.liden@lfv.se

Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Fler lediga jobb