Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
Arbetsuppgifter
Försäkringskassans upphandlingsorganisation finns i Stockholm, Sundsvall, Arvidsjaur, Östersund, Ystad och Umeå. Inom upphandlingsenheten arbetar 24 personer. Upphandlingsarbetet bedrivs i två team: Team IT respektive Team fastighet och tjänster. Upphandlingsenheten genomför upphandlingar och avrop för hela Försäkringskassan. Även ansvaret för elektronisk handel och travel management tillhör Upphandlingsenheten. Vi är i processen att införa kategoristyrning som arbetsmetod.
Du kommer att tillhöra Team fastighet och tjänster och huvudsakligen genomföra anskaffningar inom detta område. Du deltar i kvalificerade förstudier/omvärldsanalyser och genomför upphandlingar, självständigt eller i grupp, uppföljningar samt avrop genom förnyad konkurrensutsättning. Vidare kommer du ha möjlighet att arbeta i kategoriteam. Arbetet sker i enlighet med gällande processer.
I arbetet ingår även att driva eller delta i projekt, vara rådgivare och utbildare gällande upphandlingsområdet. Du medverkar och genomför externa aktiviteter som leverantörsträffar och referensgruppsmöten. Då enheten och Försäkringskassan finns på flera platser runt om i landet sker mycket av kommunikationen via Skype.
Vi söker en upphandlare för tillsvidareanställning.
Vi söker dig som:
- har högskoleexamen eller andra kvalifikationer som bedöms likvärdiga
- har erfarenhet av praktiskt inköps-/upphandlingsarbete eller motsvarande
- har goda kunskaper inom upphandlings- och inköpsområdet
- agerar proaktivt på eget initiativ och tar ansvar för resultat
- är serviceinriktad och van att arbeta med kunden i fokus
- är strukturerad, har gott omdöme och har en god analytisk förmåga
- har förmåga att på ett självständigt sätt arbeta konsultativt samt skapa kontakt och förtroende
- har god kommunikativ förmåga med mycket goda kunskaper i svenska och goda kunskaper i engelska
Det är meriterande om du har:
- goda kunskaper av LOU (Lagen om Offentlig Upphandling)
- erfarenhet av att upphandla fastighetsrelaterade tjänster
- praktisk erfarenhet av projektledning och processinriktat arbete
- erfarenhet av förhandling, uppföljning av avtal/upphandlingar och strategiskt arbete med upphandlings-/inköpsfrågor
- erfarenhet av att arbeta kategoristyrt
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
En tillsvidareanställning, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. Den formella yrkesrollen är Verksamhetsspecialist. Resor kan förekomma i tjänsten. Placeringen för tjänsten är i Stockholm eller Umeå.
Kontakt
Rekryterande chef (för frågor om tjänsten): Catarina Wireklint, 010-111 90 36. HR-specialist (för frågor om rekryteringsprocessen): Marina Kireeva, tel 010-112 31, Kontaktpersoner i fackliga frågor är Saco-S: Cecilia Silverson, 010-115 26 18, ST: Marita Lantto, 010-119 52 48 och Seko: Johanna Grundström, 010-115 30 44.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 24 januari 2022. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.