Svenska kraftnät söker verksjurist inom upphandling

Vill du också arbeta i en utvecklande miljö där du blir en avgörande länk i en samhällsviktig verksamhet?

Elektrifiering, energiomställning och en gemensam europeisk elmarknad innebär att Svenska kraftnäts verksamhet växer snabbt och vi står inför en historisk utbyggnad av transmissionsnätet.
Svenska kraftnät söker nu dig som är jurist och har erfarenhet av arbete inom offentlig upphandling.
Ta chansen och sök till en av Sveriges viktigaste och mest spännande arbetsplatser!

Om tjänsten

Den verksjurist vi söker nu kommer att stötta verksamheten med sin expertis inom upphandling. Du trivs med att arbeta i en rådgivande roll och har ett lösningsorienterat arbetssätt.
Elektrifiering, energiomställning och en gemensam europeisk elmarknad innebär att Svenska kraftnät står inför en historisk utbyggnad av transmissionsnätet. Samtidigt börjar många ledningar och stationer i transmissionsnätet närma sig slutet av sin livslängd och måste förnyas. Det innebär att många och mycket omfattande infrastrukturprojekt är planerade att starta de närmaste åren. Den expanderande verksamheten medför också ökande mängd upphandlingar inom andra områden såsom konsulttjänster, underhåll av anläggningar och fastighetsnära tjänster.
Verksjuristen med inriktning upphandling ska tillsammans med kollegorna stödja inköpsavdelningen och verksamheten med upphandlings- och avtalsrättsliga frågeställningar. Arbetet kan även komma att omfatta andra rättsområden, såsom förvaltningsrätt.

Svenska kraftnät har tre enheter med jurister som är placerade på Rättsavdelningen. Enheterna bidrar, tillsammans med chefsjuristen, till att säkerställa att Svenska kraftnäts verksamhet efterlever relevant lagstiftning och vägleder verksamheten proaktivt avseende dess legala förutsättningar. Tjänsten är placerad på enhet Investeringsjuridik. Verksjuristerna är erfarna och bedriver självständigt arbete inom en stor bredd av juridiska områden. Totalt är vi ett 30-tal jurister och rekrytering av ytterligare jurister inom andra områden pågår.

Tjänsten avser en tillsvidareanställning och är placerad på vårt kontor i Sundbyberg eller i Göteborg.

Om dig

Personliga egenskaper

För att trivas i rollen ser vi att du har en god samarbetsförmåga och tycker om att arbeta med andra då du kommer att ha många kontaktytor både inom och utanför myndigheten. Du är självgående och tar ansvar för dina arbetsuppgifter och kan själv driva dina frågor framåt. I rollen är det också viktigt att du har hög integritet, ett gott omdöme samt att du är lösningsorienterad och därmed har förmågan att hitta lämpliga lösningar för de frågor som uppstår i verksamheten.
För att trivas i rollen är det viktigt att du ser möjligheterna i förändringar och har affären i fokus.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Skallkrav.

Du ska ha en svensk juristexamen eller jur.kand.examen.

Du ska även ha följande:

  • minst 5 års erfarenhet av juridiskt arbete från domstol, kommun eller annan myndighet, advokatbyrå, organisation eller företag
  • varav minst 2 års erfarenhet av kvalificerat arbete med offentlig upphandling (LOU eller LUF) i rådgivande roll där offentlig upphandling varit ditt huvudsakliga arbetsområde
  • erfarenhet av arbete med inköpsavtal – upprätta, granska och stötta vid tillämpning
  • mycket goda kunskaper i svenska i både tal och skrift.

Meriterande.

  • Erfarenhet av att utveckla upphandlings- och avtalsmallar.
  • Erfarenhet av konsultupphandlingar samt IT-upphandlingar.
  • Erfarenhet av förvaltningsrättslig lagstiftning, främst offentlighet och sekretess
  • Erfarenhet av att handlägga överprövningar. 

Bra att veta

  • Tjänsten är placerad i Sundbyberg eller Göteborg.
  • Möjlighet till distansarbete upp till 50%, när arbetet så tillåter.
  • Resor förekommer i begränsad omfattning denna tjänst.
  • Publiceringsdag:              28 oktober 2024.
  • Sista ansökningsdag:       25  november 2024.
  • Tjänsten är en tillsvidareanställning utan provtjänstgöring.

För mer information är du välkommen att följande personer;

Rekryterande chef Anneli Fällman, tel.10-350 91 68
Ansvarig rekryterare Lennart Jansson, tel. 010-350 91 49.
Fackliga representanter.
Annika Ingeborn, SACO, tel. 010-475 87 72.
Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68.

Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.

Övrig information

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning. För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.

För mer information om säkerhetsprövning Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss: Lär känna oss på Svenska kraftnät


Sista ansökningsdatum: 
25 november 2024

Kontakt:
Rekryterande chef Anneli Fällman, tel.10-350 91 68

Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Fler lediga jobb