Om arbetsplatsen
Vill du vara med och skapa de bästa förutsättningarna för en likvärdig utbildning? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning ska nå målen för sin utbildning. Vi driver specialskolor. Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi fördelar också statsbidrag och utvecklar läromedel.
Vi hoppas att du som söker, med din bakgrund och din kompetens, kan bidra till att öka vår mångfald
Vi arbetar engagerat för att allas lika värde ska bli verklighet. Tillsammans använder vi samarbete och kompetens för att lösa uppdrag. Just nu fokuserar vi på att utveckla ledarskapet och att öka mångfalden på myndigheten. Tillsammans bidrar vi till hållbarhet i samhället ekonomiskt, socialt och miljömässigt. Du kan läsa mer om vad vi erbjuder på vår webbplats https://www.spsm.se/jobb.
Verksamhetsområde Stöd och styrning arbetar med ett effektivt internt stöd och en god intern styrning och kontroll. Vi utvecklar vår verksamhet för ett hållbart samhälle. Kommunikation, rättsfrågor, processtöd, ekonomi, verksamhetsstyrning, personalfrågor, kompetensförsörjning, IT-frågor, internservice, upphandling och lokalförsörjning finns i verksamhetsområdet.
Ekonomienheten är en enhet inom verksamhetsområde stöd och styrning, med ansvarsområdena verksamhetsstyrning, ekonomistyrning, ekonomiadministration, upphandlings- inköps- och avtalsfrågor. Enheten har sin verksamhet huvudsakligen i Härnösand och Örebro, med enhetschefen placerad i Örebro. Eftersom enhetens medarbetare sitter utspridda på olika orter sker en stor del av arbetet i digitala möten. Ekonomienheten ansvarar för myndighetens inköpsprocesser och är normerande och stödjande för hela myndigheten i frågor som rör upphandling, inköp och leverantörsavtal. Myndighetens strategiska och taktiska inköpare finns inom enheten, medan operativa inköpare i dagsläget finns placerade inom olika verksamhetsområden.
Arbetsuppgifter
Inköpsorganisationen befinner sig i ett genomgripande och långsiktigt utvecklingsarbete där vi har påbörjat införande av kategoristyrning, vilket innebär att du blir delaktig i den pågående förändringen. Vi har inte alla strategier, arbetssätt, rutiner eller dokument på plats än och du förväntas tillsammans med kollegor arbeta fram förslag och bidra till etableringen av dessa.
I rollen som taktisk inköpare är fokus att genomföra och projektleda upphandlingar av mycket varierande omfattning. Det krävs ett nära samarbete med övriga inköpare, avtalscontroller och e-handelsansvarig samt sakkunniga och medarbetare som berörs av aktuella inköp och upphandlingar. Du jobbar tillsammans med dina kollegor i en central inköpsfunktion, där de olika rollerna stödjer varandra i uppdraget.
I arbetet ingår att jobba proaktivt och drivande för att myndigheten ska göra goda affärer samt följa riktlinjer och regelverk vid inköp och upphandlingar, vilket bland annat kan innebära att du ansvarar för informations- och utbildningsinsatser.
I din roll utgår du ifrån verksamhetens behov samt beslutade kategoristrategier och -planer. Du samverkar med verksamheten i hela kedjan från behov till avtal och uppföljning.
I ditt arbete ingår exempelvis att
• Samordna och genomföra förnyade konkurrensutsättningar och avrop mot myndighetens eller statens ramavtal
• Samordna och genomföra upphandlingar av varierande omfattning
• Stödja verksamheten i frågor som gäller inköp och Lagen om offentlig upphandling
• Fånga upp inköpsbehov genom uppföljning och dialog med verksamheten
• Delta i arbetet med att utveckla och effektivisera myndighetens arbetssätt när det gäller inköp och upphandlingar
Eftersom vår organisation är rikstäckande och finns på flera olika orter, genomförs de möten du har i det här uppdraget nästan alltid på distans.
Vi använder oss av ett ärendehanteringssystem, av systemstödet Mercell Tendsign och har Unit4 ERP som affärssystem.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har
• Eftergymnasial utbildning inom inköpsområdet eller annan utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• Erfarenhet av att självständigt genomföra inköp och upphandlingar samt kunskap om Lagen om offentlig upphandling
• Erfarenhet av att samverka med olika verksamheter i inköpsfrågor
• God it-vana
• God förmåga att uttrycka dig i tal på svenska alternativt svenskt teckenspråk samt skrift på svenska
Det är meriterande om du har
• Erfarenhet av e-handel, systemstöd för upphandling samt affärssystem och uppföljning med hjälp av it-verktyg
• Erfarenhet av inköp inom offentlig verksamhet
• Erfarenhet av ärendehanteringssystem
• Erfarenhet av upphandlingar inom it-området
Personliga egenskaper
Vi söker dig som är affärsmässigt inriktad. För att trivas i det här uppdraget behöver du tycka att det är intressant att delta aktivt i ett pågående förändringsarbete.
• Du är självgående, strukturerad och ansvarstagande
• Du är serviceinriktad, samarbetsorienterad och har ett positivt bemötande
• Du är nyfiken och villig att utveckla nya förmågor
• Du kan lösa uppgifter på ett prestigelöst och flexibelt sätt och har förmågan att prioritera och arbeta med flera parallella uppdrag
• Du vill genom medledarskap bidra till gott arbetsklimat
Stor hänsyn tas till personlig lämplighet.