Enheten för ekonomi och HR
Vill du jobba med frågor som berör alla medborgare? Är du intresserad av upphandling och konkurrens? Vill du utvecklas i en stimulerande och trevlig arbetsmiljö och arbeta med omväxlande och komplexa frågor? Då är Konkurrensverket någonting för dig.
Beskrivning
Vill du jobba med frågor som berör alla medborgare? Är du intresserad av att arbeta praktiskt och strategiskt med inköp till den statliga myndighet som också utövar tillsyn av upphandlingsregelverket? Som upphandlare hos oss på Konkurrensverket kommer du att utvecklas i en stimulerande och trevlig arbetsmiljö.
Inköpsfunktionen är placerad på enheten för ekonomi och HR. Enheten består i dag av tolv trevliga och engagerade medarbetare. Enheten ansvarar för Konkurrensverkets egna upphandlingar och inköp samt frågor som rör lokaler, inventarier och miljöledning. Enheten arbetar också med HR-frågor, ekonomihantering, verksamhetsplanering samt intern styrning och kontroll.
Dina arbetsuppgifter
Som upphandlare kommer du tillsammans med dina två kollegor i inköpsfunktionen att ansvara för och genomföra upphandlingar och förnyade konkurrensutsättningar från statliga ramavtal av varor och tjänster. Du samarbetar också nära med ekonomifunktionen. Närheten till upphandlingstillsynen skapar goda förutsättningar för erfarenhetsutbyte och kunskapsutveckling inom myndigheten. En stor del av Konkurrensverkets upphandlingar rör it, varför vi söker dig som har erfarenhet av att genomföra upphandlingar av it-relaterade produkter och tjänster. Du kommer att utföra arbetet på uppdrag av, och i samarbete med, olika enheter inom myndigheten. Arbetet omfattar hela upphandlingsprocessen från marknadsundersökning, upprättande av upphandlingsdokument, annonsering, utvärdering av anbud, avtalsskrivning samt avtalsuppföljning. I rollen ligger även att bidra till myndighetens utvecklingsarbete inom området.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
- Högskoleutbildning inom juridik eller ekonomi, alternativt eftergymnasial utbildning med inriktning mot upphandling/inköp eller annan utbildning i kombination med, för tjänsten, relevant arbetslivserfarenhet som vi bedömer likvärdig
- Minst tre års erfarenhet av arbete med offentlig upphandling
- Mycket goda kunskaper om lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU)
- Erfarenhet av att självständigt genomföra upphandlingar och förnyade konkurrensutsättningar från centrala ramavtal
- Erfarenhet av utvecklingsarbete inom upphandlings-/inköpsområdet
- Aktuell erfarenhet av upphandling av it-tjänster och varor
- Erfarenhet av elektroniska upphandlingssystem
- Erfarenhet av avtalsuppföljning
- God datorvana samt goda färdigheter i Office-programmen
- God förmåga att på ett vårdat, enkelt och begripligt sätt uttrycka dig på svenska i tal och skrift
Du har mycket god förmåga att självständigt planera, strukturera och genomföra ditt arbete. Du är noggrann, tar ansvar för dina arbetsuppgifter och kan själv driva dina frågor framåt. Du har intresse för och lägger vikt vid att hålla dig uppdaterad rörande praxis och nyheter inom upphandlingsområdet.
Det är meriterande om du har aktuell erfarenhet av arbete på statlig myndighet eller annan offentlig aktör.
För att trivas i rollen ser vi att du har en god samarbetsförmåga och tycker om att arbeta med andra då du kommer att ha många kontaktytor både inom och utanför myndigheten.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Jobba hos Konkurrensverket
Konkurrensverket är en kunskapsintensiv och spännande arbetsplats med ett viktigt samhällsuppdrag. Vi arbetar i trevliga lokaler vid Skanstull i Stockholm. Hos oss får du flexibla arbetstider och möjlighet att teckna en individuell överenskommelse om distansarbete två dagar i veckan. Du har generösa semestervillkor, 28–35 dagar per år beroende på ålder, och goda möjligheter till individuellt anpassad utbildning. Vi erbjuder även ett generöst friskvårdsbidrag samt en friskvårdstimme i veckan. Läs mer om Konkurrensverket och vad vi erbjuder på vår webbplats: https://www.konkurrensverket.se/om-oss/jobba-hos-oss/
Ansökan
Låter det här som en tjänst som passar dig? Då är du välkommen med din ansökan senast 12 januari 2025. Bifoga ditt CV samt ett ansökningsbrev där du berättar på vilka sätt du passar för tjänsten. Bifoga även examensbevis/utbildningsintyg. Arbetsprov och tester kan förekomma under rekryteringsprocessen. Du söker tjänsten via vårt rekryteringssystem Varbi.
Information och kontakt
Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning.
Anställningen avser en tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Konkurrensverket tillämpar individuell lönesättning samt i normalfallet sex månaders provanställning. Arbetsprov eller tester kan förekomma under rekryteringsprocessen. Om du har frågor är du välkommen att höra av dig till Adam Sandberg t.f. chef för ekonomi och inköp, eller till Sara Lindblom som är HR-partner. Fackliga företrädare är Johan Dorf (Saco) och Åsa Lövström (ST). Samtliga nås på 08-700 16 00.
Inför rekryteringsarbetet har Konkurrensverket tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Inför rekryteringsarbetet har Konkurrensverket tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.