Upphandlare med flerårig erfarenhet och intresse för verksamhetsutveckling

Är du en erfaren upphandlare med intresse för verksamhetsutveckling? Vill du vara med och bidra till en säker och tillgänglig kommunikation för Sverige? Inköps- och upphandlingsenheten på PTS står inför en spännande utvecklingsresa med fokus på expansion och förändring. Vill du vara med och växa med oss?

Vi jobbar med det alla tar för givet. Att kunna kommunicera. Hos oss får du se till att det fungerar nu och i framtiden. För alla.

Inköp- och upphandlingsenheten, som är en av fyra enheter inom ekonomiavdelningen på PTS, leder, samordnar och utvecklar PTS inköps- och upphandlingsverksamhet. Enheten ansvarar för myndighetens beredning av inköps- och upphandlingsärenden och i uppdraget ingår också att genomföra olika inköp och upphandlingar, möjliggöra effektiva inköp, förvalta avtal samt biträda myndigheten med kvalificerad rådgivning i frågor som rör upphandling, inköp och avtal.

Jag som kommer att vara din chef heter Gustav Blomberg. Jag har en gedigen bakgrund inom upphandling och brinner för att skapa en stark teamkänsla där vi hjälps åt för att nå våra gemensamma mål.

Om rollen
I rollen som upphandlare kommer du bl.a. att ansvara för kritiska upphandlingsprojekt som genomförs i nära samarbete med verksamheten. Du behöver kunna leda en upphandlingsprocess från start till mål, samt ha en förmåga att sätta dig in i och realisera verksamhetens behov. Upphandlingsföremålen som kan komma att bli aktuella kan vara alltifrån olika typer av IT-system till mer verksamhetsspecifika köp med en tydlig koppling till PTS uppdrag. Det kan vidare bli aktuellt med de mera komplexa förfarandena, såsom förhandlat förfarande med föregående annons samt konkurrenspräglad dialog.

Förstudie och annat upphandlingsstrategiskt arbete ingår som regel alltid inom ramen för våra projekt, men dimensioneras naturligtvis i relation till projektets komplexitet. Du kommer arbeta tillsammans med övriga medarbetare på upphandlingsenheten inom ramen för vissa av de större upphandlingsprojekten, som i regel involverar minst två upphandlare. Du kommer även ingå i vårt gemensamma verksamhetsutvecklingsarbete på upphandlingsenheten som syftar till att bl.a. utveckla våra arbetsprocesser och strukturkapital.

På sikt ser vi även att vi kommer arbeta mer med frågor kopplat till uppföljning och avtalsförvaltning. Vi undersöker även möjligheten att utvecklas inom kategoristyrning och e-handel. Vi ser gärna att du har förmåga, kompetens och vilja att bidra inom ramen för även detta arbete.

Om teamet
Du igår i ett tight team om sex medarbetare och en upphandlingschef. Hälften av oss är utbildade jurister och vi hanterar själva upphandlingsrättsliga frågeställningar såsom överprövningar och rättsutredningar m.m. Enheten präglas av ett nära samarbete, både inom enheten och med den verksamhet vi ska stötta, vår strävan är att göra goda affärer.

Om dig
För att lyckas i rollen som upphandlare har du förmågan att samarbeta med verksamheten, ledningen och andra intressenter inom upphandlingsprojekt. Du trivs med att arbeta nära juridiska och tekniska experter för att säkerställa högkvalitativa resultat och delar gärna med dig av din kunskap för att stärka teamet. Du är lösningsorienterad och har en god förmåga att prioritera och snabbt hitta lösningar på problem som kan uppstå. Samtidigt är du resultatorienterad och sätter höga mål för dig själv, arbetar ambitiöst och gör vad som krävs för att uppnå bästa möjliga resultat.

Som en viktig del av rollen är du också kommunikativ och uttrycker dig tydligt och välformulerat i både tal och skrift. Du säkerställer att ditt budskap når fram och anpassar din kommunikation efter mottagare och situation, för att skapa ett effektivt och konstruktivt samarbete. För oss är dina personliga egenskaper viktiga, därför kommer vi lägga stor vikt vid dessa.

Vi söker dig som har:

  • minst sex års erfarenhet som upphandlare, strategisk inköpare, upphandlingsjurist eller liknade roll.
  • erfarenhet av att självständigt genomföra upphandlingar (minst sex stycken över tröskelvärdet under de senaste sex åren) inom ramen för upphandlingsregelverket.
  • relevant akademisk examen inom tex juridik, civilekonom, civilingenjör eller YH-utbildning.

 
Det är även meriterande om du har:

  • erfarenhet av att ha genomfört förhandlat förfarande med föregående annonsering.
  • erfarenhet av att ha genomfört konkurrenspräglad dialog.
  • erfarenhet av att utforma utvärderingsmodeller som syftar till att säkerställa att upphandlingsföremålet har hög kvalitet.
  • erfarenhet av att upphandla IT-lösningar.
  • erfarenhet av att genomföra avrop från nationella ramavtal.
  • erfarenhet av att ha arbetat med uppföljning.


Vårt erbjudande
Vi tar livet på allvar. Hos oss kan du ha ett liv på och utanför jobbet. Mår du bra, mår vi bra. Därför erbjuder vi konkurrenskraftiga löner, flexibla arbetstider och möjlighet till distansarbete. Vi har även generöst friskvårdsbidrag och två friskvårdstimmar varje vecka.

Dessutom får du förmånliga villkor för lunch, semester, föräldraledighet, pension och vid sjukdom. Här kommer du arbeta i moderna aktivitetsbaserade lokaler på Hälsingegatan 38. Som statlig myndighet erbjuder vi en trygg och stabil arbetsmiljö där du kan känna dig säker. Vi skapar morgondagens samhälle och måste ligga i framkant. Hos oss kommer du att växa med uppgifter hela tiden.

Bra att veta 
Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse.

För att vi ska kunna göra en rättvis och objektiv bedömning av din kompetens ber vi dig att inte inkludera bild, personnummer eller adress i ditt CV. Tester kommer att ingå i processen. Om du har skyddade uppgifter, vänligen kontakta vår HR-specialist.

För ytterligare information, vänligen kontakta enhetschef Gustav Blomberg på gustav.blomberg@pts.se eller HR-specialist Jessica Petersson på jessica.petersson@pts.se. För frågor relaterade till vår lokala fackliga arbetstagarorganisation, vänligen maila till saco@pts.se.

Välkommen med din ansökan senast 20 januari.

Vi driver och försvarar allas rätt till säker och tillgänglig kommunikation. Varje dag, varje sekund. I hela Sverige.

Länk till den här sidanhttps://www.pts.se/om-oss/jobba-hos-oss/lediga-jobb/?rmpage=job&rmjob=542&rmlang=SE


Ansök senast:
20 januari 2025

Kontakt:
Enhetschef Gustav Blomberg på gustav.blomberg@pts.se eller HR-specialist Jessica Petersson på jessica.petersson@pts.se. För frågor relaterade till vår lokala fackliga arbetstagarorganisation, vänligen maila till saco@pts.se.

Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Fler lediga jobb