Om arbetsplatsen
Vill du vara med och forma framtidens IT-upphandlingar i en utvecklande kommun? Hos oss får du en nyckelroll i att skapa hållbara och affärsmässiga lösningar som gör skillnad för Nyköpings invånare
Inköps- och upphandlingsenheten hanterar en upphandlingsvolym på över 2 miljarder kronor för drift och investeringar och har en central roll i kommunens utveckling. Du får vara del i ett team av kategoriansvariga upphandlare, inköpscontroller och e-handelssamordnare och samarbeta nära med kollegor i hela organisationen samt externa aktörer och tillsammans skapa effektiva, transparenta och hållbara processer. Vårt mål är att göra hållbara och affärsmässiga upphandlingar som skapar nytta för hela kommunen.
Nu söker vi upphandlare med kategoriansvar inom bland annat IT till vår enhet.
Arbetsuppgifter
Som kategoriansvarig upphandlare förväntas du med stort engagemang ta ansvar för utvecklingen inom dina kategoriområden och driva arbetet framåt. Du leder arbetet från behovsanalys till färdigt avtal alltid med fokus på kostnadseffektivitet och hållbara lösningar. Rollen innebär bland annat att:
• driva upphandlingsprojekt från start till mål och projektleda tvärfunktionella team
• ta fram underlag, utvärdera anbud och utforma avtal
• säkerställa avtalsuppföljning och avtalsförvaltning
• förhandla, ge intern rådgivning och utbilda inom området
Vi arbetar i e-Avrop för upphandlingar och House of Control för avtalsadministration.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Relevant utbildning, exempelvis akademisk examen inom ekonomi eller juridik, alternativt yrkeshögskoleexamen inom upphandling, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• Goda kunskaper om Lagen om offentlig upphandling (LOU)
• Erfarenhet av att genomföra upphandlingar, gärna från politiskt styrd organisation
• Goda kunskaper om avtalsrätt och IT-avtal
• Goda kunskaper om dataskydd och informationssäkerhet
• God förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift.
Det är meriterande om du har erfarenhet av strategisk kategoristyrning, projektledning samt inköp inom IT-relaterade produkter och tjänster. Du arbetar främst med upphandlingar inom IT och digitalisering men även andra områden kan bli aktuella att genomföra upphandlingar inom.
För att lyckas i rollen behöver du ha god samarbetsförmåga, vara analytisk, självgående och kommunikativ. Du trivs i samarbeten och bidrar till att utveckla både processer och arbetssätt. Då arbetet innebär mycket kontakter både externt och internt är det viktigt att du har hög social kompetens, gillar att samarbeta och att ständigt bidra till utveckling. Du håller dig uppdaterad inom arbetsområdet och bidrar till verksamhetsutveckling.
Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet.
Anställningens omfattning
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Tillträde enligt överenskommelse.
Referensnummer: C295706
Ersättning
Löneform: Månadslön
Övrigt
Vid kusten en timme från Stockholm ligger Nyköping. En snabbt växande kommun med hållbarhetsfokus och god service. Här är avstånden mindre, naturen närmare och livet lite enklare.
Att arbeta i Nyköpings kommun innebär att bli del av en ambitiös organisation i en spännande tillväxtfas. Bland annat byggs Ostlänken som är en 16 kilometer ny dubbelspårig järnväg mellan Järna och Linköping. Det byggs också nya resecentrum: ett i centrala Nyköping och ett vid Stockholm Skavsta flygplats. Utvecklingen kommer att påverka vår region positivt under många år framöver, både när det handlar om arbetsmarknad och god medborgarservice.
Inom Nyköpings kommun arbetar ca 4 300 personer och vår breda organisation med många yrkesgrupper ger dig goda utvecklingsmöjligheter. Här finns många av samhällets viktigaste jobb. Du som väljer att arbeta hos oss kan därför vara säker på att få engagera dig i meningsfulla arbetsuppgifter. Här är du med och gör skillnad, både för enskilda människor och för kommunen i stort. Välkommen till en arbetsplats där möjligheterna växer.
•Provanställning kan komma att tillämpas.
•Denna tjänst kan komma att krigsplaceras i kommunens krigsorganisation vilket innebär att kommunen säkerställer tjänsten vid höjd beredskap.
•För denna tjänst kommer en säkerhetsprövning att göras enligt säkerhetsskyddslagen.
•Tester i tidigt urval kan komma att användas i denna rekrytering.
•När du söker jobb hos oss vill vi att du använder vårt e-rekryteringssystem. På så sätt blir hanteringen av din ansökan effektiv, snabb och säker.
•Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
•Tjänsten tillsätts under förutsättning att den inte behöver tas i anspråk för redan anställd personal.
#LI-Hybrid

