Upphandlare som vill utvecklas strategiskt

Kommunledningsförvaltningen

Allt fler upptäcker Håbo kommun, en ung och spännande tillväxtkommun med Bålsta som centralort. Vårt centrala läge i en växande region ger oss närhet och bra kommunikationer till de större städerna. Från både Stockholm och Västerås tar du dig hit på 30 minuter. 

Om arbetsplatsen

Enheten är centralt placerad och en del av kommunledningsförvaltningen som har till uppdrag att stödja hela kommunen. Enheten består av en upphandlingschef, fem upphandlare, en inköpsadministratör samt en e-handelssamordnare som arbetar med elektronisk handel. I Håbo kommun har medarbetare stor möjlighet till inflytande och utveckling. För oss är det en självklarhet att ständigt arbeta för att vara en attraktiv arbetsgivare. Hållbar arbetsmiljö, god hälsa och välbefinnande samt teknisk utveckling är viktigt för oss. 

Dina arbetsuppgifter

Som upphandlare i Håbo kommer du att vara del av en enhet som fokuserar på såväl övergripande strategier som verksamhetsnära arbete med god förståelse över kommunens behov. I takt med att inköpsmognaden utvecklas förväntas du att växa i din kompetens och att axla nya ansvar. Du kommer att ha goda möjligheter att påverka hur enheten utvecklas och vilka fokus din egen tjänst kommer att inriktas mot. Du ger stöd och rådgivning till verksamheten inom upphandlings- och avtalsfrågor och genomför även utbildningsinsatser. I ditt arbete jobbar du också med att utveckla metoder och arbetssätt för att förenkla och förbättra. Du utgår från verksamhetens och kommuninvånarnas behov samtidigt som du säkerställer att vi följer lagar och arbetar i enlighet med politiskt uppsatta mål. Framgångar mäts av gott samarbete och stöd mellan kollegorna och gentemot beställande verksamhet.

Kvalifikationer

  • Yrkeshögskoleutbildning med inriktning strategisk inköp/upphandling, 
    högskoleutbildning som offentlig upphandlare eller relevant akademisk examen, alternativt 
    erfarenhet som vi bedömer likvärdig. 
  • Ha genomfört flera upphandlingar innefattande samtliga moment inom 
    upphandlingsprocessen såsom marknadsanalys, projektarbete med beställare, 
    kravställningsarbete, avtalsutformning och utvärdering.
  • Ha kunskap inom gällande relevanta lagstiftningar, såsom LOU, LUF och LUK.
  • Kommunicera obehindrat på svenska och behärska engelska i tal och skrift. 
  • Ha erfarenhet av avrop från ramavtal på ADDA eller Statens inköpscentral. 

Meriterande kvalifikationer

  • Längre sammanlagd erfarenhet som upphandlare vid offentlig upphandlande myndighet.
  • Entreprenadupphandlingskompetens och har genomfört utförandeentreprenader eller 
    totalentreprenader, samt konsultupphandlingar enligt ABK.
  • akademisk avtalsjuridisk kompetens.
  • god vana av att arbeta med kategoristyrning och spendanalys.
  • god vana av att jobba med uppföljning och risk- och konsekvensanalys.
  • en eller flera specialistkompetenser inom upphandlings- och inköpsområdet.

Vi söker dig som

Vi söker dig som har god upphandlarkompetens men inte nöjer dig med att bara ”producera avtal”. Du känner ett starkt engagemang för att säkerställa att verksamheten får högkvalitativt stöd exempelvis vid strategiska vägval gällande marknadsanalys, riskanalys, sourcing, och funktionell behovsbeskrivning. Du intar ett proaktivt förhållningssätt till behov och utmaningar.

Som person är du trygg och pålitlig och har lätt att samarbeta med andra människor. Du är positiv, vågar utmana, men är samtidigt ödmjuk och lyhörd inför kollegor och beställare. Du är både intresserad av att utvecklas inom din kompetens och att dela med dig av dina kunskaper till dina kollegor. Du trivs bäst i en miljö som inte bara förvaltar utan hela tiden rör sig framåt och utvecklas. Du är flexibel inför nya behov och möjligheter. Du utmanas och stimuleras av att jobba med förbättringar och lyssnar gärna in och lär dig från andra personer samt från marknaden.

Övrigt
För denna tjänst kan arbetsprov såsom tidigare genomförda upphandlingar komma att infordras.

Enheten arbetar idag med upphandlingsverktyget Kommers eLite samt med e-handelsverktyget 
Proceedo. Vi är också medlemmar i nätverket NOFI (Norrorts offentliga inköpare) och nätverket för Uppsala län, Uppsam.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Urval och intervjuer sker löpande. Provanställning kan komma att tillämpas.

Varmt välkommen med din ansökan!

Om Håbo kommun
Allt fler upptäcker Håbo kommun, en ung och spännande tillväxtkommun med Bålsta som centralort. Vi är 23 000 invånare och fortsätter att växa. Vårt centrala läge i en växande region ger oss närhet och bra kommunikationer till de större städerna. Från både Stockholm och Västerås tar du dig hit på 30 minuter. I Håbo kommun har vi även en intern närhet som ger medarbetare stor möjlighet till inflytande och utveckling. Här har du möjlighet att vara delaktig i förändrings- och utvecklingsarbetet.

Vi är ca 1 700 medarbetare som driver kommunen framåt inom våra olika verksamheter. För oss är det en självklarhet att ständigt arbeta för att vara en attraktiv arbetsgivare. Hållbar miljö, hälsa och välbefinnande samt teknisk utveckling är några viktiga ingredienser i det arbetet.


Sista ansökningsdag:
15 september 2024

Kontakt:
Jeanette Liendeborg, 073-3164056

Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Fler lediga jobb