Säkerhetspolisens upphandlingsverksamhet växer och vi söker nu en upphandlare. Hos oss får du arbeta i en mångfacetterad verksamhet där tillit, kollegialitet och professionalism värdesätts högt. Välkommen med din ansökan.
Bli en del av helheten. Tillsammans skyddar vi Sverige
Referensnummer: 2025-1408
Det här är ditt uppdrag
Som upphandlare på Säkerhetspolisen kommer du att arbeta nära våra beställare men också ge råd och stöd generellt till hela myndigheten i upphandlingsfrågor. Du planerar och leder upphandlingsprocessen från inledande behovsanalys, genomför förhandlingar, till att slutligen upprätta avtal. Du hanterar också leverantörsstyrning under avtalsperioden.
I rollen ingår det att företräda Säkerhetspolisen när myndigheten samverkar med andra myndigheter i upphandlingsfrågor. Du är även delaktig i att genomföra interna utbildningsinsatser inom området.
Din placering är på huvudkontoret i Solna och arbetet utförs på plats, vilket innebär att du inte har möjlighet att arbeta på distans. Resor inom och utanför Sverige kan förekomma.
De här kvalifikationerna söker vi hos dig
Det är endast du som uppfyller nedanstående krav som kan bli aktuell för tjänsten.
Krav:
- Akademisk utbildning alternativt annan relevant utbildning på eftergymnasial nivå
- Minst tre års erfarenhet av upphandlingsarbete inom lagen om offentlig upphandling (LOU)
- God förmåga att uttrycka dig i svenska i tal och skrift
Anställningen kräver svenskt medborgarskap.
Du som söker kan också ha kompetens som tillför bredd och kompletterande perspektiv. Kan du bidra med något eller flera av följande är det meriterande:
- Erfarenhet av upphandlingsarbete av varor och tjänster inom IT-området
- Erfarenhet av upphandlingar inom försvars- och säkerhetsområdet (LUFS).
- Erfarenhet av säkerhetsskyddsklassificerade upphandlingar
- Erfarenhet av projektledningsarbete
Det här är kollegan vi söker
Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som är van att ta egna initiativ och självständigt driva ditt arbete framåt. I din roll har du många kontakter inom och utanför myndigheten och det är viktigt att du har lätt för att samarbeta och har förmåga att skapa och upprätthålla goda relationer.
Som person är du noggrann, strukturerad och har förmåga att prioritera, även vid hög arbetsbelastning. Det är viktigt att du på ett bra sätt kan hantera den komplexitet det innebär att balansera olika perspektiv så som effektivitet, rättssäkerhet, kvalitet och sekretess.
Säkerhetspolisen ställer höga krav på säkerhet och sekretess, därför förutsätter vi att du har ett högt säkerhetsmedvetande.
Anställningsvillkor och förmåner
Säkerhetspolisen prioriterar alla medarbetares goda hälsa och strävar efter balans mellan arbete och privatliv. Hos oss utövar du friskvård på arbetstid och vi erbjuder individuell träning och gruppträning i egna träningslokaler på vårt huvudkontor i Solna. Därutöver erbjuds alla medarbetare ett individuellt friskvårdsbidrag som går att utnyttja enligt Skatteverkets gällande regler för friskvårdsbidrag för motions- eller friskvårdsaktiviteter.
Som anställd vid en statlig myndighet har du fler semesterdagar än på många andra arbetsplatser. Till och med det år du fyller 29 har du 28 dagar semester per år. Från och med det år du fyller 30 har du 31 dagar semester och från och med det år du fyller 40 har du 35 dagar semester.
Utöver statlig tjänstepension (PA 16) har Säkerhetspolisen ett lokalt avtal som ger alla anställda en extra månatlig pensionsavsättning, som motsvarar ungefär en halv månadslön per år. Vid föräldraledighet får du en extra föräldralön som innebär omkring 90 procent av din lön. I anställningsavtalet ingår även extra försäkring som ger ekonomiskt skydd för make, maka, registrerad partner, sambo och barn.
Svenskt medborgarskap är ett krav, då anställning vid Säkerhetspolisen innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs också godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.
Det här är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Vi tillämpar individuell lönesättning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.
Så tar du kontakt med oss
Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att ringa rekryterande chef, tfn 010-568 81 00.
För information om rekryteringsprocessen, kontakta HR-enheten, tfn 010-568 70 06.
Fackliga företrädare: Polisförbundet, tfn 010-568 71 29, SACO, tfn 010-568 70 04 och ST, tfn 010-568 70 02.
Så ansöker du
(Genom att klicka på “sök jobbet-knappen” dirigeras du till vårt ansökningsverktyg. Du kommer där att behöva ange en giltig e-postadress dit en länk till ansökan för tjänsten skickas)
Ansökan ska ha kommit in senast 2025-03-06.
Personuppgifterna du angivit i din ansökan behandlar vi enligt EU:s dataskyddsförordning.
Information om behandling av personuppgifter i samband med rekrytering vid Säkerhetspolisen
Övrig information
Du bör inte berätta att du sökt tjänst hos Säkerhetspolisen för andra personer än dina närmast berörda. Det beror på att vi har tjänster som omfattas av sekretess.
I den här rekryteringen använder vi arbetspsykologiska tester.
Vi har redan gjort våra val av annonskanaler. Vi undanber oss därför samtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.