Upphandlingscontroller till Myndigheten för yrkeshögskolan

Myndigheten för yrkeshögskolans huvuduppdrag är att ansvara för frågor som rör yrkeshögskolan i Sverige och verka för att utbildningarna tillgodoser arbetslivets behov av kompetens. Vi ansvarar också för eftergymnasiala konst- och kulturutbildningar samt tolkutbildningar inom folkbildningen. Vi främjar och samordnar även valideringsfrågor samt är nationell samordningspunkt för det europeiska kvalifikationsramverket (EQF).

Vi analyserar arbetsmarknadens behov av utbildningar, beslutar vilka utbildningar som ska ingå i yrkeshögskolan och beviljar statliga medel till utbildningsanordnarna. Myndigheten utövar tillsyn och hanterar klagomål på de utbildningar som ligger inom vårt ansvarsområde. Vi granskar även utbildningarnas kvalitet, framställer statistik och följer upp utbildningars resultat.

Myndigheten för yrkeshögskolan har ca 140 medarbetare fördelat på nio enheter med huvudkontor i Västerås och ett kontor Hässleholm.

Om tjänsten och arbetsuppgifter
Myndigheten söker dig som vill arbeta med både strategiska och operativa frågor kopplat till upphandling och avtalsuppföljning. Du kommer att ansvara för myndighetens upphandlingsverksamhet vilket innebär att planera och genomföra myndighetens upphandlingar. Du kommer även att ha ansvar för att utforma och följa upp avtal. 

Arbetet innebär att kunna arbeta självständigt i ett nära samarbete med chefer och medarbetare inom hela myndigheten. Du driver förbättringsarbeten och arbetar med utvecklingsfrågor inom upphandlingsområdet men även för enheten som helhet. Du kommer att arbeta med att utveckla, effektivisera och kvalitetssäkra myndighetens inköpsprocess.

Som alla medarbetare hos oss förväntas du kunna arbeta utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme. Du behöver ha förmåga att förklara de krav som ställs vid upphandling och samtidigt vara lösningsorienterad. 

Krav på kompetes 

  • Akademisk examen inom ekonomi, juridik, eller motsvarande eftergymnasial utbildning som vi bedömer relevant för tjänsten, lägst SeQF-nivå 5.
  • Minst tre års aktuell och dokumenterad erfarenhet av att självständigt planera och genomföra upphandlingar i offentlig verksamhet.
  • Erfarenhet av IT-upphandlingar
  • Erfarenhet av att utveckla och förbättra upphandlingsprocesser.
  • Vana att arbeta i upphandlingsverktyg som exempelvis TendSign
  • Kunskap om och erfarenhet av avtalsrätt/avtalsskrivning och förvaltning/uppföljning av avtal.

Meriterande

  • Erfarenhet av att utveckla och förvalta avtalsregister
  • Kunskap om GDPR

Personliga egenskaper
För att passa i rollen behöver du vara strukturerad, resultatinriktad och analytisk. Du driver självständigt arbetet framåt och har förmåga att skifta fokus mellan olika upphandlingsområden allt efter vad arbetsuppgifterna kräver. Vidare har du en mycket god samarbets- och kommunikationsförmåga då arbetet innefattar många kontakter. Du har även en mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och har lätt för att omsätta juridik till praktisk tillämpning och goda råd.

Organisatorisk placering
Tjänsten är placerad på Enheten för rättsfrågor som leds av myndighetens chefsjurist. På enheten finns jurister, registratorer, arkivarie, utredare, en informationssäkerhetsspecialist samt en upphandlare. 

Övrigt
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Myndigheten tillämpar provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort Västerås

Vi värnar om en rekrytering fri från diskriminering.

Upplysningar
Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta enhetschef/chefsjurist Carina Larsson, 010-209 01 88.  För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att kontakta HR-chef Lena Karlsson 010-209 02 37.

Kontaktpersoner för fackliga frågor är för Saco-S Jenny Adolfsson 010-209 02 29 och för ST Ann-Sofie Larsson 010-209 02 61.

För mer information om fördelarna med att arbeta hos oss och om organisationen hittar du på www.myh.se

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 2024-11-18. Du ansöker nedan via “ansök”. Ange år och månad för varje anställning i ditt cv samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. I samband med registrering av din ansökan kommer du att få svara på några frågor.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- eller rekryteringshjälp i samband med denna rekrytering.


Sista ansökningsdag:
18 november 2024

Kontakt:
Carina Larsson
enhetschef/chefsjurist
010-209 01 88

Lena Karlsson
HR-chef
010-209 02 37

Jenny Adolfsson
Saco-S
010-2090229

Ann-Sofie Larsson
ST
010-2090261

Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Fler lediga jobb