Migrationsverket, Huvudkontor, Planeringsavdelningen, upphandling och inköp
Beskrivning
Upphandlings- och inköpsenheten har i uppdrag att utveckla, styra och samordna myndighetens inköp. Upphandlings- och inköpsenheten svarar också för juridiskt stöd och rådgivning kring inköps- och avtalsfrågor. I vårt uppdrag ingår även att förvalta och följa upp avtal samt att utveckla myndighetens e-handel.
Upphandlings- och inköpsenheten ansvarar för samtliga anskaffningar samt det kategoristyrda arbetssättet inom myndigheten som idag är uppdelad i olika kategorier baserat på hur Migrationsverkets verksamhet ser ut. Totalt består enheten av ca 20 medarbetare. Kategorierna är uppdelade i olika affärsområden där upphandlingsexpert med affärsområdesansvar förvaltar avtalen inom affärsområdet. Arbetet bygger på ett helhetsansvar över tid, vilket bland annat inkluderar upphandlingar/avrop, dialoger, strategiarbete, samt kontinuerligt uppföljningsarbete i enlighet med Migrationsverkets affärsprocess.
Upphandlings- och inköpsenheten söker nu medarbetare som vill arbeta hos oss som upphandlingsexpert med eget affärsområdesansvar. Företrädesvis inom kategori IT, men kan även bli aktuellt inom andra kategorier.
Arbetsuppgifter
Som upphandlingsexpert vid Migrationsverket ansvarar du för att skapa förutsättningar för kategoriarbete, samt driva och stödja affärsprocessen avseende anskaffning av varor och tjänster. Det innebär även att identifiera och analysera förbättringsförslag, skapa och förankra strategier för framtida behov och affärer, arbeta med kontinuerlig uppföljnings- och effektiviseringsarbete, samt avtalsförvaltning.
I dina arbetsuppgifter även ingår att arbeta med upphandlingar, annonserade upphandlingar, avrop som kräver förnyad konkurrensutsättning samt kvalificerade direktupphandlingar.
Kvalifikationer
I denna roll ser vi det som viktigt att du trivs i en flexibel arbetsmiljö som präglas av samarbete. Du har ett öppet tankesätt och kan anpassa dig till nya situationer och omständigheter. Du arbetar mot mål och fokuserar på resultat. Du har ett nytänkande som kan omsättas i praktiken och kommer ofta med idéer och nya angreppssätt i arbetsrelaterade frågor.
Krav
- Eftergymnasial utbildning med inriktning mot upphandling/inköp eller en annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant
- Praktisk arbetslivserfarenhet av att leda och genomföra upphandlingar
- Kunskap inom LOU (lagen om offentlig upphandling) och grundläggande affärsjuridik
- God förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och i skrift
- God data- och systemvana, samt goda kunskaper i upphandlingsverktyg.
Meriter
- Erfarenhet av IT-upphandlingar
- Erfarenhet av arbete inom offentlig verksamhet
- Erfarenhet av kategoribaserat upphandlings- och inköpsarbete
Vi ligger stor vikt vid personlig lämplighet, motivation för tjänsten samt förmåga att passa in i existerande team.
Villkor
Anställningsform: tillsvidareanställning, provanställning tillämpas
Arbetstid: kontorsarbetstid
Vi tillämpar individuell lönesättning
Placering: Norrköping eller Sundbyberg
Tillträde: enligt överenskommelse