Upphandlingsjurist till Upphandlingsmyndigheten

Är du jurist med erfarenhet av offentlig upphandling? Är du intresserad av att medverka till rättssäkra och effektiva offentliga affärer som bidrar till hållbarhet, innovation och leverantörsmångfald? Då har vi arbetet för dig.

Arbetsuppgifter 

Vi söker nu 1-2 jurister med stor kunskap om offentlig upphandling. Ditt jobb kommer att vara att ge stöd och vägledning när det gäller förberedelse, genomförande och uppföljning av upphandlingar. Du kommer att arbeta med de komplexa juridiska frågor som kan uppstå i inköpsprocessen, utreda rättsliga frågor samt ta fram vägledningar och annat stödmaterial. I jobbet ingår även att arbeta fram remissvar i bland annat lagstiftningsärenden. Du kommer också att representera oss i olika externa sammanhang, antingen i Sverige eller EU. En viktig uppgift är även att föreläsa vid konferenser och seminarier, varvid resor förekommer.

Arbetet hos oss sker tvärfunktionellt och i projektform och du kommer att arbeta tillsammans med kollegor med andra kompetenser. Dina arbetsuppgifter kommer att vara varierande med stor möjlighet att påverka och utveckla verksamheten.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har

  • juridisk examen
  • minst två års kvalificerat, och för tjänsten relevant juridiskt arbete inom upphandlingsrätt, från advokatbyrå, domstol, myndighet, företag eller annan organisation
  • mycket goda kunskaper om lagen om offentlig upphandling (LOU) och upphandlingsrelaterade frågor
  • mycket god förmåga att omsätta teoretiska kunskaper till rättssäkra, effektiva och praktiska lösningar
  • mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.
  • god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på engelska.

Det är meriterande om du även har

  • erfarenhet eller kunskap om LUF, LUFS och LUK
  • erfarenhet av att arbeta med frågor som rör EU-rätt, allmän affärsjuridik, entreprenadrätt, statsstöd, kommunal- eller förvaltningsrätt eller andra relevanta rättsområden
  • intresse för att arbeta med juridiska frågor kopplade till miljöhänsyn och/eller social hänsyn inom upphandlingsområdet, så som miljö- och sociala krav och kriterier samt arbetsrättsliga villkor
  • intresse för att arbeta med juridiska frågor kopplade till innovation inom upphandlingsområdet
  • erfarenhet av utredningsarbete
  • erfarenhet eller kunskap om de regler och normer som gäller för statliga myndigheter och statstjänstemän.

Personliga egenskaper

För att lyckas i rollen är du resultat- och lösningsorienterad och kan prioritera, fokusera och självständigt utföra dina arbetsuppgifter. I din kommunikation formulerar du dig så att målgruppen kan ta till sig budskapet. Du har god social förmåga och är prestigelös och engagerad i ditt sätt att vara. Du efterfrågar och värdesätter samverkan med kollegor och omgivning. Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.

Om Upphandlingsmyndigheten

Upphandlingsmyndigheten jobbar för att de offentliga affärerna ska göra största möjliga nytta för samhället. Tillsammans med andra verkar vi för att fler ska använda köpkraften i de offentliga affärerna för att bidra till omställningen till ett hållbart samhälle. Upphandlingsmyndigheten bidrar med kunskap, metoder och vägledning inom offentlig upphandling och statsstöd med fokus på hållbarhet, effektivitet, rättssäkerhet, statistik och innovation. Vår vision är sunda offentliga affärer för en hållbar framtid.

Vi är en lärande organisation med fokus på vår omvärld och samverkan med andra för att påverka utvecklingen. Vi besitter en stor samlad kunskap med kompetenser inom många områden. Vår öppna arbetskultur och stora medarbetarengagemang genomsyrar verksamheten. Vi är en flexibel arbetsplats med tillgång till ljusa och nyrenoverade lokaler i Solna, nära allmänna kommunikationer. I dagsläget är vi cirka 80 medarbetare. Läs mer om vårt uppdrag och oss som arbetsgivare på vår webbplats.

Anställningen

Vi söker 1-2 medarbetare för tillsvidareanställning. Vi tillämpar normalt sex månaders provanställning. Anställningen är på heltid. Vi anser att olikheter berikar och strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald.

Ansökan

Skicka din ansökan via vårt rekryteringssystem senast fredag den 16 september 2022. Bifoga CV och personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet. Välkommen med din ansökan!


Sista ansökningsdag:
16 september 2022

Kontakt:
Katarina Thomasson, Rekryteringskonsult hos Jefferson Wells, 070-231 28 05 alt. katarina.thomasson@jeffersonwells.se

Sofia Mårtensson,
tf enhetschef, 08-586 217 64

Elke Frölander, Saco-S,
08- 586 217 71

Daniel Mott, ST, 08-586 217 70

Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

GUIDE UPPHANDLA MODULER

Guide–upphandla moduler

Ladda ner kostnadsfritt >
Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister.