Verksamhetsspecialist lager- och inventariesystem till Polismyndigheten

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu en specialist som ska representera verksamheten i arbetet med våra lager- och inventariesystem. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Inköpsenheten ansvarar för att säkerställa Polismyndighetens försörjning av varor, tjänster och byggentreprenader, exklusive IT-området. Det innebär att vi styr, stödjer och utvecklar myndighetens inköpsverksamhet och utifrån ett kategoribaserat strategiskt inköpsarbete planerar, anskaffar och följer upp myndighetens avtal och leverantörer. Inom vårt ansvarsområde ingår dessutom myndighetens materielförsörjning, centrala lager och användning av e-handel. Polismyndighetens årliga anskaffningsvolym är 8,1 miljarder kronor. Under de senaste åren har vi genomfört ett omfattande förändringsarbete i syfte att skapa förutsättningar för en ändamålsenlig inköpsorganisation, robusta försörjningskedjor samt en effektiv användning av myndighetens resurser. Myndigheten har nu ett behov av att ytterligare utveckla sin lagerverksamhet och där tillhörande systemstöd.

Vi är ca 100 medarbetare med en geografisk spridning över landet där merparten har sin placering i Stockholm, Göteborg, Malmö, Linköping och Umeå. Kopplat till vår enhet finns även en beställarorganisation med ca 1200 lokalt anställda medarbetare.

I denna roll tillhör du gruppen Styrning och utveckling som finns inom sektionen Planering och styrning på Inköpsenheten. Gruppen arbetar huvudsakligen med att normera, stödja, utveckla och följa upp inköpsverksamheten. Gruppens ansvarsområden inkluderar att samordna och driva enhetens arbete med styrdokument, process- och metodutveckling, digitalisering och systemstöd, kompetensutveckling, kommunikation samt arbetet med enhetens strategiska inriktning. I gruppen finns det idag 10 medarbetare.

Inköpsenheten är en del av Polismyndighetens ekonomiavdelning.

Polismyndighetens ekonomiavdelning har som uppdrag att utforma och driva myndighetens strategiska styrning och uppföljning som fastställer vad myndigheten ska uppnå för resultat och effekter. Avdelningen fördelar ekonomiska medel för att verksamheten ska kunna nå beslutad riktning och följer upp att medlen används på ett effektivt och hållbart sätt.

Arbetsbeskrivning

Som verksamhetsspecialist utgör är du expert i de processer som lager- och inventariesystemen stödjer. Du kommer att vara noden mellan inköpsverksamheten och IT-verksamheten och din roll kommer dels handla om att normera användandet av de aktuella systemstöden, stödja och följa upp den operativa lager- och logistikverksamhetens användande av systemen samt arbeta med att utveckla processer, metoder och system ur ett verksamhetsperspektiv. Vidare kommer du att omhänderta förvaltningen och administrationen av informationsägarskapet som är kopplat till systemet, vilket bl.a. innebär att testa funktionalitet vid uppgraderingar, hålla i acceptanstester, följa upp rättningar och buggar samt samverka med övriga verksamhetsspecialister vid systemöverskridande frågeställningar. Flera av de aktuella systemen är just nu under utveckling och rollen kommer därför initialt ha ett fokus på, och aktivt arbete med, implementering i organisationen.

Arbetet innebär ofta en samordnande roll och att verka för att arbetet är ändamålsenligt, effektivt, rättssäkert och enhetligt. Du ska kontinuerligt bevaka att effektiviseringar kan möjliggöras och att gränsdragningar mot andra ansvarsområden görs. Du arbetar i nära kontakt med andra funktioner, verksamheter och avdelningar i syfte att nå uppsatta mål.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • En eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för uppdraget,
  • exempelvis inom inköp eller logistik, alternativt annat område kombinerad med relevant
  • erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant
  • Aktuell erfarenhet av kvalificerad handläggning
  • Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
  • Anställningen kräver svenskt medborgarskap

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:

  •        Erfarenhet inom logistik, transport och lagerhållning
  •        Erfarenhet av inköp och anskaffning
  •        Erfarenhet av verksamhet styrd av komplexa regelverk
  •        Erfarenhet av verksamhets- och processutveckling, t.ex. utveckling av arbetsmetoder och styrdokument
  •        Erfarenhet av förändringsledning och implementering av nya arbetssätt

Rollen ställer krav på att du trivs med att jobba självständigt såväl som i grupp, att du är strukturerad i ditt angreppssätt och att du har förmåga att driva dina processer vidare enligt satta tidsramar. Du är noggrann med god analytisk förmåga, men du har samtidigt förståelse för att snabbhet är en kvalitetsfaktor.

Din förmåga att samarbeta och bygga relationer kännetecknas av din förmåga att kunna engagera och entusiasmera chefer och medarbetare samt förmåga att ge och ta återkoppling.

Vi kommer att lägga stor vikt vid sociala färdigheter och personliga egenskaper.

Övrig information

I denna rekrytering görs löpande urval.

Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Verksamhetsspecialist

I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 12 Juni. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A249.857/2023 i mailets ärendemening.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se


Ansök senast:
12 juni 2023

Kommun:
Stockholm

Kontaktpersoner:
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: Sebastian Svartz, Gruppchef,
010 – 56 390 66 eller frågor gällande rekryteringsprocessen: HR-konsult  pamela.vongaribo@polisen.se

Fackliga företrädare:
Polisförbundet, Sofia Ask, 010-563 87 10
SACO, Lawen Dehghani, 010-563 85 79
SEKO Polisen, Karna Tillheden,
010-561 66 27
ST, Pär Renberg, 072-246 52 37

Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Fler lediga jobb