Nynäshamn erbjuder det bästa av flera världar. Vi är en del av en stark tillväxtregion med den mindre organisationens fördelar. Här är det nära till både kollegorna och de invånare vi servar. Runt knuten väntar storslagna naturupplevelser och det goda småstadslivet, med storstadens puls inom räckhåll. Det är unika förutsättningar som vi i Nynäshamn är stolta över och gärna delar med oss av.
Haninge och Nynäshamns kommun har sedan 2012 haft en gemensam upphandlingsnämnd. Ett arbete med att avveckla den gemensamma upphandlingsnämnden är uppstartat och skall färdigställas under 2024. Detta innebär att upphandlingsverksamheten till största del kommer ske i egen organisation med successivt övertagande under året.
Nynäshamns kommun ska under året bygga upp en centralt placerad inköpsverksamhet och du kommer att vara en viktig del i vårt arbete!
Dina arbetsuppgifter
Arbetet kommer initialt innebära att tillsammans med ansvarig chef fastställa arbetsformer, processer och säkerställa ett tryggt övertagande av upphandlingsverksamhet från den tidigare gemensamma verksamheten.
Då vi söker efter två strategiska inköpare kommer det att finns en indelning mellan dessa två tjänster. Indelningen består av avtal mellan vård och omsorg/sociala tjänster samt övriga ramavtal (ej entreprenad).
Som strategisk inköpare kommer du i tätt samarbete med beställare i olika delar av verksamheten att samordna, planera, genomföra upphandlingar och följa upp avtal.
Rollerna innefattar också en del administrativa arbetsuppgifter som tex. diarieföring, registervård i olika system osv. Du tillhör ekonomiavdelningen och ingår i enheten Inköp- och Upphandling som ska bestå av sex personer. Du rapporterar till Inköps- och upphandlingschef, och din placering är på kontoret i Nynäshamn med möjlighet att arbeta på distans någon dag i veckan.
Erfarenhet och utbildning
Vi söker dig med YH, universitet/högskoleutbildning med teknisk, ekonomisk- och/eller juridisk inriktning eller motsvarande kunskap förvärvad på annat sätt.
Du ska ha minst tre års praktisk erfarenhet av att genomföra upphandlingar enligt LOU/LUF. Vi önskar att du ska ha erfarenhet av upphandlingsarbete inom en kommun.
Personliga egenskaper
För att trivas i rollen som strategisk inköpare är du en målmedveten och lösningsorienterad person. Du är analytisk och har lätt att se samband och helheter samt trivs i sammanhang av utveckling och förändring. Vidare är du strukturerad och ordningsam i ditt sätt att arbeta mot deadlines.
God kommunikativ förmåga i både tal och skrift på svenska och personlig mognad ser vi som viktiga egenskaper då rollen ställer höga krav på din förmåga att samarbeta, skapa goda relationer och hantera avtal. Vidare ställer rollen höga krav på gott omdöme och god etik då du som inköpare ska förhålla dig gentemot lagar, förordningar, avtal, interna och externa intressenter i ditt dagliga arbete.
Intervjuer kommer att ske löpande.
Varmt välkommen med din ansökan!
Information om tjänsten
Tillträde: enligt överenskommelse
Anställningsform: Tillsvidare
Sysselsättningsgrad: 100%
Antal lediga befattningar: 2
Ref. nr: KS/2024/0264/023