
Välkommen till nätverket Avtalsuppföljning!
Nästa träff är den 15 januari 2026 kl 13:00 – 15:30
Mer info kommer snart.
Länk till mötet
Till gruppdiskussionerna använder vi oss av funktionen “breakout rooms”. För att vara säker på att funktionen fungerar är det bra att försäkra dig om att du har senaste versionen av Teams alternativt loggar in via webbläsaren.
Teamslänk
Preliminärt innehåll framöver
Innehållet i träffarna anpassas utifrån medlemmarnas önskemål men här är några tänkbara teman:
- Strategisk och metodisk avtalsuppföljning.
- Samarbete beställare, avtalscontrollers och upphandlare
- Vikten av avtalsuppföljning – skapa förståelse.
- Planera processen, rutiner och mallar
- Organisation, ansvar och roller
- Systemstöd för avvikelser – erfarenheter och tips
- Hantera avvikelser, sanktionstrappa och åtgärdsplan
- Viten, skadestånd och reglering av påföljder
- Utvärdering av avtalet, med leverantören och internt
- Leverantörsdialog vid uppföljning och revision
12.40 Inloggning
Testa er uppkoppling och samtala lite med varandra om ni vill.
13.00 Välkomna
Vi hälsar välkomna och går igenom det praktiska inför eftermiddagen.
13.05 Föreläsning
Gruppdiskussion 1
13.55 Paus
14.05 Föreläsning
Gruppdiskussion 2
Återsamling – debriefing
15.20 Avslutande frågor
15.30 Vi slutar för dagen
Upplägget för träffarna är flexibla, vi lägger in bensträckare när det behövs och disponerar om tiden ifall vi är mitt i spännande diskussioner.
Medlemspresentationer
Länk till enkät för att presentera sig.
Presentationer och övrigt material
Här kan du ladda ned presentationer och annat material.
Tidigare träffar under 2025
24 november
Hur agerar välfärdsbrottslingar?
Konkurser, obetalda skatter, målvakter i styrelse och pengatvätt. Istället för avtalad leverans drabbas det offentliga Sverige allt mer av avancerad välfärdsbrottslighet. Under denna träff får vi en inblick i hur vi har hamnat där vi är idag, i vilka branscher riskerna är störst, och hur brottsligheten kan påverka din verksamhet. Hur gör oseriösa aktörer för att ta sig förbi dina rutinkontroller? Var ser Ekobrottsmyndigheten att de stora luckorna finns? Och vad kan upphandlande organisationer tänka på i sin kravställan? Du får också konkreta råd kring hur du som jobbar i offentlig verksamhet kan agera vid misstanke och vad som kännetecknar ett värdefullt tips in till Ekobrottsmyndigheten.
Håkan Dahlgren, brottsförebyggande specialist, Ekobrottsmyndigheten
Inspelning del 1
Inspelning del 2
7 oktober
Strategisk avtalsförvaltning för goda affärer (SAGA)
På Stockholm Vatten och Avfall genomförde man 2021-2022 ett bolagsövergripande projekt avseende strategisk avtalsförvaltning. Arbetssättet har utvecklats sedan implementeringen och det är tydligt att några av de viktigaste framgångsfaktorerna är samarbete och engagemang inom organisationen. Det krävs en ständig och god internkommunikation med alla berörda. På denna träff tar vi del av hur man kan bygga relationer som banar vägen för samarbete och det engagemang som krävs, och får en inblick i hur bolaget har utvecklat sin avtalsförvaltning sedan de gästade nätverket 2023. Vi får också konkreta tips på hur man som avtalscontroller kan prioritera sina insatser utifrån de förutsättningar man har.
Britta Pivac, Chef för avtalsförvaltningsfunktionen, Stockholm Vatten och Avfall
Inspelning del 1
Inspelning del 2
9 september
Hävning av avtal i praktiken
Hösten 2024 genomförde Göteborgs stad en utökad kontroll av flera leverantörer av HVB-tjänster. Man upptäckte allvarliga brister, bland annat ett hem där 20% av personalstyrkan kunde kopplas till brottslighet. Under denna träff får vi höra hur bristerna upptäcktes, hur Inköps- och upphandlingsförvaltningen valde att agera, vilka osäkerhetsmoment som uppstod, vad man lutade sig emot för att gå vidare med hävning, och vilka avtalsändringar man har initierat sen dess. Förutom lärdomar från de aktuella fallen får vi också en introduktion i hur förvaltningen har strukturerat upp sitt generella arbete med avtalsuppföljning och kontroller.
Anja Ekman, specialist inom sund konkurrens, Inköps- och upphandlingsförvaltningen, Göteborgs stad.
Inspelning del 1
Inspelning del 2
13 maj
Upphandla mot välfärdsbrott
Tack vare en särskild satsning har man vid Inköpsenheten i Helsingborgs stad skapat tydliga arbetspaket för att bekämpa välfärdsbrott och arbetslivskriminalitet. Vi tar del av de olika arbetspaketen med bland annat checklista för kontroller, identifierade riskupphandlingar och sanktionstrappa men också hur man arbetar framåt för att enklare kunna följa upp direktupphandlingar. Vi får veta mer om resultatet från utförda arbetsplatskontroller inom bygg, anläggning, städ och restaurangverksamhet. Detta då staden har avtal med en aktör för matkort till gymnasieelever. Tack vare ett tätt samarbete med digitaliseringsenheten bygger man just nu också ett system för att automatisera kontroller som gör det möjligt att följa upp ett större antal leverantörer och anpassa uppföljning utifrån lokala företeelser.
Kristina Fägerskiöld och Elina Preger, hållbarhetsstrateger på inköpsenheten, stadsledningsförvaltningen Helsingborgs stad.
Inspelning del 1
Inspelning del 2
10 mars
Skapa förståelse för vikten av uppföljning
I Västerås stad driver man ett projekt som ska höja nivån på avtalsförvaltning i hela staden. Vi tar del av vägen till det viktiga politiska beslutet, att satsa mer på uppföljning med delprojekt som handbok för gemensamt arbetssätt inklusive klassificering av avtal, stöd för inköpsanalys samt ett verktyg som utvecklas med AI-stöd för uppföljning av avvikelser rörande tjänster kopplat till välfärdsbrott. Vi får tips på strategier som kan påverka beslutsfattare att förstå vikten av avtalsuppföljning men också hur man hittar best practice inom egna verksamheter för inspiration och utveckling.
Karin Kaibel, utvecklingsledare, enheten för strategiska inköp, Västerås stad
Inspelning del 1
Inspelning del 2
28 januari
Juridiken kring avtalsuppföljning
Under den här träffen diskuterar vi de juridiska aspekterna av avtalsuppföljning. Vad bör upphandlande myndigheter tänka på när de i upphandlingsdokument uttrycker hur avtalsuppföljning ska gå till? Vilka skyldigheter har leverantören och vad kan det leda till rent konkret. Vi resonerar också kring vad som kan hända om uppföljning av avtalen inte sker som tänkt och vilka konsekvenserna kan bli av långtgående sanktioner och höga viten.
Hanna Lundqvist, advokat, Advokatfirman Lindahl
Inspelning del 1
Inspelning del 2
Tidigare träffar under 2024
10 december
System för stöd vid upphandling som inkluderar uppföljning av leverantörer och avtal
I Göteborg har man upphandlat ett systemstöd för upphandling med avtalshantering som även inkluderar uppföljning av leverantörer och avtal. Vi tar del av bakgrund med syfte och mål för just denna upphandling, vilka krav som ställdes och hur man i avtalet byggt in leverantörssamarbete och systemutveckling. Vi får också veta mer om gjorda erfarenheter av den första testpiloten med framgångar och fallgropar.
Arto Moilanen, verksamhetsutvecklare och Lena Lyrstrand, systemförvaltare, Göteborgs inköps- och upphandlingsförvaltning
Inspelning del 1
Inspelning del2
18 november
Uppföljning och granskning med Jens Nylander
Jens Nylander bygger kontinuerligt på en stor databas för offentliga inköp som består av allmänna handlingar i form av uppgifter från ekonomisystemen hos kommuner, regioner och myndigheter. Materialet analyseras med hjälp av ett AI-verktyg som identifierar avvikelser och felaktigheter. Under den här träffen får du veta mer om resultatet av Jens Nylanders granskningar och hur du kan använda databasen för att skapa överblick och kontrollera leverantörer. Gott om tid ges också för frågor samt diskussion om möjligheter och risker med att använda AI i uppföljningsarbetet.
Jens Nylander är utvecklare, analytiker och serieentreprenör. Han har arbetat med mjukvaruutveckling och analys av data i över 25 år.
Inspelning del 1
Inspelning del 2
10 oktober
Stickprovskontroller som ger resultat
Med 250 upphandlingar per år och tre anställda för avtalsuppföljning har Uppsala utvecklat ett effektivt och strukturerat sätt att arbeta med stickprovskontroller av ramavtal. Det går snabbt, är smidigt, kräver ingen tung dokumentation och tar inga stora resurser i anspråk. Vi tar del av hur kontrollerna går till från vilka avtal som väljs ut till resultatet. Arbetet går att räkna hem i pengar men har också lett till utveckling av såväl inköpta produkter och tjänster som bättre uppföljningsrutiner och – i slutänden – tydligare avtal. Vi får också veta mer om hur vissa kontroller leder till revision och utfallet av dessa.
Kristina Westling, avtalscontroller, stab upphandling, Uppsala kommun
Inspelning del 1
Inspelning del 2
21 maj
Uppföljning för sunda avtal och goda affärsrelationer
Tack vare systematisk avtalsuppföljning sparar Helsingborg hundratusentals kronor åt staden. Under den här träffen tar vi del av hur en grundlig inköpsanalys lett till en strukturerad avtalsuppföljning där upphandlarna ofta finns med redan i kravställningsskedet.
Vi får flera konkreta exempel på hur såväl uppföljning som återkoppling till leverantörerna går till och vad det hittills har gett för resultat.
Arian Dushku, avtalscontroller, Helsingborgs stads inköpsenhet
Inspelning del 1
Inspelning del 2
15 april
Övning i verkligheten
Under den här träffen utgår vi från verkliga “case” där upplägget av riktiga upphandlingar på något sätt har påverkat uppföljningen. Efter en kort introduktion och beskrivning av flera “fall” blir ni indelade i grupper för att tillsammans diskutera vad som hänt i upphandlingsprocessen och vad det kan ha betytt för avtalsuppföljningen. Hur tror ni utfallet blev verkligheten och vad hade kunnat göras annorlunda? Gott om tid ges till gruppövning, frågor och diskussion av det ni kommer fram till. I kallelsen inför träffen rekommenderar vi läsning av några artiklar om avtalsuppföljning.
Gästföreläsare är Bo Cederberg har lång erfarenhet som inköpare och säljare på leverantörssidan och som upphandlare inom offentlig sektor. Marina Ignatushchenko har bakgrund och lång erfarenhet som avtalscontroller och upphandlare. Tillsammans driver de Gaveto där de bland annat jobbar med inköpsanalys och avtalsuppföljning.
Inspelning del 1
Inspelning del 2
Inspelning del 3
20 februari
Vägen mot förståelse för effektivare beställarorganisationer
För drygt två år sedan påbörjade Karlstads kommun en kartläggning av hur inköpen för olika verksamheter i samtliga förvaltningar och bolag fungerade. Syftet med att se över flödet från beställning till betalning handlar primärt om att få större avtalstrohet i mer effektiva beställarorganisationer. Något som kräver stor förståelse för de olika verksamheternas skiftande behov och förutsättningar. Vi tar del av hur kartläggningen gick till, vilket resultatet blev och vad som blir nästa steg. Men också konkreta tips på initiativ som ger samverkan och förståelse för varandras roller i mötesforum, chattfunktioner och andra kanaler som uppmuntrar till informationsutbyte.
Kersti Smith, avtalscontroller, Karlstads kommun
Inspelning del 1
Inspelning del 2
Träffar under 2023
21 november
Med struktur på uppföljningen av ramavtal
Sedan drygt tre år har Nacka kommun en strukturerad uppföljning av ramavtal. Föreläsningen utgår från uppföljningen av ramavtal där man kommit längst: fastigheter och utemiljöer som driftas och underhålls. Förutom mätningar och enkäter ingår möten med entreprenörerna och den verksamhet de servar. Då diskuteras hur avtalen fungerar och vad som kan behöva utvecklas från kommunens och entreprenörernas sida. Den strukturerade uppföljningen med regelbundna möten har givit goda resultat men också värdefull omvärldskunskap som gjort att kommunen kunnat möta utmaningar i tid.
David Lindström, inköpare Nacka kommun.
Inspelning del 1
Inspelning del 2
3 oktober
Avtalsrätt för uppföljning
För en lyckad affär krävs ett fungerande avtal. Det ska definiera vad som ska levereras, ge möjlighet till uppföljning, förebygga och hantera konflikter samt ge en flexibel avtalsrelation. Men att få till lämpliga och välbalanserade avtal är en svår konst. För upphandlare påverkar dessutom lagar och regleringar handlingsutrymmet. Under den här träffen går vi igenom avtalsrättsliga verktyg som kan bidra till bättre utformade avtal. Särskild vikt kommer att läggas vid vad man bör tänka på för att åstadkomma en ändamålsenlig avtalsuppföljning och för att undvika civilrättsliga och upphandlingsrättsliga risker kopplade till bristande uppföljning och fullgörelse av avtalet. Som vanligt blir det också tid till frågor, diskussion samt även en övning som utgår från ett praktiskt exempel.
Anton Andersson, advokat samt Carl Norén, advokat och delägare på Kastell Advokatbyrå.
Inspelning av del 1
Inspelning av del 2
29 augusti
Dela erfarenheter och diskutera utmaningar
Under den här träffen får ni som deltar möjlighet att diskutera och utbyta erfarenheter med varandra inom olika områden som berör avtalsuppföljning. Vi har valt ut några ämnen som vi har förstått att ni är intresserade av. Under eftermiddagen kommer ni att delas in i mindre grupper för tre, eller flera, diskussionspass för de olika ämnena. Förbered dig gärna med funderingar och erfarenheter inom följande ämnen:
- Vilken typ av system har ni och hur kan de stödja avtalsuppföljning?
- Hur hanterar ni avvikelser? Tips, trix, fallgropar och framgångar.
- Tips på rutiner, mallar eller annat som underlättar avtalsuppföljning.
Inspelning Del 1) Systemstöd
Inspelning Del 2) Hantera avvikelser
Inspelning Del 3) Rutiner, mallar och tips
7 juni
Uppföljning som gett verklig förändring
Med tuffa krav och envis uppföljning har Kungsbacka kommun höjt ribban för hållbarhet i kommunens inköp av livsmedel. Vi tar del av olika nivåer av uppföljning som skakat om branschen då man i Kungsbacka inte nöjt sig med leverantörernas försäkran om att de lever upp till kraven. Vi får också veta mer om en stor grossistupphandling som blev klar i våras. Högt ställda krav och tydlig information om vilka bevis som krävdes, hur uppföljning och viten skulle se ut samt ambitiös utvärdering ledde till bra anbud.
Anna Hallin, hållbarhetssamordnare och miljöspecialist på inköp i Kungsbacka kommun.
Inspelning av del 1
Inspelning av del 2
16 maj
Uppföljning av arbetsrättsliga villkor
Inköp och upphandlingsförvaltningen i Göteborgs Stad arbetar systematiskt med att följa upp arbetsrättsliga villkor enligt kollektivavtal. Under den här träffen får vi ta del av hur det arbetet går till och har utvecklats de senaste två åren. Vi får konkreta exempel på hur kraven kan se ut och hur de följs upp, vilka utmaningarna är samt hur prioriteringen av vilka leverantörer som bör följas upp görs.
Johan Davidsson och Helena Sagvall, specialister social hållbarhet vid Göteborgs stad.
Länk till inspelning av del 1
Länk till inspelning av del 2
31 januari
Avtalsförvaltning med projekt SAGA
SAGA – Strategisk Avtalsförvaltning för Goda Affärer – har lett till att Stockholm Vatten och Avfall har fått en tydligare organisation kring avtalsförvaltning med utpekade roller och ansvar som underlättar förvaltning och uppföljning. Projektet är väl förankrat på alla nivåer i verksamheten och bygger på befintliga system. Vi får veta hur avtalen får olika prioriteringsnivåer för uppföljning och hur de färgtaggas för olika nivåer av hållbarhetsuppföljning. Vi tar del av en lösning som tydliggör vem som gör vad vid avvikelser och även hur Stockholm Vatten och Avfall säkerställer kunskapsöverföring från en avtalsperiod till nästkommande.
Maria Kårebäck, avtalscontroller, Stockholm Vatten och Avfall
Träffar under 2022
30 november
Med e-handel för uppföljning
I Kristianstads kommun ligger numera större delen av produkter och tjänster i kommunens e-handelssystem. Det har lett till mer delaktiga beställare samt bättre dialog mellan upphandlare, beställare och leverantörer. Men också till förenklad avtalsuppföljning och större avtalstrohet.
Under resans gång har man också samverkat med systemleverantören kring en utveckling av systemet. Allt från buggar till användarvänlighet.
Tina Axelsson, e-handelsadministratör och Jenny Stenberg, e-handelssamordnare i Kristianstads kommun.
Här är länken till inspelningen av del 1
Här är länken till inspelningen av del 2
5 oktober
Organisera för avtalsuppföljning
En välstrukturerad organisation med tydlig rollfördelning och bra systemstöd är grunden till en fungerande avtalsuppföljning. I Skövde kommun har varje avtal sin egen förvaltare som inte bara vet vad som är viktigt att följa upp utan också när och hur det ska ske. Rutiner och riktlinjer för inköp och avtalsuppföljning har nyligen uppdaterats för ett flexibelt system som snabbt identifierar vad som bör uppmärksammas för olika avtal.
Tommy Klang , upphandlingschef i Skövde kommun beskriver hur den nya organisationen kom till, ser ut och fungerar
31 augusti
Bokslut för bättre avtalsuppföljning
Sedan fem år tillbaka genomför upphandlingsenheten vid Halmstads Energi och Miljö AB årligen särskilt inköpsbokslut. Det synliggör utmaningar och förbättringsåtgärder för organisationen som sedan kan ligga till grund för beslut som fattas. Boksluten har bland annat lett till en stärkt inköpsorganisation med tydlig struktur, nya verktyg och bättre kontroll för en förenklad avtalsuppföljning som vi får veta mer om under nätverksträffen.
Nathalie Rapp, chef för upphandlings- och inköpsavdelningen vid Halmstads Energi och Miljö AB.
Modell för integrerad uppföljning
Vi tar del av Skånetrafikens nya avtalsförvaltningsmodell där uppföljningsprocessen ingår som en integrerad del. Något som lett till en ny systematik i uppföljningsarbetet. Modellen har olika prioriteringsnivåer för uppföljning och utveckling liksom nya verktyg och systemstöd. Vi får också veta mer om hur Skånetrafiken arbetar för att skapa förståelse för hur viktig avtalsuppföljning är för att nå verksamhetsmålen.
Alicia Kronqvist är uppföljningschef och Amar Madzarevic avtalsansvarig inom affärsområde buss på Skånetrafiken,
Del 1
Del 2
16 mars
Vad krävs för att prioritera avtalsuppföljning?
Vad är det som gör att arbetet med att förvalta avtal, följa upp och utvärdera dem inte prioriteras och vad krävs för att åtgärda bristerna? De här frågorna undersöks i en studie som också presenterar en checklista för att syna den egna verksamheten med förslag till förbättringar. I diskussionpass och gruppövningar utgår vi från era utmaningar i arbetet med avtalsuppföljning.
Evin Aslan, upphandlare, Landskrona stad och Natalie Seyoum, upphandlare Simrishamns kommun.
Del 1
Del 2
26 januari
Uppföljning med spendanalys
Spendanalyser är grunden för strategiskt inköpsarbete och en förutsättning för att få kontroll över organisationens inköp. Med spenden som utgångspunkt skapas en god överblick över var du bör göra uppföljningar och vilka leverantörer du bör prioritera.
Anders Carnbro går igenom hur spendanalys och avtalsuppföljning hör ihop. Han är konsult med lång erfarenhet av inköp och upphandling i såväl privat som offentlig sektor.
Del 1
Tidigare träffar under 2021
30 november 2021
Prisjusteringar under löpande avtal
Under pandemin har många leverantörer haft svårt att hålla vad de lovat och om de lyckats så har de ofta begärt prisjusteringar utöver vad som överenskommits i avtalet. Så hur hanterar man avtalsförändringar som rör prisjusteringar under löpande avtal – oavsett om där finns prisjusteringsklausul eller inte? Även under mer normala förhållanden kan fasta priser i vissa branscher vara knepiga att hålla. Men hur stora prisökningar kan vara rimliga och vilka metoder för prisjusteringar finns att tillgå? Upphandlingsjuristen Per Werling från e-Avrop reder ut begreppen och svarar på frågor om avtalsförändringar rörande pris.
Del 1
Del 2
28 oktober 2021
Uppföljning av hållbarhetskrav
Lena Mårdh, Upphandling Södertörn och Huddinge kommun, beskrev en matris som underlättar och skapar struktur när sociala och miljömässiga hållbarhetskrav ska följas upp. Den används praktiskt i uppföljningsarbetet. Vilket tydliggör uppföljningsarbetet och skapar förutsättningar för att de hållbarhetskrav som ställts också möts.
8 september 2021
Skadestånd och formulering av villkor
Vi fick en tydlig genomgång om vad som gäller för viten och skadestånd och reglering av påföljder. Allt för en tydlig och transparent påföljdsreglering.
Per-Ola Bergqvist, advokat, Foyen Advokatfirma.
Del 1, Skadestånd
Del 2, Formulering av villkor
18 maj 2021
Uppföljning av arbetsrättsliga villkor
Johan Davidsson och Helena Leth Sagvall berättade hur de arbetar med uppföljning av arbetsrättsliga villkor. Nätverket fick ta del av hur du rent praktiskt går till väga när du följer upp arbetsrättsliga villkor, vilka svårigheter du kan stöta på och hur du hanterar dem. Vi diskuterade vilka rättigheter upphandlande myndighet har med hänsyn till LOU och GDPR men också vilka svårigheter som finns i praktiken när vi gör vår uppföljning.
24 mars 2021
Från avtal till avtal
Eleonor Ericzzon arbetar som avtalscontroller i Örebro kommun. De har kommit relativt långt i att utforma rutiner och en organisation kring avtalsuppföljning. Hon delade med sig av tips, trix och sin erfarenhet. Vad innebär en avvikelse och har alla samma förståelse och insikt om detta? Vilka avvikelser är vanligast och hur se de ut i olika avtal? Vi pratade om hur vi tar med oss händelser från en avtalsperiod in i kommande upphandling. Sist men inte minst konkreta och praktiska exempel på hur man kan följa upp avtal där man har flera olika och ibland många beställare. Det kan vara kommungemensamma avtal eller avtal samordnade med andra organisationer/kommuner.
Eleonor Ericzzon, avtalscontroller, Örebro kommun
2 februari 2021
Hur en uppföljningsmodell kan se ut
Emma och Robin som arbetar som strategiska inköpare på SVT beskrev under denna nätverksträff i detalj resan med att implementera en leverantörsstyrningsmodell från idé till nuvarande läge. På ett konkret sätt förklarade de hur de kategoriserar leverantörer samt hur de hanterar utmaningen med att hålla ordning på hundratals avtalsleverantörer i en föränderlig organisation. Emma och Robin berättade också om vilka vinster de hittills uppnått och vilka reaktioner och synpunkter deras egen organisation och leverantörer har haft på modellen.
Emma Coan, Robin Holmquist, strategiska inköpare, SVT