Inom de närmaste dagarna blir Sveriges offentliga organisationer och privata företag ombedda att svara på frågor om offentlig upphandling och inköp. Undersökningen görs bland annat för att Upphandlingsmyndigheten ska kunna utveckla stöd till upphandlande myndigheter och leverantörer. Dels vill Upphandlingsmyndigheten ta reda på hur offentlig sektor arbetar strategiskt med inköp, innovation och leverantörsdialog, dels vill de ta reda på vilka behov av stöd som finns rent generellt.
– Upphandling och inköp är viktiga frågor för flera funktioner i en organisation och vi vill ta reda på mer om hur de arbetar och vilka behov av stöd som finns. Därefter kan myndighetens verksamhet utvecklas och anpassas för att leverera så stor nytta som möjligt, för såväl köpare som säljare, säger Inger Ek, generaldirektör på Upphandlingsmyndigheten.
Först skickas en webbundersökning till de upphandlande organisationerna och inom ett par veckor kommer en undersökning till företagen. Undersökningen till företagen handlar bland annat om att höja kunskapen om företagens syn på offentlig upphandling.
Myndigheten undersöker även hur väl offentliga organisationer känner till målsättningarna i regeringens nationella upphandlingsstrategi.
– Vi har ett regeringsuppdrag att följa upp den nationella strategin och effekterna av den. Detta blir en nollmätning i en återkommande undersökning, säger Inger Ek.
Resultatet kommer att ligga till grund för utveckling av Upphandlingsmyndighetens stöd samt utveckling och uppföljning av Upphandlingsmyndighetens projekt inom strategiskt inköp och programmet för utvecklande inköp.
Resultatet för frågorna om regeringen upphandlingsstrategi ska presenteras i rapporten ”Utvecklingen av upphandlingsområdet” i början av 2017.
Undersökningen genomförs i form av en webbenkät riktad till olika roller och funktioner och beräknas vara klar i början på december.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer