Myndigheter ser att det är strategiskt viktigt att arbeta med hållbarhetsfrågorna, dels för att intressenter och lagstiftning ställer krav på det men också för att det dessutom kan vara ekonomiskt fördelaktigt. Medvetenheten är numera hög om att planetens resurser är begränsade och att de med dagens konsumtion inte räcker till. Om alla levde och konsumerade som svenskar skulle vi behöva cirka fyra planeter, enligt Världsnaturfonden WWF. Vi behöver därför konsumera smartare och mer resurseffektivt.
I den här utbildningen lär du dig om de övergripande hållbarhetsbegreppen, hur de påverkar en hållbar upphandling och hur du kan ta hjälp av dem när du ska upphandla varor och tjänster. Vi blandar teori och praktik.
Du får verktyg för att affärsmässigt kunna hantera krav och målsättningar kring hållbarhet, hur du bäst utformar dina krav. Fokus ligger på att göra det enkelt med metoder som hjälper dig att driva ett effektivt hållbarhetsarbete i din upphandling.
Innehåll
- Hållbar upphandling
– Hållbar upphandling är ett brett begrepp, det omfattar miljömässig (inklusive klimat), social och ekonomisk kravställan. Med hållbar upphandling tar man hänsyn till de fördelar som uppstår i samhället i sin helhet. Vi inleder med att diskutera begreppet och varför vi behöver hållbarhetskrav inom offentlig upphandling. Hur upphandlar du hållbart? - Agenda 2030
– Att känna till Agenda 2030 och innebörden i dess mål och delmål är viktigt för upphandlare. Det är ett viktigt redskap för att ställa relevanta hållbarhetskrav – och upphandling är ett viktigt redskap för att nå målen i Agenda 2030. Vad innebär målen för dig som upphandlare? Hur kan du formulera upphandlingskraven så att de bidrar till att målen i Agenda 2030 uppnås? Vilka delmål påverkar din upphandling? - Cirkulär ekonomi och livscykelkostnad
– Cirkulär upphandling är en viktig faktor för samhällets omställning från linjär till cirkulär ekonomi, ett måste för att nå ett hållbart samhälle. Hur kan du som upphandlare främja en cirkulär ekonomi? Hur kan du ställa miljökrav som både leder till minskad miljöbelastning och minskade kostnader? - Hållbar leverantörskedja
– Att ha kontroll över sin leverantörskedja är en stor utmaning för dagens företag som präglas av globalisering, digitalisering och högre krav på hållbarhet. Området är komplext då det ofta kan vara svårt att påverka leverantörer längre ned i en ofta global leverantörskedja där det snabbt blir många underleverantörer. Hur ser leverantörskedjorna ut? Vilka risker finns? Hur gör du en enkel riskanalys? Hur gör du uppföljning på krav i leverantörskedjan? - Konkreta exempel från upphandlingar
– Vi delar erfarenheter med varandra i gruppen och tittar på hur andra har upphandlat hållbart inom några vanliga branscher. - Hjälp att få inom hållbar upphandling
– Det finns flera aktörer som erbjuder tips och verktyg för en hållbar upphandling. Här får du med dig verktyg för hur du kan lyckas med hållbar upphandling. Vi tittar tillsammans på några av de stöd som finns för att hjälpa upphandlande myndigheter att upphandla mer hållbara varor och tjänster.
Kursledare
Vår kursledare Malin Möller är managementkonsult inom cirkulär och hållbar affärs- och verksamhetsutveckling på Xvii. Hon har arbetet med hållbarhetsfrågor i över 20 år inom både näringsliv och offentlig sektor och brinner för hållbarhet i ett brett perspektiv. Hon är också styrelseordförande i Nätverket för hållbart näringsliv. Hon har varit miljö- och klimatstrateg i Sollentuna kommun, projektledare för miljömärkningen Svanen och seniorkonsult inom hållbar affärsutveckling på Goodpoint med ansvar för socialt ansvar och inköp/upphandling.
Målgrupp
Kursen riktar sig till dig som arbetar som upphandlare med erfarenhet av upphandlingsarbete. Du behöver inte tidigare ha arbetat med hållbarhet i dina upphandlingar.
Praktisk information
Datum: 11 december
Tid: kl. 8.45-16.00 (registrering från kl. 8.15, inloggning från kl. 8.30)
Plats: Välj mellan att delta på distans eller på plats i Stockholm på Hilton Hotel, Guldgränd 8.
Pris: 6 950 kr ex moms t.o.m. 11 november, därefter 7 950 kr ex moms
Våra bokningsvillkor hittar du här.
Program
Kursen är en intensiv endagskurs. Den består av föreläsningar varvade med diskussioner och interaktiva presentationer. Det finns flera möjligheter till erfarenhetsutbyte mellan deltagarna under dagen.
08.15/8.30 Registreringsfika/Inloggning
08.45 Presentation av deltagare
09.00 Föreläsningar inkl. kortare paus (bensträckare)
11.30 Lunchpaus
12.30 Föreläsningar
14.00 Eftermiddagspaus för fika
14.30 Föreläsningar
16.00 Avslutning av dagen
Efter genomförd utbildning erhåller du Upphandling24:s diplom.