Bli en vassare upphandlare och utvecklas i din yrkesroll. Lär av experter och kollegor i Upphandling24:s digitala nätverk och bli bättre på hela upphandlingsprocessens många utmaningar.
I nätverket för upphandlare utgår vi från deltagarnas önskemål när vi bjuder in experter inom olika områden. Träffarna kan exempelvis handla om organisatoriska utmaningar med roller och ansvarsfördelning samt behovsanalys, marknadsdialog, kravställning, utvärderingsmodeller och uppföljning. Dessutom ser vi till att uppdatera oss om nyheter och förändringar i de regelverk som styr upphandlingsprocessen.
Varje träff innehåller föreläsning med tid till frågor samt diskussioner och övningar i mindre grupper. Stort fokus läggs på möjligheten att utbyta erfarenheter med kollegor, nätverka och inspireras av hur andra organisationer arbetar.
PRAKTISK INFORMATION
Varmt välkommen till nätverket för Upphandlare. Vi blandar föreläsningar med diskussioner och du är själv med och påverkar vilka ämnen och föreläsare vi tar upp på träffarna.
- 6 träffar per år
- Varje träff är ca 2,5 h lång, vanligtvis kl. 13.00-15.30
- Du deltar digitalt på distans
- Max 50 medlemmar
- Medlemsavgiften är 6 950 kr ex moms för 2025
Våra bokningsvillkor hittar du här.
PSST! Vill du testa nätverket innan du bokar? Då finns det möjlighet att vara med på nästa träff i mån av plats. Kontakta maria@upphandling24.se för bokning av prova på-träff.
JULERBJUDANDE
2025 väntar runt hörnet. Passa på att bli medlem i ett nätverk och boka en nätverksplats redan nu så får du gå på den sista nätverksträffen 2024 kostnadsfritt som en tidig julklapp!
Nästa träff är den 17 december 2024, kl 13.00-15.30
Den hållbara och innovativa inköpsmodellen
En lyckad upphandling ger hög samhällsnytta med nöjda beställare och användare. Det kräver kunskap om verkliga behov samt bred samverkan. I Frame Lake Model – som tagits fram av nätverksträffens föreläsare – tar användare, beställare, upphandlare, experter, leverantörer och ideella aktörer tillsammans fram ett upphandlingsunderlag. Arbetet delas upp i korta tidsbestämda faser, där kravbilden samlas och utvärderas kontinuerligt.
Vi tar del av modellen samt konkreta exempel på upphandlingar som använt arbetssättet vilket lett till stora besparingar med hållbara och innovativa lösningar.
Anette Jonsäll, forskare och initiativtagare samt Sigrid Petterssén, projektledare är bägge verksamma inom projektet ”Hållbar affärsinnovation”, Region Gävleborg som finansieras av Tillväxtverket.
Datum 2024
15 februari – eftermiddag
8 maj – förmiddag
5 juni – förmiddag
24 september – eftermiddag
24 oktober – eftermiddag
17 december – eftermiddag
Preliminära datum 2025
4 mars – eftermiddag
10 april – förmiddag
22 maj – förmiddag
Preliminärt program 2024
Vid varje träff läggs stort fokus på diskussioner och erfarenhetsutbyten men vi har också stöttning av föreläsare – oftast med lång praktisk erfarenhet – inom olika områden. Innehållet i träffarna anpassas utifrån medlemmarnas önskemål och kan därför komma att ändras:
- AI – utmaningar, möjligheter och fallgropar.
- Beredskapskrav för upphandling i kristider.
- Klarspråk för tydliga upphandlingsdokument.
- Sekretess – när, varför och hur.
- Organisera för upphandling. Rutiner, roller och ansvarsområden.
- Ändamålsenliga inköpsorganisationer.
- Nyheter och förändringar i lagstiftning och regelverk.
- Upphandla hållbart. Kriterier, kravställning och rutiner.
- Dialog med leverantören – struktur och nytta.
- Avtalsuppföljning. Organisation, struktur, system och rutiner.
- Direktupphandling. När och hur?
- Upphandling för framtiden.
Tidigare träffar 2024
Användbarhet som tilldelningskriterium – varför och hur
När användarperspektivet tas med i en upphandling blir såväl beställare som användare oftast nöjda med slutresultatet. Men att ställa krav på och utvärdera användbarhet är inte helt lätt och utan konkreta verktyg finns risk för överprövning av missnöjda leverantörer. Under den här träffen går vi igenom fördelarna med användbarhet som kriterium, vad kravspecifikationen bör innehålla samt hur man kan komma fram till en lämplig definition av begreppet inom olika områden. Slutligen tar vi del av två konkreta utvärderingsmodeller som visat sig framgångsrika när det kommer till att bedöma användbarheten hos en vara, produkt eller tjänst.
Jimmy Spicer, upphandlingskonsult, Sidecore AB
Kartläggning för en tydligare inköpsprocess
2018 påbörjade Sollentuna kommun en kartläggning av hela inköpsprocessen i syfte att tydliggöra roller, arbetsuppgifter och ansvar samt skapa större samsyn kring upphandlingsarbetet. Det ledde till en tydligare process med nya rutiner som sjösattes 2022 och som sedan dess även hunnit revideras. Under träffen tar vi del av bakgrunden till kartläggningen, vad den ledde till, hur den fungerar och på vilket sätt den underlättar inköpsarbetet för upphandlare och beställare.
Mikael Carlsson, upphandlingsstrateg, inköpsenheten, Sollentuna kommun
Oannonserade upphandlingar – när, hur och varför?
Det är stor skillnad på att fortsätta köpa tjänster direkt från befintlig leverantör jämfört med att behöva gå ut i en öppen upphandling och upphandla i konkurrens. Ny praxis och snåriga regler gör det dessutom svårt att förstå vad som gäller för upphandlingar utan annonsering. Under den här träffen går vi igenom undantagen samt vad som gäller utifrån ny praxis och en färsk vägledning om tolkning av ensamrättsundantaget. Vi diskuterar även lämpliga juridiska strategier för olika typer av inköp med koppling till riskanalyser och resursplanering.
Sara-Li Olovsson, advokat och Erik Edström, jurist, Upp Advokatbyrå.
Dialog för goda affärer
Att förstå vilket resultat man vill uppnå och kunna formulera det är grunden för en lyckad upphandling, men hur görs det i praktiken? Under den här träffen får vi höra hur nära samarbete med beställarna tillsammans med grundlig leverantörsdialog ger goda affärer. Utifrån konkreta exempel på upphandlingar, bland annat för kommunikationstjänster, tar vi del av hur dialogerna kan gå till och vad det betyder för förfrågningsunderlag och kravställning. Vi tar också del av olika steg i en utvärderingsmodell med anbudspresentation.
Christina Larsson, strategisk upphandlare, Energimyndigheten.
Från upphandlare till projektledare
Traditionell projektledning kan förbättra upphandlarens arbetssätt och effektivisera hela inköpsprocessen. Ett upphandlingsprojekt behöver innefatta mer än bara själva upphandlingsprocessen för att fånga verksamhetsbehovet och skapa en god affär. I Borås stad har man gjort just det. Deras modell kan appliceras i alla faser från inventering av behov till affärsanalys, planering och upphandling till skrivande samt förvaltning av avtal med uppföljning. Vi tar del av projektmodellen med konkreta nedslag i verkligheten och går även igenom beskrivande dokument, olika mallar samt flera verktyg som underlättar planering och ger översikt.
Ronny Ulltjärn, upphandlingschef Borås stad.
Träffar 2023
DIS – ett komplement som lockar mindre leverantörer
I samarbete mellan sex kommuner i Kronobergs län handlas delar av behovet gällande livsmedel med frukt, grönt, chark och kött upp i ett dynamiskt inköpssystem.
Det handlar främst om att erbjuda affärsmöjligheter för mindre lokala leverantörer men också om att säkra beredskapen av viktiga leveranser i tider av kris. Växjö kommun har sedan tidigare erfarenhet av DIS för fordon och tekniska konsulter samt nu även bemanningstjänster. Under träffen tar vi del av villkoren och förutsättningarna för DIS inom olika områden med varor och tjänster, hur systemet fungerar inom ramen för det befintliga upphandlingsverktyget, vilka fördelarna är, vad leverantörerna tycker och vad man som upphandlande myndighet bör tänka på innan man drar igång med DIS.
Tina Storbjörk, upphandlingschef Växjö kommun
Lyckas med din utvärdering
Det finns flera olika modeller för att utvärdera anbud och det är inte helt lätt att veta vilken man ska välja. De tilldelningskriterier du använder har dessutom stor betydelse för hur väl du lyckas med din utvärdering! Vi går igenom vad som ger en bra utvärdering och vilka fällor du bör undvika. Men också hur du bör tänka kring lämpliga tilldelningskriterier så att de är relevanta och mätbara.
Per Werling, upphandlingsjurist, Pabliq
Dialog och avtalsuppföljning
I Kungsbacka har man stor erfarenhet av leverantörsdialoger inför upphandlingar inom de allra flesta områden. Från skogsvård till tekniska hjälpmedel och livsmedel. Det har lett till god kännedom om olika marknader och riktigt vassa krav för avtal som håller i längden. En viktig förutsättning för det handlar om att inte tumma på avtalsuppföljningen. Vi tar del av hur dialogerna går till och vad tuffa krav med envis uppföljning lett till i praktiken utifrån en upphandling av livsmedel som skakat om branschen.
Anna Hallin, hållbarhetssamordnare och miljöspecialist på inköp i Kungsbacka kommun
Plan för proaktiv upphandling
I Gävle kommun är upphandlingsplanen ett högst visuellt verktyg som skapar samsyn mellan inköpsfunktion, ledning och verksamheter men också ger utrymme för individuella insatser. Efter ett grundarbete med att samla in data och bearbeta information om alla avtal och specifika behov ger planen en god överblick gällande löpande avtal och kommande upphandlingar. Vi tar del av utvecklingsprocessen för en upphandlingsplan som gör det proaktiva arbetet möjligt.
Stefan Åkerlund, upphandlingsstrateg vid Gävle kommuns inköp- och upphandlingsenhet.
Bokslut för bättre organisation och avtalsuppföljning
Sedan fem år tillbaka genomför upphandlingsenheten vid Halmstads Energi och Miljö AB årligen särskilt inköpsbokslut. Det synliggör utmaningar och förbättringsåtgärder för organisationen som sedan kan ligga till grund för beslut som fattas. Boksluten har bland annat lett till en stärkt inköpsorganisation med tydlig struktur, nya verktyg och bättre kontroll för en förenklad avtalsuppföljning.
Nathalie Rapp, chef för upphandlings- och inköpsavdelningen vid Halmstads Energi och Miljö AB.
Krav och kontroll som stoppar oseriösa leverantörer
Det finns stöd att få för upphandlare som vill ställa relevanta krav och genomföra kontroller som identifierar misstänkta anbud. Under vår första träff tar vi del av Ekobrottsmyndighetens vägledning med checklista. Vi börjar med en riskanalys av brottslighet och osund konkurrens i olika branscher för att guidas genom förslag på lämpliga kontroller och hur de kopplas till krav som bör ställas i upphandlingen.
Gott om tid finns för frågor och diskussion samt övning med konkreta fall i mindre grupper.
Miia Vuolama är brottsförebyggande specialist på Ekobrottsmyndigheten och har bland annat arbetat med att förebygga ekonomisk brottslighet inom upphandling vid Göteborgs stad.
PROVA PÅ-TRÄFF 22 sep 2022
Prisjusteringar och ändringar i avtal – hur flexibel kan du vara?
Pandemi och krig har radikalt ändrat förutsättningarna för upphandling. Höjda drivmedelspriser, varubrist och sanktioner kräver andra förhållningssätt till nya och redan ingångna avtal. När prisjusteringar och ändrade avtalsvillkor blivit vardag gäller det att ha en strategi för att snabbt kunna möta förändringar nu och i framtiden. Under nätverksträffen reder vi ut begreppen och går igenom vad du kan, bör och får göra gällande ändring av pris och andra villkor. Föreläsningen varvas med gruppövningar och diskussioner där vi utgår från konkreta fall, utbyter erfarenheter och funderar över hur nya avtal kan skrivas för att möta beställarnas behov i en föränderlig värld.
Sara-Li Olovsson och Erik Edström driver Upp Advokatbyrå. Sara-Li är advokat och har, liksom Erik, varit bolagsjurist på Adda. Erik Edström har de senaste tre åren varit upphandlingschef på Adda Inköpscentral.
KONTAKTA OSS
Har du frågor om våra nätverk är du välkommen att kontakta oss på bokning@upphandling24.se.