ERTMS, European Railway Traffic Management system, ska finnas inom hela den europeiska järnvägsmarknaden på 20 års sikt. Systemet ersätter dagens tågövervakningssystem ATC. Den nya tekniken medför förbättringar bland annat genom att tågen kan köras tätare och det behövs inte längre signaler längs spåren. Föraren får information på instrumentbrädan som visar hur tåget kan köras miljövänligt.
Svenska Banverket och norska Jernbaneverket har beslutat att genomföra en gemensam upphandling av tekniken som ska installeras ombord på järnvägsfordon. Syftet är att erbjuda tekniken till intresserade järnvägsföretag och genom ramavtal med minst två leverantörer pressa priserna för inköp, installation och förvaltning.
– Banverket har ett övergripande ansvar för hela järnvägssektorn, vi ansvarar för systemet ERTMS oavsett om utrustningen sitter i loket eller i infrastrukturen, säger Banverkets tekniske direktör Rune Lindberg.

Bolagsverket har tecknat avtal med 23 it-konsulter
Lotteriinspektionen har valt nytt ärendesystem
"It i vården" får ytterligare en konferens
Rikspolisstyrelsen förnyar avtal värt minst 20 miljoner
Fem leverantörer får dela ut myndigheternas post
Rakel får 250 miljoner extra i vårbudgeten
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer