Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Brott som leder till uteslutning enligt LOU

Nya LOUDet kan ibland vara knepigt att avgöra om en leverantör ska uteslutas eller inte, på grund av att leverantörens företrädare är dömd för visst brott, skriver Malin Cope, bolagsjurist på SKL Kommentus, och Erik Boberg, advokat på Abersten Advokatbyrå. De föreslår även att det införs särskilda registerutdrag ur belastningsregistret, relevanta för upphandlingar. Så som kontrollkravet ser ut i dag är risken stor att det blir färre anbud.

| 2017-03-06

Både gamla och nya LOU innehåller bestämmelser om obligatorisk uteslutning då leverantörens företrädare är dömd för organiserad brottslighet, mutbrott, vissa former av bedrägeri och penningtvättbrott. Ett vanligt tillvägagångssätt vid upphandlingar har varit att leverantören ska bekräfta att företrädarna inte är dömda för något av ovan nämnda brott.

Enligt nya LOU ska leverantören även uteslutas om dess företrädare har dömts för finansiering av terrorism eller andra brott med anknytning till terroristverksamhet eller om leverantören har dömts för människohandel.

Uteslutning ska ske om den upphandlande myndigheten genom kontroll enligt 15 kap. LOU eller på annat sätt får kännedom om att leverantören genom en laga kraftvunnen dom gjort sig skyldig till något av de ovan nämnda brotten. Den svenska lagstiftaren har – till skillnad mot äldre LOU – valt att göra kontrollen obligatoriskt vid varje kontraktstilldelning och att kontrollen ska göras mot belastningsregistret (prop. 2015/16:195 s. 771).

Att kontrollera leverantörernas samtliga företrädare mot belastningsregistret medför flera utmaningar utöver att det innebär en stor administrativ börda för den upphandlande myndigheten. Leverantörernas företrädare drabbas då endast de – personligen – kan förse den upphandlande myndigheten med de aktuella utdragen.

Vidare hamnar de upphandlande myndigheter som lyder under offentlighetsprincipen, vid en begäran om utlämnande av registerutdrag, i ett etiskt dilemma. Det är nämligen tveksamt om det finns ett lagligt stöd för att sekretessbelägga uppgifter i utdragen.

De registerutdrag som den upphandlande myndigheten kan ta del av innehåller därtill samtliga brott som företrädarna för leverantören eventuellt är dömda för. Den ordningen kan leda till att upphandlande myndigheter får del av fler brott än de som ska föranleda uteslutning enligt de nämnda uteslutningsgrunderna. Det kan med andra ord vara fråga om vardagsbrott som inte har någon som helst betydelse för den aktuella upphandlingen men som ändå kan upplevas som integritetskränkande för leverantörens företrädare om uppgiften sprids.

Regeringen ser enligt uppgift över saken men i dag saknas registerutdrag som innehåller de brott som är relevanta i upphandlingssammanhang. Som jämförelse kan nämnas att det finns begränsade registerutdrag för andra särskilda ändamål, till exempel för personal inom barnomsorg eller skola.

En ytterligare utmaning är att avgöra om ett eventuellt brott ska leda till uteslutning eller inte. Vissa av uteslutningsgrunderna i 13 kap. 1 § nya LOU hänvisar till underliggande EU-rätt, och de brott som ska leda till uteslutning har i flera fall ingen exakt motsvarighet i brottsbalken eller specialstraffrätten.

Ta till exempelvis uteslutningsgrunden organiserad brottslighet i 13 kap. 1 § p.1 LOU. Leverantören ska uteslutas om dess företrädare är dömd för sådan brottslighet som avses i rådets rambeslut 2008/841/RIF av den 24 oktober 2008 om kampen mot organiserad brottslighet. Ett antal medlemsländer, bland andra Tyskland, Österrike, Nederländerna och Finland, har valt att införa särskilda straffbestämmelser för deltagande i en kriminell organisation, till skillnad mot Sverige.

Rambeslutet implementerades i stället i svensk rätt genom vissa mindre ändringar i brottsbalken, miljöbalken, skattebrottslagen, jaktlagen, lagen om punktskattekontroll av transporter med mera av alkoholvaror, tobaksvaror och energiprodukter och lagen om straff för marknadsmissbruk vid handel med finansiella instrument. De brott som aktualiserades bedömdes av svenska lagstiftaren som sådana som normalt var att förknippa med kriminella organisationer och som var av allvarlig och gränsöverskridande karaktär.

Till dessa typer hörde enligt lagstiftaren stöld, rån, bedrägeri, penningförfalskning, dobbleri, koppleri, människohandel, bestickning (numera givande av muta), narkotikabrott, vapenhandel, smugglingsbrott och människosmuggling. Dock har medlemskap i en kriminell organisation inte straffbelagts i svensk rätt.

Med kriminell organisation avses enligt definitionen i artikel 1 i rambeslutet en strukturerad sammanslutning, som har inrättats under en tid, av mer än två personer som handlar i samförstånd för att begå brott som bestraffas med frihetsberövande eller en frihetsberövande säkerhetsåtgärd på maximalt minst fyra år eller en strängare sanktion, för att direkt eller indirekt erhålla ekonomiska eller materiella fördelar.

En strukturerad sammanslutning är enligt samma artikel en sammanslutning som inte tillkommit slumpartat i det omedelbara syftet att begå ett brott eller som inte nödvändigtvis har formellt fastställda roller för medlemmarna, kontinuitet i sammansättningen eller en utarbetad struktur.

För uteslutning enligt LOU krävs således både att det är fråga om brottslighet som berör en kriminell organisation och som avser något av ovan nämnda brott. För att bedöma huruvida ett visst brott enligt svensk rätt omfattas av regeln i 13 kap. 1 § p1, LOU, går det således inte endast kan läsa brottsrubriceringen i en dom utan den upphandlande myndigheten behöver förstå exakt vad gärningen omfattar för att bedöma huruvida rekvisitet kriminell organisation är uppfyllt.

Ett annat exempel uteslutningsgrunden bedrägeri i 13 kap. 1 § p.3. Leverantören ska uteslutas om den är dömd för bedrägeri i den mening som avses i den så kallade Bedrägerikonventionen (rådets akt av den 26 juli 1995 om utarbetandet av konventionen om skydd av Europeiska gemenskapernas finansiella intressen).

I svensk rätt är ett antal bedrägliga gärningar straffbelagda, såsom bedrägeri oredligt förfarande, osann försäkran, osant intygande samt vissa brott enligt skattebrottslagen. Men ett bedrägeri i Bedrägerikonventionens mening måste bland annat ha riktat sig mot Europeiska gemenskapens finansiella intressen och lett till att leverantören otillbörligen har tillskansat sig medel från Europeiska gemenskapens allmänna budget.

Den upphandlande myndigheten kan alltså inte utgå från att brottet alltid är uteslutningsgrundande endast genom att titta på brottsrubriceringen.

I många fall, och vad gäller flera relativt vanliga brottsrubriceringar som exempelvis misshandel, stöld, bedrägeri och narkotikabrott kommer den upphandlande myndigheten därför behöva analysera om den aktuella gärningen är sådan att den, förutom att den är straffbar enligt svensk rätt, också omfattas av underliggande straffrättslig EU-rättsakt.

Kontrollen i upphandlingen riskerar därför bli både tidskrävande och mycket komplicerad för den upphandlande myndigheten. Hanteringen av registerutdrag riskerar vidare att vara närmast oetisk om upphandlande myndigheter som lyder offentlighetsprincipen inte kan garantera att leverantörsföreträdares brottsregister kan sekretessbeläggas.

Vi ser en stor risk att dagens ordning kommer att leda till färre anbud i svenska upphandlingar. Det är därför önskvärt att regeringen skyndsamt vidtar åtgärder för att öka effektiviteten och rättssäkerheten i denna del av den offentliga upphandlingen.

Malin Cope                                                                    Erik Boberg
bolagsjurist, SKL Kommentus                advokat, Abersten Advokatbyrå

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Lanserar strategiskt stöd
  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Lediga jobb

Laholmsbuktens VA söker upphandlare

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

Lanserar strategiskt stöd
Laholmsbuktens VA söker upphandlare
AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • PFAS-stopp utmanar upphandlare

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026