Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Helsingborg satsar på kundresor

Hon börjar med att be publiken rita en mobiltelefon. Alla gör det snabbt i anteckningsblocken. Sedan ber hon dem rita ett abonnemang – och plötsligt blir allting väldigt mycket svårare. "En vara är ofta genomtänkt. Men tjänsterna tenderar att bli mer slumpmässiga", säger Petra Rantzow, inköpschef i Helsingborgs stad, när hon inleder sitt seminarium om nyttan av kundresor på SOI-konferensen.

| 2018-04-25
Petra Rantzow och Camilla Alfredsson, Helsingborg. Foto: Andreas Söderlund

Att genomföra kundresor har under de senaste åren blivit populärt inom den privata sektorn. Och allt fler börjar nu också få upp ögonen för den inom det offentliga. Helsingborgs stad har arbetat aktivt med det sedan i höstas. Det är därför Petra Rantzow och hennes kollega Camilla Alfredsson, teamchef verksamhetsstöd och hållbarhet, är inbjudna till SOI:s årskonferens på Elmia.

Att genomföra kundresor är att titta på processen ur kundens perspektiv. Kunden är i det här sammanhanget ett brett begrepp. Det kan likaväl vara företag som lämnar anbud till kommunen. Det man vill uppnå är att se hur processen har fungerat del för del. Man vill se helheten. Annars, konstaterar Petra Rantzow, är det lätt att man försöker förbättra sig – men genomför helt fel förändringar.

Kundresan delas in i ett före, under och efter köpet. I en graf fylls det sedan i vad som var bra och vad som var mindre bra i varje del. Ett hjärta eller ett åskmoln, som det illustreras i Helsingborgs stad. Till slut blir det en linje som visar var under köpets gång som kunden var som mest nöjd alternativt missnöjd. 

Petra Rantzow och Camilla Alfredsson tar ett exempel från när de själva började testa metoden. De genomförde ett enkelt test med att göra en kundresa på ett köp av en take away-kaffe. Det var inga större problem att ta sig till kaféet och köpa själva kaffet. Men genom att analysera del för del så kunde de upptäcka andra problem med köpet som de inte hade tänkt på tidigare.

– Jag insåg jag att det inte var kaffet jag egentligen ville ha utan scones, och de var slut, säger Camilla Alfredsson.

Och Petra Rantzow konstaterade att det inte fanns någonstans att slänga koppen efteråt.

Kaffeköpet var bara ett test. När metoden sedan appliceras på kommunen handlar det om att genomföra djupintervjuer.

– Vi som är i organisationen frågar våra kunder hur de upplever det. Vi sätter oss och diskuterar och intervjuar och tar reda på var i processen det finns hjärtan och åskmoln, säger Camilla Alfredsson.

Intervjusvaren tas sedan tillbaka till organisationen. Där behandlas de och man försöker hitta lösningar. Lösningarna tar man sedan tillbaka till de intervjuade för att kontrollera om det skulle göra affären bättre. Sedan tas de nya svaren tillbaka till organisationen igen. Processen kan i praktiken upprepas hur många gånger som helst.

Metoden är tidskrävande och både Camilla Alfredsson och Petra Rantzow betonar att man redan innan måste begränsa sig om vilka delar av verksamheten man vill granska.

– Om man tar hela sin verksamhet så blir det väldigt mycket. Det gäller att fokusera på var det skulle göra störst nytta och vad vi har fått synpunkter om, säger Petra Rantzow.

Helsingborgs kommun har redan fått flera svar på brister i organisationen som de inte hade sett tidigare. Till exempel insåg de att de överanvände bilagor i kontakt med kunderna. Och dessutom uppmanade de företagen att ta hänsyn till miljökrav och en bullerpolicy som aldrig hade tagits fram i kommunen.

– Vi som jobbar tycker att vi är enkla och effektiva. Men är det så vi upplevs? Kundresan handlar om att ställa sig där ute och titta inåt, säger Petra Rantzow.

 Andreas Söderlund

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026