Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • Anbudsutvärdering
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Hållbar upphandling
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

E-arkivering ger stora vinster

Elektronisk dokumenthantering och arkivering kan ge stora effektivitetsvinster för Alvesta kommun. Det tror i alla fall inköpschef Per Mortensen som varit med och upphandlat ett helt nytt digitalt system för informationsförsörjning till kommunen.

| 2007-05-04

När Alvesta kommun skulle köpa in ett nytt diariesystem valde de att satsa på ett system som också innehåller funktionalitet för dokumenthantering och elektroniskt arkiv.

– Det mest akuta behovet var att få ett nytt diariesystem eftersom det vi använde tidigare var för gammalt och inte gick att uppgradera, säger Per Mortensen, inköpschef i Alvesta kommun och ansvarig för upphandlingen.

Efter att ha genomfört en upphandling, inom ramen för Vervas ramavtal informationsförsörjning 2005, föll valet slutligen på W3D3 från Formpipe Software.

I urvalsprocessen deltog användare av det befintliga diariesystemet, för att säkerställa att deras behov täcktes in.

– Funktionalitet och användarvänlighet hade störst betydelse vid valet av system, säger Per Mortensen.

Användarvänligheten värderades ur brukarnas perspektiv och för it-administrationen. De senare tycker att det är positivt att systemet blev ett webbaserat sådant och därmed enkelt att administrera. Även funktionaliteten värderades ur olika perspektiv.

– Målet var att hitta ett funktionellt program som gagnar både dem som arbetar inom kommunens verksamheter och dem som bor i kommunen, säger Per Mortensen.

Just nu pågår införandet av diariefunktionen i systemet. De har börjat föra över filer från det gamla systemet, och ska nu testa och kvalitetssäkra innan systemet tas i drift i början av april.

– Det är en fördel att vi har möjlighet att säkerställa kvaliteten på data som matas in i det nya systemet, så att det blir rätt från början, säger Per Mortensen.

Vill använda fler funktioner


Om införandet och användandet av diariefunktionen går som planerat vill Alvesta kommun i framtiden också börja använda andra funktioner i systemet, exempelvis dokumentationshantering och arkiv.

– Det finns ingen fastlagd tidplan för det här, utan vi vill först säkerställa att personalen får relevant utbildning och kan arbeta i diariesystemet, säger Per Mortensen.

Men han ser stora framtida möjligheter till effektivitetsvinster med systemets övriga funktionalitet.

– För min egen del skulle det exempelvis innebära att jag skulle kunna få in hela arbetsflödet i ett och samma system, och alltså kunna koppla ihop alla delar av inköpsprocessen på ett smidigt sätt, säger Per Mortensen.

Kan bygga på egna tillägg


Formpipes produkt W3D3, som står för world wide web digital document diary, är ett omfattande system för informationsförsörjning. Det innehåller bland annat funktionalitet för registrering/diarieföring, spårbar ärendehantering, dokumenthantering, arbetsflöden och arkivering.

Systemet levererades i ett standardutförande, men Alvesta kommun har stora möjligheter att bygga på egna tillägg, till exempel i form av gränssnitt specifikt anpassade för den egna verksamheten.

– W3D3 bygger på en Microsoftplattform och har funnits sedan år 2000, berättar Håkan Olsen på Formpipe.

I dagsläget har de hunnit göra knappt 100 installationer av det här systemet, de flesta inom offentliga verksamheter.

– Vi vänder oss också till den privata sektorn, men hittills har vi haft flest kunder inom offentlig sektor, säger Håkan Olsen.

Standardisera innan införandet


– Vi konverterar ofta in kundens gamla system för arkivering och dokumenthantering, säger Håkan Olsen.

Han poängterar att det då är viktigt att kunden själv tänker igenom hur systemet ska användas för att uppnå störst nytta.

– Det gäller att standardisera även arbetssätt och processer, och det finns också ett inbyggt stöd för allt det här i W3D3.

Håkan Olsen tror att efterfrågan på den här typen av system kommer att fortsätta öka, även om efterfrågan går i vågor, inte sällan i takt med konjunktursvängningar.

– Ofta är det enklare för statliga myndigheter att införa ett system av den här typen eftersom de i många fall bara har en eller ett fåtal verksamheter. För kommuner som har vitt skilda verksamheter kan det vara svårare då de behöver systemstöd och processer som kan hantera många olika typer av ärenden, säger Håkan Olsen.
—————————————————————————

FRAMTIDENS DOKUMENT LAGRAS MED SITT SAMMANHANG

Erik Borglund är forskare på Mittuniversitetet i Härnösand och han fokuserar på hur system ska utvecklas för att kunna hantera dokument och handlingar som ska arkiveras. Och vilka krav som måste ställas på systemen för att det som bevaras ska få så hög kvalitet som möjligt.

– Egentligen är det här steget innan själva arkivet, och det handlar om hur man ska se till att informationen kan bevaras autentisk, tillförlitlig och användbar. Det är viktigt att man kan lita på dess ursprung, säger Erik Borglund.

Han menar att handlingar och dokument ofta används i större utsträckning än vad organisationer är medvetna om.

– De används som informationskällor och som viktiga underlag för verksamhetskritiska beslut, vilket motiverar att de är sökbara och åtkomliga för många användare.

Mindre risk för personberoenden


I den offentliga sektorn finns ofta juridiska krav på vad som ska dokumenteras och arkiveras, och hur det ska ske. Medan det i den privata sektorn inte finns samma krav, men det finns ändå stora vinster att göra genom att strukturera informationshanteringen i ett företag.

– I kunskapsintensiva företag kan det vara ett hjälpmedel för att minska riskerna kring personberoenden. Det sparar också tid – och indirekt pengar.

Genom att göra informationen lättillgänglig och sökbar kan man öka informationsspridningen och bevara samlade erfarenheter för framtiden. Erik Borglund menar därför att arkivsystemen är mer relevanta än vad som oftast kommer fram.

Records mer användbara


En svårighet med att utveckla beständiga system för informationshantering är att tekniken utvecklas hela tiden, vilket betyder att den mycket snabbt blir omodern. Men Erik Borglund tror att medvetenheten ökar om att så kallade records kan vara mer användbara än vanliga dokument.

– Hittills har företag och organisationer fokuserat på dokumenthanteringssystem. Skillnaden är att ett record alltid har koppling till kontext och bakgrund, och det gör i sin tur att man får hela bilden, inte bara ett enskilt dokument.

Erik Borglund ser en stor utmaning i att konstruera strukturer för att bevara information i ett helt datasystem.

– Ta till exempel ett lönesystem, där finns information i hela systemet. Det räcker inte med att skriva ut en sida från en skärmbild för att få hela sammanhanget.

Dagens teknik möjliggör sammankoppling av olika typer av information, till exempel bilder, ljud och text. Det är inte möjligt i traditionella dokumenthanteringssystem.

Erik Borglund tror därför att användning av mer komplexa system för informationshantering kommer att utvecklas och användas i allt större utsträckning under de närmaste åren.

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

AI minskar jobbstressen

Tema: AI

AI minskar stressen om man har många eller nya arbetsuppgifter. Det visar en ny studie från Örebro universitet. ”Det finns en uppfattning om att AI kan öka stressen. Här finner vi det omvända” säger forskaren Magnus Lodefalk.

“En upphandlare måste vara djärv”

Det gäller att lyfta blicken och våga testa nytt. Så resonerade Kathe Mandorff och Catarina Sjöling när de tog sig an den nationella upphandlingen av vårdbemanning. En insats som gav dem priset Årets inköpare 2025. ”Vi ska unna oss en upplevelse för vinstpengarna – gärna med inslag av hästar och vin”, säger den samstämmiga duon.

Foto: Amanda Hallström.

Tioårsjubileum för marknadens pris

Karriär

Anbudspriset har delats ut sedan 2015 och tar emot nomineringar fram till 10 juni. ”Priset är ett bra sätt att sprida goda exempel.”, säger Ulrica Dyrke , ordförande i föreningen Anbudspriset.

Få upphandlar innovativt

Innovationsupphandling är katalysator för att öka Sveriges konkurrenskraft. Men för att kraften ska tas tillvara behövs mer stöd till upphandlarna. Det framgår av en ny rapport.

Vidareutbildning inom offentlig upphandling

Vidareutbilda dig inom offentlig upphandling

Utbildning

Vill du utbilda dig inom offentlig upphandling? Vi erbjuder flera matnyttiga kurser både på distans och på plats i Stockholm.

Växjöparkering prövas igen

Växjös upphandling av parkeringsappar fick bakläxa av kammarrätten. Men en rättning av upphandlingen tycks inte räcka. Leverantören Parkster har valt att inleda ytterligare en juridisk process.

Lediga jobb

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Tillsvidareanställd upphandlare

Upphandlare/inköpare till Haninge kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

Senaste nyheterna

AI minskar jobbstressen
“En upphandlare måste vara djärv”
Tioårsjubileum för marknadens pris
Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare
Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun
Få upphandlar innovativt
Vidareutbildning inom offentlig upphandlingVidareutbilda dig inom offentlig upphandling
Växjöparkering prövas igen
Eslöv blickar framåt
NobinaTar strid om Stockholmstrafiken
Firar seger i pilotfall
Tillsvidareanställd upphandlare
Upphandlare/inköpare till Haninge kommun
Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
Malin SieversMalin efter Olof
BolagsverketKontrolltjänst med förhinder
Riksdagsenighet om IPI
Utlovar enklare annonsering
Nya perspektiv från syd
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide–upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • Tar strid om Stockholmstrafiken
  • Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
  • Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
  • Firar seger i pilotfall
  • Utlovar enklare annonsering
  • Riksdagsenighet om IPI
  • Malin efter Olof
  • Kontrolltjänst med förhinder
  • Därför uteblir efterannonserna
  • “En upphandlare måste vara djärv”

Läsarnas åsikter

Per Johansson : Upphandlare saknar kriskunskap
De frågor du ger exempel Emelie är inte frågor som jag som upphandlare vanligtvis kan, eller kommer att kunna, svara…
Emelie : Upphandlare saknar kriskunskap
Mycket ansvar och kunskap finns absolut inom organisationen. Men den kunskapen bör absolut finns även hos upphandlarna. I vissa upphandlingar…
Upphandlare : Därför uteblir efterannonserna
Till Jens, Det handlar inte bara om att det tar tid att fylla i formulären, utan om att E-forms helt…
Amanda : Upphandlare saknar kriskunskap
Hej Emelie! Tack att du uppmärksammade att länken inte fungerade, det är nu fixat och du kan läsa rapporten här:…
Per Johansson : Upphandlare saknar kriskunskap
Varför är frågan ställd till upphandlare? Naturligtvis ska den kunskapen finnas i en organisation men den behöver inte finnas hos…
Jenny : Därför uteblir efterannonserna
Hej Jens, Jag förstår din tanke, men skillnaden är nog att många upphandlare gör många upphandlingar per år, och då…
Emelie : Upphandlare saknar kriskunskap
Väldigt intressant läsning, som förhoppningsvis kommer leda till satsningar runt om i landet som i sin tur resulterar i mer…
Jens : Därför uteblir efterannonserna
Men hallå! Som egenföretagare måste jag varje månad lämna in det ena och det andra till skatteverket och andra myndigheter.…
Yngve Westerlund, MobistikUtveckling : Särskild kollektivtrafik hotas av ineffektivitet
Tack Nobina för ett välinformerat och viktigt inlägg kring den särskilda kollektivtrafiken, som i Danmark går under samlingsnamnet Flextrafik. Här…
Wild Boy : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Offentlighetsprincipen mm i alla ära men det känns mer än olustigt att behöva ge uppgifter om min arbetsgivares och min…

Aktuella utbildningar

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Anbuds­utvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde *
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Bo Nordlin

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »