Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

”EU-domstolen måste ge besked”

DebattHögsta förvaltningsdomstolen, HFD, beslutade den 1 oktober 2019 att ge prövningstillstånd i målet mellan Konkurrensverket och Alingsås kommun. Beslutet är välkommet men inte tillräckligt. HFD måste också begära förhandsavgörande hos EU-domstolen, skriver Mathias Sylvan.

| 2020-03-10
Mathias Sylvan.

Det första skälet är målets betydelse.

Konkurrensverket anser att den till cirka 90 procent skattefinansierade äldreomsorgen ska upphandlas. Enligt 1 kap. 2 § lagen om offentlig upphandling, LOU, är upphandling ”åtgärder som vidtas i syfte att anskaffa varor, tjänster eller byggentreprenader genom tilldelning av kontrakt”. Kontraktet måste alltså avse en tjänst.

Vad detta ärdefinieras i EU:s fördrag om europeiska unionens funktionssätt. Jag hävdar att det av fördragets definition och av EU-domstolens praxis framgår att skattefinansierade välfärdstjänster inte är tjänster (eller ekonomiska tjänster).

De är inte heller B-tjänster vilket fanns i den gamla lagstiftningen. De är i stället icke-ekonomiska tjänster av allmänt intresse vilka varken omfattas av EU:s regler om upphandling, statsstöd eller konkurrens.

Detta är också vad Alingsås kommun hävdar. Har kommunen rätt kommer vi att kunna rita om kartan. Gränsen för EU:s makt över medlemsstaterna kommer att kunna dras om. LOU:s regler för upphandling av välfärdstjänster kommer att kunna reformeras i grunden. Statsstödsreglerna kommer inte att omfatta skattefinansierad välfärd. Inte heller EU:s konkurrensregler. Det är ingen överdrift att vi då har ett paradigmskifte. Detta är ett skäl för HFD att begära förhandsavgörande.

Det andra skälet är att detta är viktigt för trovärdigheten.

Svenska domstolar har i över 25 år tillämpat LOU på upphandlingar av skattefinansierade välfärdstjänster. LOU har tillämpats på äldreomsorg, sjukvård, SFI, gymnasieutbildningar och så vidare.

Ett exempel från 2019 är Kammarrätten i Sundsvalls dom i mål 2263-18 enligt vilken Moras upphandling av särskilt boende stred mot LOU. Har Alingsås rätt har vi en felaktig praxis i Sverige vilket kan vara svårt att acceptera. Det får därför inte finnas en misstanke om att HFD låter bli att fråga EU-domstolen av rädsla för svaret.

Skulle EU-domstolen svara att skattefinansierade välfärdstjänster är icke-ekonomiska blir det besvärligt också för andra än domstolarna.

Enligt Konkurrensverket ska ickevalsalternativet i valfrihetssystem av hemtjänst upphandlas enligt LOU.

Enligt en PM från Regeringskansliet gäller samma sak för skyddat boende. Socialstyrelsen anser att LOU gäller för placeringar av barn på familjehem, jourhem och HVB.

Allt detta är ju fel om det visar sig att skattefinansierade välfärdstjänster är icke-ekonomiska tjänster av allmänt intresse. Många måste revidera sin världsbild om EU-domstolen ger Alingsås rätt.

Hur ser då denna världsbild ut? I en artikel i Public Procurement Law Review beskriver jag den som en ”marknadsdoktrin”. Välfärdstjänster är ekonomiska enligt marknadsdoktrinen om de utförs på en marknad.

EU-domstolen har emellertid visat att existensen av en marknad saknar betydelse. Skattefinansierade välfärdstjänster blir inte ekonomiska för att de också utförs på en marknad där aktörerna konkurrerar om brukarna. Det framgår av domar såsom Poucet, AOK Bundesverband och Congregación. EFTA-domstolens dom i Private Barnehager bör också nämnas.

Frågan, om en marknad gör sjukvården i Slovakien till en ekonomisk verksamhet, prövas i ett pågående mål hos EU-domstolen, Dôvera.   

Enligt Konkurrensverkets rapport 2018:5 är utgången lika säker som att jorden är ”rund” eftersom existensen av en marknad innebär att sjukvården är ekonomisk.

Generaladvokaten, vars förslag till avgörande kom den 19 december, är av en annan uppfattning. Enligt honom är sjukvården i Slovakien icke-ekonomisk trots att det finns en marknad där två kommersiella aktörer konkurrerar med en statlig.

Generaladvokaten anser att jorden är platt med andra ord. Det återstår att se om jorden är platt också enligt EU-domstolen.

Det tredje skälet är att HFD är skyldig att fråga EU-domstolen.

Enligt artikel 267 funktionsfördraget är högsta instans i ett medlemsland som huvudregel skyldig att begära förhandsavgörande när målet rör tolkningen av EU-rätt.

HFD tar lätt på denna skyldighet. Endast ett mål om offentlig upphandling har hittills lyfts till EU-domstolen. Yrkanden om att domstolar ska begära förhandsavgöranden avslås regelmässigt. Kritiken över avsaknaden av förhandsavgöranden är näst intill obefintlig.

Denna gång finns det något som förstärker HFD:s skyldighet att fråga EU-domstolen. Detta något heter Hradbraut ehf. Det är namnet på en privat gymnasieskola på Island. Hradbraut ehf har klagat över att isländska staten tilldelat kontrakt till andra privata skolor men inte till Hradbraut ehf. Enligt Hradbraut ehf borde kontrakten ha upphandlats. Den isländska domstolen har lyft målet till Efta-domstolen. Bland de frågor som man vill ha svar på är om kontraktet avser en tjänst (omvänt om skattefinansierad gymnasieskola är en icke-ekonomisk tjänst av allmänt intresse).  

Efta-domstolens mål E-13/19 rör alltså samma principiella fråga som Alingsåsmålet, det vill säga  om skattefinansierade välfärdstjänster omfattas av EU:s upphandlingsregler. Av EU-domstolens Cilfit-dom följer att HFD är skyldig att fråga EU-domstolen om en domstol i ett annat EU-land (eller Efta-land) bedömt att frågan måste besvaras av EU-domstolen (eller av Efta-domstolen).

Frågar HFD inte EU-domstolen finns det en risk för fördragsbrott. Det finns också en risk för att Sverige har en praxis som inte överensstämmer med övriga EU/Efta.

Mathias Sylvan
Upphandlingsjurist

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Får specialuppdrag av EU
  • Lanserar strategiskt stöd
  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror

Lediga jobb

specialfastigheter

Inköpare Entreprenad

Laholmsbuktens VA söker upphandlare

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

specialfastigheterInköpare Entreprenad
Får specialuppdrag av EU
Lanserar strategiskt stöd
Laholmsbuktens VA söker upphandlare
AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • Konsulterna tog över Sigtuna

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026