Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

Förhandlat förfarande utan föregående annonsering

Christian Härdgård och My Becher, Advokatfirman Delphi, reflekterar över hur man ska tillämpa förhandlat förfarande utan föregående annonsering och då särskilt vad gäller rekvisitet som gäller omständigheter som inte kan tillskrivas den upphandlande myndigheten.

| 2019-06-23

Förutsättningarna för tillämpning av förhandlat förfarande utan föregående annonsering.

Av 6 kap. 15 § LOU framgår att en upphandlande myndighet får använda ett förhandlat förfarande utan föregående annonsering om det, på grund av synnerlig brådska som beror på omständigheter som inte kan tillskrivas och inte har kunnat förutses av myndigheten, är omöjligt att hålla de tidsfrister som gäller vid öppet och selektivt förfarande eller vid förhandlat förfarande med föregående annonsering, och anskaffningen är absolut nödvändig.

Förfarandet ”förhandlat förfarande utan föregående annonsering” är en form av direktupphandling som ska tillämpas restriktivt. Det är som alltid vid denna typ av undantagssituationer den upphandlande myndigheten som har bevisbördan för att undantaget är tillämpligt.

Som framgår av lagrummet finns det ett antal rekvisit som måste vara uppfyllda för att undantagsregeln ska få tillämpas. Det ska ha uppkommit en synnerlig brådska som beror på omständigheter som inte kan tillskrivas och inte har kunnat förutses av myndigheten som medför att den upphandlande myndigheten omöjligtvis kan hålla de tidsfrister som gäller vid öppet och selektivt förfarande eller vid förhandlat förfarande med föregående annonsering, och anskaffningen är absolut nödvändig.

Förfarandets tillämpning har prövats i ett antal mål, både av EU-domstolen och i svenska domstolar. Vad gäller punkten omständigheter som inte kan tillskrivas den upphandlande myndigheten, finns det flera fall som rör situationen då upphandlande myndigheter åberopar undantaget till följd av en överprövningsprocess som drar ut på tiden.

Den praxis som finns konstaterar dock att en överprövningsprocess generellt sett är en omständighet som kan förutses av en upphandlande myndighet och som myndigheten därmed måste ta höjd för i sin planering av upphandlingen.

Tidsutdräkt vid en överprövningsprocess kan således utgöra ett skäl till att förhandlat förfarande utan föregående annonsering används.

Men hur ska man då bedöma en situation där det är den upphandlande myndighetens eget agerande som har lett till en lång överprövningsprocess? Är detta en omständighet som kan tillskrivas den upphandlande myndigheten och som innebär att undantagsförfarandet inte blir tillämpligt?

Exempel på hur undantagsregeln har tillämpats praktiskt

Våra frågeställningar ovan som prövades av Förvaltningsrätten i Malmö avgörande den 31 oktober 2018 i mål 7688-18, anser vi är ett passande exempel. Omständigheterna och bakgrunden i målet var följande:

Svedala kommun genomförde under 2016 en upphandling avseende färdtjänst och skolskjutsar för barn. Kommunen gav kontraktet till Vellinge Taxi som vid tidpunkten var befintlig leverantör av tjänsten.

Taxi Trelleborg ansökte om överprövning då bolaget ansåg att det vinnande anbudet inte uppfyllde samtliga skall-krav.

Förvaltningsrätten konstaterade att Vellinge Taxis anbud inte uppfyllde samtliga skall-krav och att upphandlingen därmed hade genomförts i strid med LOU.

Förvaltningsrätten förordnade om rättelse som innebar att en ny utvärdering skulle genomföras där Vellinge Taxis anbud inte fick beaktas. Vellinge Taxi överklagade domen men varken Kammarrätten i Göteborg eller Högsta förvaltningsdomstolen, HFD, meddelade prövningstillstånd.

Kommunen genomförde därefter en ny utvärdering där Taxi Trelleborg tilldelades kontraktet. Vellinge Taxi ansökte om överprövning men ansökan om överprövning avslogs av förvaltningsrätten och varken kammarrätten eller HFD meddelade prövningstillstånd.  

Överprövningsprocessen tog nära 1,5 år, varav den första överprövningsprocessen där det konstaterades att kommunen hade handlat i strid med LOU tog cirka ett år. När överprövningsprocessen var klar återstod det cirka nio månader på kontraktstiden. Kommunen valde då att använda sig av ett förhandlat förfarande utan föregående annonsering och på nytt tilldela Vellinge Taxi kontraktet den återstående kontraktstiden.

Taxi Trelleborg begärde ogiltigförklaring av det ingångna avtalet och anförde att kommunen inte kunde använda sig av förhandlat förfarande utan föregående annonsering på grund av ett det finns en lagakraftvunnen dom som anger att kommunen handlat i strid med LOU när man tilldelade kontraktet till Vellinge Taxi.

Detta brott mot LOU har medfört en överprövningsprocess om cirka ett år, vilket har medfört att kommunen har hamnat i synnerlig brådska. Denna omständighet måste kunna tillskrivas kommunen, vilket i sin tur leder till att förhandlat förfarande utan föregående annonsering inte kan tillämpas.

Denna begäran avslogs av förvaltningsrätten med motiveringen att kommunen inte kunde förutse den utdragna överprövningsprocessen som heller inte kunde tillskrivas kommunen.

Taxi Trelleborg fullföljde sin talan, men varken kammarrätten eller HFD meddelade prövningstillstånd.

Sammanfattande kommentar

Vi anser att förvaltningsrättens bedömning i målet är felaktig. Om en upphandlande myndighet under en upphandling har agerat felaktigt och detta har lett till en tidsutdräkt som i sin tur leder till att den upphandlande myndigheten hamnar i synnerlig brådska så bör rimligtvis detta felaktiga agerande kunna tillskrivas den upphandlande myndigheten.

I det ovan redovisade fallet bör det definitivt kunna ske då det till och med finns en lagakraftvunnen dom som anger att kommunen har handlat i strid med LOU. Kommunen har således själv tillskapat en situation som leder till att de hamnar i synnerlig brådska, vilket medför att en direkttilldelning blir möjlig. En sådan tillämpning av undantagsregeln kan omöjligtvis ha varit lagstiftarens intention när regeln skapades.

Det är beklagligt att varken kammarrätten eller HFD valde att meddela prövningstillstånd i målet då det enligt vår vetskap inte finns något avgörande från högre instans som behandlar denna situation. Förhoppningsvis kan kommande praxis besvara våra initiala frågor.  

Läs mer: Juridisk krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

”Ta ansvar för uttjänt IT”

Inköpare måste ta större ansvar för problemen som uttjänta IT-produkter orsakar i utsatta områden över hela världen. Det anser TCO Development som nu godkänt två insamlingsföretag som uppfyller sociala och miljömässiga krav.

Riksbanken utreder oegentligheter

Det finns misstänkta oegentligheter i relationen mellan Riksbanken och en leverantör. Efter en visselblåsning och utredning har frågat nu nått Riksbankens personalansvarsnämnd.

Tar klivet till näringslivet

Karriär

I mitten av maj lämnar Katarina Appelqvist jobbet som inköpschef i Kungsbacka för att bygga upp konsultföretaget B3 Upphandlings nysatsning på Västkusten. ”Det känns både läskigt och superhärligt när kartan inte är ritad”, säger hon.

Foto: Ninni Andersson, Regeringskansliet.

Rundabord med sikte på ny strategi

Regeringen vill stöpa om den nationella upphandlingsstrategin till en mer praktiskt inriktad handlingsplan. Särskild vikt läggs på ökad konkurrens och att stötta offentliga inköpsorganisationer.

Lisa Hörnström

Vill skingra ”Hamburg-dimman”

Risken för att trampa över upphandlingslagarna får kommuner att tveka om samverkan med andra kommuner. Det framgår av en analys från Statskontoret, som vill att Upphandlingsmyndigheten, UHM, stärker stöd och vägledning på området.

”Tjäna på effektiva konsultinköp”

Debatt

När det finns ett löpande behov av olika typer av konsulter blir tillfälliga lösningar för konsultbemanning både kostnadsdrivande och ineffektiva. Det är märkligt att företag och offentliga verksamheter inte systematiserar sina konsultinköp för att reducera kostnaderna, skriver Jesper Molin.

Lediga jobb

Chef till Skolverkets inköps- och upphandlingsenhet

Upphandlare till Stockholms universitet

  • Upphandlingscontroller till Uppsala universitet
  • Upphandlingsrådgivare till Riksbanken
  • Senior upphandlare med inriktning IT till statens inköpscentral
  • Förvaltare till Statens inköpscentral
  • Upphandlare till Norrköpings kommun
  • Strateg – försörjningsberedskap Region Gotland
  • Upphandlingskoordinator till Sollentuna kommun
  • SVT söker strategisk inköpare
  • Strategisk upphandlare till Jämtkraft
  • Familjebostäder söker Strategisk inköpare
ANNONS FRÅN AFF

Ordning och reda på avtalen

Det är viktigt att avtalen är likartade för att alla ska förstå dem, då blir det mindre risk för olika tolkningar och missförstånd. Då blir det mindre risk för olika tolkningar och missförstånd. Man kan helt enkelt fokusera på annat än olika avtalsformuleringar.

Senaste nyheterna

”Ta ansvar för uttjänt IT””Ta ansvar för uttjänt IT”
Riksbanken utreder oegentligheterRiksbanken utreder oegentligheter
Tar klivet till näringslivetTar klivet till näringslivet
Rundabord med sikte på ny strategiRundabord med sikte på ny strategi
Vill skingra ”Hamburg-dimman”Vill skingra ”Hamburg-dimman”
”Tjäna på effektiva konsultinköp””Tjäna på effektiva konsultinköp”
Stärker transporterna med nytt avtalStärker transporterna med nytt avtal
Tror på dialog om matpriserTror på dialog om matpriser
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lägg inte avtalet i byrålådan!

Likväl som du gör upphandlingar måste du jobba aktivt med uppföljningar av avtal, det är en viktig byggsten i en verksamhet och något som måste prioriteras menar Petra Rantzow, expert på avtalsförvaltning och kursledare på Upphandling24.

Senaste kommentarerna

  • Alla mot TrafikverketÄntligen händer något mot det självgoda och inkompetenta Trafikverket. Vilket annat bolag skulle försämra komforten för sina resenärer? Det räcker...
  • Sista chansen för löneenkätenHej, den publicerades de 14 februari. Läs mer här: https://upphandling24.se/sa-mycket-tjanar-upphandlare-2023/
  • Sista chansen för löneenkätenHejsan, Vecka 8 har passerat så jag undrar när årets statistik presenteras?
  • Fiskburgare i topp i jakt på matsvinnVilket utmärkt exempel på hållbarhetstänk. Bravo!
  • Sju firar tioBra jobbat, Anders!

Aktuella utbildningar

  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 23 mars 2023
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 29-30 mars 2023 FULLBOKAD
  • LOU på två dagar | 19-20 april 2023
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 3 maj 2023
  • Hållbar upphandling | 10 maj 2023
  • Leda upphandlingar effektivt | 11 maj 2023
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Hösten 2023
  • Anbuds­utvärdering | 18 oktober 2023
  • Agil upphandling | 19 oktober 2023
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | Hösten 2023
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2023
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 25-26 oktober 2023
GUIDE UPPHANDLA MODULER

Guide–upphandla moduler

Ladda ner kostnadsfritt >
Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister.

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Dialogmöten höjer konstens kvalitet
  • Då ska ska-kraven vara uppfyllda
  • Det positiva med överprövning
  • Några betalar men ingen kan uteslutas
  • Bevis för onormalt lågt pris i anbud
  • Intervallutvärderingens sista suck
  • Medvetet oförstående eller okunniga?
  • Hittade vägen till nya normer
  • Förutsättningar för prisavdrag
  • Professionalisering och politisering

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »