Polismyndigheten söker strategisk inköpare till IT-avdelningen

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Till gruppen IT-upphandling söker vi nu en strategisk inköpare som är driven, serviceinriktad och har god kommunikativ förmåga. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige. IT-avdelningen består för närvarande av 1200 anställda som ansvarar för all IT som används av myndighetens 38 000 anställda. Som anställd på IT-avdelningen är du delaktig i ett viktigt samhällsuppdrag med många spännande verksamhetsområden och en möjlighet att göra skillnad på riktigt. Du kommer att få möjlighet att arbeta med unika, utmanande och intressanta inköpsuppdrag i nära samarbete med den polisiära verksamheten. Hos oss har du möjlighet att arbeta både med flexibla arbetstider och på distans ett par dagar per vecka. Vårt kontor är beläget i centrala Stockholm med mycket goda kommunikationsförbindelser.

Inom Polismyndigheten köper vi årligen produkter och tjänster inom IT-området för omkring 3 miljarder kronor vilket uppgår till ungefär 30% av myndighetens totala inköpsvolym. Sektionen IT-inköp består av tre grupper som har uppdraget att aktivt verka för en effektiv nationell inköpsprocess inom IT-området och för att vidareutveckla metoder, kompetens och arbetssätt avseende strategiskt inköp. Inom sektionen arbetar vi mycket tillsammans för att utveckla vår verksamhet och arbetsglädje är viktigt för oss. Vi har goda förutsättningar för att utöva friskvård då vi har fri tillgång till gym, sporthall samt utrymme för återhämtning i våra lokaler. Som anställd hos oss har du även möjlighet att träna en timme i veckan på betald arbetstid.

Arbetsbeskrivning

Som strategisk inköpare ansvarar du för att genomföra olika typer av upphandlingar samt förnyade konkurrensutsättningar. Du tar ansvar för hela inköpsprocessen – från att behov uppstår till att avtalet avslutas. Detta innebär att du är med under avtalets hela livscykel och bidrar i leverantörsutveckling och avtalsförvaltning och har bra inblick i marknaden för aktuellt produktområde.

Dina arbetsuppgifter innefattar bland annat:

  • Driva och leda upphandlingar och förnyade konkurrensutsättningar
  • Ge stöd vid förvaltning av upphandlade avtal
  • Identifiera och driva förbättringsaktiviteter inom det egna verksamhetsområdet
  • Utveckla och effektivisera det strategiska inköpsarbetet
  • Genomföra förhandlingar med leverantörer och/eller tillverkare inom IT-området

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • Eftergymnasial utbildning inom juridik, ekonomi eller inköp/upphandling som Polismyndigheten bedömer som relevant för tjänsten.
  • Gedigen, aktuell erfarenhet av att ha arbetat som upphandlare i större organisation och/eller offentlig verksamhet.
  • Mycket god erfarenhet av att självständigt projektlett och genomfört upphandlingar och förnyade konkurrensutsättningar enligt lagen om offentlig upphandling, LOU, och/eller lagen om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, LUFS.
  • God förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska, såväl i tal som i skrift

Tjänsten kräver svenskt medborgarskap.

Meriterande

Det är meriterande om du även har:

  • Erfarenhet av kategoristyrning
  • Arbetslivserfarenhet av upphandling inom IT-området och/eller entreprenadområde som arbetsgivaren bedömer relevant.
  • Relevant erfarenhet av kravarbete, företrädesvis inom IT-området
  • Erfarenhet av projektbaserat arbetssätt/projektledning

Personliga egenskaper:

Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är strukturerad och noggrann samt har en god förmåga att skapa relationer. Du har en mycket god kommunikativ förmåga, både muntligt och skriftligt. Du är flexibel och kan lätt anpassa dig efter ändrade omständigheter där du snabbt kan ändra ditt synsätt och förhållningsätt. Vi ser att du är självgående och kan driva dina ärenden självständigt, samtidigt som du har god samarbetsförmåga och trivs med att arbeta i team. Rollen som strategisk inköpare hos oss kräver att du arbetar på ett strategiskt arbetssätt och är drivande i de uppdrag du ansvarar för. Vidare har du fokus på hur inköp och upphandling kan bidra till verksamhetens mål.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.  

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget eller rekryteringsprocessen är du välkommen att ta kontakt via, tfn 010-5639924

Fackliga företrädare

Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, nås via Polisens växel tfn: 114 14
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, nås via Polisens växel tfn: 114 14

Övrig information

I denna rekrytering görs löpande urval.

Placering: Stockholm
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetstid: Förtroendearbetstid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Strategisk inköpare

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Besvara följande urvalsfrågor (pdf, 260 kB) som en del av din ansökan.

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.

Välkommen med din ansökan i form av CV och enkät (pdf, 260 kB) via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 7 oktober 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A541.646/2024 i mailets ärendemening.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Polismyndigheten

Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande

Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!


Sista ansökningsdag:
7 oktober 2024

Kontakt:
tfn 010-5639924

Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Fler lediga jobb