Strategisk Inköpare till Luftfartsverket

LFVs inköpsfunktion befinner sig i ett spännande utvecklingsarbete med målet att säkra rättssäkerhet och trygghet för den enskilde samtidigt som vi effektiviserar och automatiserar våra processer. Utvecklingsarbetet omfattar även att implementera hela eller delar av den nationella upphandlingsstrategin, ta fram arbetssätt för hållbara inköp, utveckla uppföljningen av avtal och leverantörer samt implementera kategoribaserade arbetsmetoder.

Nu söker vi en inköpare med driv, som vill bidra till att vi blir en inköpsfunktion i världsklass!

Inköpsenhetens uppdrag är att leda och driva LFVs inköpsarbete professionellt, affärsmässigt och i enlighet med gällande regelverk. Vi arbetar med processtyrning och genom nära samarbete med våra uppdragsgivare och hanterar årligen en inköpsvolym om ca 900 Mkr. Enheten består av en enhetschef och sju strategiska inköpare, med placering vid LFVs huvudkontor i centrala Norrköping.

Din framtida roll
I rollen som strategisk inköpare kommer du självständigt och tillsammans med kollegor att ansvara för upphandling av i första hand konsulter och tjänstekontrakt, men även hjälpa kollegor i andra kategorier. Du har helhetsansvar för upphandlingsprocessen, från upphandlingsdokument till avtal samt uppföljning och utvärdering. Ditt uppdrag är att säkerställa att upphandlingar och avrop sker professionellt, affärsmässigt och i enlighet med gällande lagar, regler och policy. Som strategisk inköpare på LFV kommer du ha ett brett och variationsrikt arbete där du jobbar mot uppställda mål och tidsramar. Du samarbetar både med dina kollegor på inköpsenheten och med kollegor ute i verksamheten och har en viktig roll i att skapa och underhålla goda relationer med såväl leverantörer som interna beställare.

Några av dina arbetsuppgifter är att:

  • Genomföra upphandlingar
  • Genomföra avrop från ramavtal
  • Följa upp ingångna avtal
  • Mäta leverantörsprestationer
  • Bidra till utveckling av gränssnitten mellan inköpsenheten och övriga delar av verksamheten – där du bidrar med din kunskap och expertis
  • Delta i interna och externa nätverk

Vi söker dig som har:

  • God erfarenhet av offentlig upphandling som anställd vid, eller på uppdrag av, upphandlande myndighet
  • Relevant universitets- eller högskoleutbildning, eller annan utbildning i kombination med för rollen aktuell och relevant erfarenhet
  • Goda kunskaper i lagen om offentlig upphandling (LOU)
  • God förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska, i tal och skrift

Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med upphandling och avrop av konsulter och tjänster samt kunskap om upphandlingsverktyget TendSign.

För att lyckas i rollen ser vi att du är strategisk, kommunikativ, serviceinriktad samt har en förmåga att organisera ditt arbete och tycker det är kul att ta initiativ.

Vi erbjuder

  • Möjligheten att arbeta i en spännande bransch som ständigt utvecklas genom teknik, forskning och internationella samarbeten
  • En varierande roll där du både är delaktig i spännande projekt och bidrar till att utveckla verksamheten
  • Goda utvecklingsmöjligheter i din roll och inom verksamheten
  • Goda anställningsvillkor och ett brett utbud av förmåner som bland annat innefattar en privat sjukvårdsförsäkring, utökad semester, föräldrapenningtillägg och goda pensionsvillkor.

Övrig information
Tjänsten är en tillsvidareanställning med placeringsort Norrköping. Det finns en möjlighet till flexibilitet gällande arbete på kontoret och på distans.

Innan anställning genomför LFV en säkerhetsprövning som bland annat innefattar registerkontroll, säkerhetsintervju och drogtest. Denna tjänst kräver svenskt medborgarskap

Vi har en kompetensbaserad rekryteringsprocess som innehåller urval, tester och intervjuer. Testerna innehåller en personlighetstest och ett test i kognitiv förmåga och är ett verktyg för att kunna hitta den kandidat med högst potential för tjänsten samt främja jämlikhet, mångfald och en rättvis rekryteringsprocess.

Om LFV
Vi leder flyget – i takt med tiden, i alla lägen. LFV är Sveriges ledande aktör inom flygtrafikledning för civil och militär luftfart med tillhörande tjänster. Vi erbjuder flygtrafikledning och relaterade tjänster både nationellt och internationellt. Våra flygledare leder dagligen cirka 2 000 flygplan i svenskt luftrum. LFV var först i världen med flygtrafikledning på distans och vi driver digitaliseringen inom flera områden. Genom olika samarbeten är vi med och effektiviserar det europeiska luftrummet. Läs mer om LFV här!

Inköpsenheten är en del av LFVs gemensamma tjänster som ansvarar för att leverera administrativa stödtjänster till hela LFVs verksamhet och bolag. De administrativa stödtjänsterna omfattar inköp, lokaler och service, ekonomi, HR, utbildning, kommunikation och flygsäkerhetsarbete.

Varmt välkommen med din ansökan senast den 10 september!


Sista ansökningsdag:
10 september 2024

Ort:
Norrköping

Kontakt:
Johan Lundström
Enhetschef
johan.lundstrom@lfv.se

Rebecca Josefsson
HRBP
rebecca.josefsson@lfv.se

Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Fler lediga jobb