Om tjänsten
Nu söker vi två upphandlare som ska förstärka vår inköpsenhet.
Du kommer ingå i den centrala inköpsenheten som är organiserad inom ekonomiavdelningen. Inköpsenheten består av 14 medarbetare samt inköpschef. Enhetens målsättning är att arbeta kategoristyrt för att på bästa sätt möjliggöra kostnadseffektiva inköp samt därigenom bidra till att uppnå effektiva verksamheter med hög kvalitet och till god ekonomisk hushållning. Fokus på enheten just nu är att fortsätta utveckla vårt kategoristyrningsarbete samt vår avtalsuppföljning.
I din roll som upphandlare kommer du att driva upphandlingar genom hela inköpsprocessen och säkerställa att kommunen gör bra affärer i enlighet med gällande lagstiftning, samt kommunens mål. Som upphandlare kommer du att arbeta projektorienterat, faktabaserat och tvärfunktionellt. Du kommer att ha många kontakter både internt inom kommunens olika verksamhetsområden samt externt med leverantörer.
Vi söker dig som vill utveckla och förbättra den offentliga affären i Täby kommun tillsammans med dina kollegor på inköpsenheten och verksamheterna.
Båda tjänsterna erbjuder en möjlighet att arbeta med tjänsteupphandlingar, där den ena rollen har ett särskilt fokus på IT-upphandlingar. För båda rollerna förekommer även varuupphandlingar. I Täby kommun får du arbeta med projekt av varierande komplexitet – allt från strategiska upphandlingar till mer standardiserade avrop.
Dina arbetsuppgifter kommer främst att bestå av att:
- Självständigt leda verksamheter i upphandlingsarbetet från ax till limpa inom ramen för kommunens inköpsprocess
- Genomföra analyser inom ramen för inköpsprocessen, så som exempelvis spendanalyser, marknadsanalyser och riskanalyser samt omsätta analyserna i affärsupplägg
- Identifiera förbättringsområden för att addera mervärde i inköpsprocessen
- Ge stöd och råd i inköpsrelaterade frågor
- Delta i och bidra till inköpsenhetens utvecklingsarbete
- Hålla dig uppdaterad om relevanta leverantörsmarknader
- Stötta verksamheten eller kommunens centrala avtalsförvaltare med vissa delar av avtalsuppföljningen
Vem är du?
Vi söker dig som har en för tjänsten relevant eftergymnasial utbildning inom ekonomi, inköp, logistik, statsvetenskap, juridik eller liknande alternativt motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt. Det är en fördel om du har erfarenhet av projektledning.
Arbetet kräver att du är bra på att planera och organisera ditt arbete och är bekväm med att driva projekt framåt på ett tydligt och resultatinriktat sätt. Du behöver kunna tala och skriva obehindrat på svenska.
Det är även en fördel om du har goda kunskaper om gällande upphandlingslagstiftning samt erfarenhet av arbete inom offentlig sektor.
Som person är du driven och har förmåga att omsätta analyser och mål i strategiska affärsupplägg, vilket möjliggör kostnadseffektiva inköp för kommunen. För att lyckas i rollen behöver du ha ett strukturerat, flexibelt, analytiskt och lösningsorienterat arbetssätt. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Är du, utöver allt ovan, en team-människa som är lyhörd och kommunikativ. Ja, då kan du vara den vi söker!
Täby kommun erbjuder
Förutom ett intressant, utmanande och meningsfullt arbete erbjuder vi också en arbetsplats med en positiv anda samt service och bemötande i fokus.
Inköpsenheten verkar för en strategisk och hållbar hantering av kommunens resurser genom en effektiv inköpsprocess där leverantörsdialog, behovs- och marknadsanalys samt avtalsförvaltning ska ha en central roll.
Vårt uppdrag är att i samverkan med verksamheterna säkerställa att anskaffningar sker affärsmässigt enligt gällande lagstiftning och kommunens mål och riktlinjer. Vi arbetar faktabaserat och tvärfunktionellt tillsammans med verksamheterna för att skapa effektivitet och största möjliga affärsvärde för kommunen.
På vår hemsida www.taby.se kan du läsa mer om våra förmåner och hur det är att arbeta i Täby kommun.
Övrigt
Låter det intressant? Registrera din ansökan här.
I den här rekryteringen samarbetar Täby kommun med Poolia. Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Nele Turemark, mailadress nele.turemark@poolia.se, telefon: 070-248 99 77
Urval och intervjuer sker löpande under ansökningstiden vilket innebär att tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.
- Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid
- Tillsättning sker enligt överenskommelse
- Sista ansökningsdag 1 december 2024
I Täby kommun genomförs rekrytering utifrån metodiken kompetensbaserad rekrytering. Rekryteringen omfattar även olika typer av bakgrundskontroller för en kvalitetssäkrad process. Innan en eventuell anställning i Täby kommun ombeds du som kandidat verifiera relevanta utbildningar och arbetslivserfarenhet samt uppvisa ett utdrag ur Polisens belastningsregister ”Utdrag från belastningsregistret för enskild person enligt 9 § 1 stycket lagen (1998:620) om belastningsregister”. Utdraget ska uppvisas i obrutet kuvert och går att beställa på Polisens hemsida Kontrollera egna uppgifter, e-tjänst | Polismyndigheten (polisen.se, ).
Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du kunna uppvisa ett giltigt uppehåll-/arbetstillstånd eller kunna styrka att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd.
Om Täby kommun
Täby är en av Sveriges mest välskötta kommuner med stor valfrihet, välfärdstjänster av hög kvalitet, attraktivt näringslivsklimat och stabil ekonomi. Skolorna i kommunen uppvisar toppresultat, förskolorna erbjuder en trygg och stimulerande miljö och vid kommunens äldreboenden är nöjdheten stor. Läget är attraktivt med närhet till både Stockholm och Arlanda, samtidigt som tillgången till skog, hav och strövområden ger möjlighet till naturupplevelser och rekreation.
Täby utvecklas med nya attraktiva och trygga miljöer och genom att befintliga områden vidareutvecklas – hållbart, med omsorg om kulturarv och där större sammanhängande grönområden värnas. Halva Täby ska vara grönt och hela Täby hållbart. Trafik och infrastruktur ska fungera i vardagen och utvecklas för framtiden.
På kommunledningskontoret finns de centrala ledningsresurserna och det administrativa stödet till kommunens verksamhetsområden som till exempel ekonomi, utredning, HR och kommunikation. Vi samordnar och driver övergripande utveckling och ansvarar för strategier, riktlinjer och verktyg.
Kontaktpersoner
Nele Turemark
Rekryteringskonsult
070 248 99 77
nele.turemark@poolia.se
Linda-Marie Palm
Facklig representant Vision
08-555 598 74
Helen Klockare
Facklig representant Saco
08-555 590 00