Administrationsavdelningen ansvarar inom Tullverket för bl.a. sakområdena lokal- och fordonsförsörjning och dess förvaltning, upphandling och inköp, samt kontors- och verksamhetsservice. Avdelningen ansvarar även för Tullverkets miljöledningssystem. Avdelningen består av ett ledningsstöd, tre nationella enheter och har ca. 60 anställda.
Upphandlingsenheten ansvarar för Tullverkets upphandlingsverksamhet. Enheten leder och utför tillsammans med verksamheterna olika typer av anskaffningar åt hela myndigheten. Tullverket köper varor och tjänster för ca 950 miljoner kronor per år. Tullverket använder upphandlingssystemet Tendsign samt e-handelssystemet Agresso. Avtalsförvaltning sker i ärendehanteringssystemet TV360 (Public360).
Upphandlingsenheten svarar även för styrning och stöd för Tullverkets avtalsförvaltning, hållbarhet, resor och fordon.
Enheten består av 12 medarbetare som har sin geografiska placering i Stockholm, Sundsvall och Luleå.
Tjänsten är placerad i Stockholm på Gärdet i fina moderna ljusa aktivitetsbaserade lokaler.
Om tjänsten
I din roll som upphandlare leder och utför du upphandlingar och avrop från ramavtal tillsammans med Tullverkets olika verksamheter. Du ansvarar för hela processen från den inledande behovs- och marknadsanalysen fram till att avtalet tecknats och lämnats över till avtalsförvaltning. Som upphandlare i Tullverket arbetar du med flera parallella anskaffningar samtidigt och arbetar både med större och mindre uppdrag. Du arbetar i team och med kategoristyrning inom olika områden.
Upphandlaren har en styrande, konsultativ och stödjande roll gentemot verksamheterna. Arbetet kräver ett taktiskt och strategiskt tankesätt och en hög grad av affärsmässighet. God samarbetsförmåga och förmåga att arbeta självständigt är andra viktiga egenskaper.
En annan arbetsuppgift är omvärldsbevakning. Du deltar i interna och externa nätverk. Att arbeta med ständiga förbättringar är en naturlig del i arbetet.
Inrikesresor förekommer i tjänsten.
Vi söker dig som har:
- Utbildning inom upphandling/inköp eller ekonomi från universitet/högskola eller motsvarande utbildning inom inköpsområdet som av Tullverket bedöms vara likvärdig.
- Minst 2 års dokumenterad kunskap och erfarenhet av att arbeta som inköpare/upphandlare.
- Erfarenhet och vana att använda Officepaketet, Tendsign eller annat upphandlingssystem.
- God förmåga att uttryck dig på både svenska och engelska i tal och skrift.
Det är meriterande om du har:
- Erfarenhet från offentlig verksamhet inom upphandlingsområdet.
- Erfarenhet av Tendsign eller motsvarande upphandlingssystem.
- Utbildning i LOU.
Personliga egenskaper
Vi söker dig som har ett affärsmässigt förhållningssätt och ett stort intresse för upphandlingsfrågor. Du är väl förtrogen med regelverket kring offentlig upphandling.
Drivkraft, engagemang och samarbete är en given del i din vardag. Du tycker om att bygga relationer och har förmågan att skapa förtroende. Du är inte rädd för att prova nytt.
Du är strukturerad och vill påverka inom ramen för god ekonomi, kostnadseffektivitet, digitalisering och hållbar utveckling.
Du har förmåga att planera, organisera och prioritera på ett effektivt sätt. Du arbetar utifrån ett helhetsperspektiv med fokus på att hitta lösningar.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper!
Vi erbjuder dig
Genom att jobba på Tullverket har du ett viktigt jobb där du bidrar till ett tryggt och säkert samhälle. Vi värderar trivsel och kompetensutveckling högt och är vi strävar efter att du som anställd hos oss ska kunna ha en bra balans mellan arbete och fritid. Hos oss får du såväl trygga anställningsvillkor och våra förmåner omfattar bland annat friskvårdsbidrag, subventionerade läkemedel och goda semester- och pensionsvillkor.
Vi erbjuder flexibel arbetsplats vilket innebär att det finns möjligheter till att arbeta hemifrån några dagar per vecka.
Övrigt
Referensnummer: TV-2024-22068.
Placeringsort: Stockholm.
Anställningen är en tillsvidareanställning och inleds med 6 månaders provanställning och individuell lönesättning tillämpas.
Tillträdesdag: Enligt överenskommelse, så snart som möjligt.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan beslut om anställning kommer du att få genomgå drogtest och bakgrundskontroll. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen genomförs före anställning, då tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Tullverket är en totalförsvarsmyndighet och vid anställning kan du komma att krigsplaceras i Tullverket.
Tullverket värdesätter de kvaliteter som tillförs verksamheten genom att ha en jämn könsfördelning samt etnisk mångfald.
För mer information och ansökan
Upplysningar om tjänsten kan lämnas av, upphandlingschef, Louise Haag Wirsén, tel. 070-424 89 58. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support, tel. 060-67 25 85. Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Ulf Persson tel. 040-661 33 21 eller Elisabeth Eriksson tel. 08-405 00 69 och för Saco-S, Katarina Hernhut tel. 08-456 52 65.
Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 25 november 2024. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.
Vi undanber oss all kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.
Tullverket är en statlig myndighet som kontrollerar flödet av varor över Sveriges gränser. Med visionen att bara godkända varor ska passera gränsen hindrar vi olagliga varor från att komma in i landet och bidrar till ett tryggare samhälle. Vi förenklar handeln med andra länder och lägger grunden till ökad tillväxt och konkurrens på lika villkor. Tullverket, som grundades 1636, har i dag cirka 2 600 anställda och leds av generaltulldirektör Johan Norrman.