KÄNSLAN AV ATT BIDRA. MÖJLIGHETEN ATT PÅVERKA
Det händer mycket i Norrköping. Allt fler företag väljer att etablera sig här och vi växer dagligen med nya invånare. Att arbeta i Norrköpings kommun betyder att du är med och skapar välfärden. Våra 11 000 medarbetare bidrar och gör skillnad. Varje dag. Vi erbjuder en kreativ och dynamisk arbetsplats för nyfikna och öppna människor som vill ha mer än ett jobb. Tillsammans skapar vi Norrköpings framtid.
Vilka är vi?
Upphandlings- och inköpsenheten ingår i ekonomi- och styrningsavdelningen som tillhör kommunstyrelsens kontor. Vi ansvarar bland annat för kommunens upphandlingar av varor och tjänster samt strategiska upphandlings- och inköpsfrågor. Enheten agerar också inköpscentral och genomför samordnad upphandling i vissa fall.
Norrköping kommuns årliga totala inköpsvolym är drygt tre miljarder kronor och upphandling och inköp är en viktig del för kommunen både vad gäller ekonomi och måluppfyllelse.
Dina arbetsuppgifter
Som upphandlingsjurist/upphandlare på Norrköpings kommun projektleder du upphandlingar och ansvarar för att planera och genomföra dessa med en hög nivå av affärsmässighet samt ser till att verksamhetens/kommuninvånarnas behov och de politiska målen uppfylls.
Du handlägger även överprövningsmål i domstol, samt ger juridiskt stöd främst avseende upphandlings-och avtalsrättslig rådgivning både inom enheten och till kommunens verksamheter.
Arbetet utgår ifrån en helhetssyn avseende hela anskaffningsprocessen; från analys av behov, marknadsanalys, upphandling, inköp samt uppföljning av bland annat inköpsmönster och du kommer vara en viktig del i detta arbete. Du kommer i din roll som upphandlingsjurist/upphandlare att ha många kontakter både internt mot kommunens olika verksamheter samt externt med leverantörer.
Det pågår en ständig utveckling av kommunens processer vad gäller kommunens upphandlings- och inköpsverksamhet och du förväntas vara med och bidra till utvecklingen framåt. Vi söker därför dig med stort engagemang och intresse för utvecklingsarbete.
Rapportering sker till Upphandlings- och Inköpschefen.
Vem är du?
Du bör ha arbetserfarenhet av kvalificerat upphandlingsarbete på köparsidan enligt lagen om offentlig Upphandling (LOU) och eller upphandlingsjuridiskt arbete.
Du har mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift då du kommer handlägga mål i domstol samt formulera tydliga krav mot anbudsgivare. God kunskap i Microsoft Office-paketet.
Utbildningsmässigt har du en magisterexamen i affärsjuridik eller en jur.kand- examen vid universitet/högskola eller annan juridikutbildning som vi bedömer likvärdig.
Som person ser vi att du är engagerad, drivande, serviceinriktad och har hög flexibilitet så att du snabbt kan ställa om ditt fokus. Du är strukturerad, analytiskt lagd, ser helhetsperspektivet och har en förmåga att ta egna initiativ när det krävs.
Du är självgående, samarbetsinriktad, har gott omdöme och utåtriktad. Stor integritet förväntas och lösningsfokus. Du är en trygg och stabil person.
Vi söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning.
När du söker jobb hos oss i Norrköpings kommun använder du dig av vårt rekryteringsverktyg. Du påbörjar din ansökan genom att klicka på ansök längst ner i annonsen.
Välkommen med din ansökan!