Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Kundbehovsanalys: gemensamma utmaningar och önskan om dialog

Upphandling engagerar, intresset för tidig dialog är stort och önskemål om mer uppföljning finns hos alla parter.

| 2018-05-15
Foto: Andreas Blomlöf

Det visar Upphandlingsmyndighetens kundbehovskartläggning med inriktningen att bygga god kundförståelse och få bättre kunskap om vilka behov av stöd målgrupperna har.

-Leverantörer och upphandlare delar till stor del uppfattning av vad som är utmaningar och vad som är möjligheter med upphandling och offentliga affärer. Till exempel sticker inte problem med lagstiftningen ut utan det är möjligheterna med dialog som utmärker sig från båda parterna, säger Filip Brännström, chef för Upphandlingsmyndighetens kundenhet.

Upphandlingsmyndigheten har använder sig av en metodik med servicedesign som ett led i en förflyttning till en mer kundcentrerad organisation.

–Både leverantörer och upphandlare är centrala kunder hos oss. Kundbehovsanalyserna har visat att de har gemensamma utmaningar. Genom att förstå båda sidor kan vi på Upphandlingsmyndigheten utveckla vårt stöd framåt. Analyserna är viktig del i den processen, säger Filip Brännström, som närmast kommer att presentera analysen under Upphandling24:s Sverigeturné i Borlänge den 16 maj och i Östersund den 17 maj.

Hittills har två kundbehovsanalyser genomförts, en för upphandlare i kommuner och en för leverantörer. Över 60 personer har deltagit i djupintervjuer om deras erfarenheter av och perspektiv på processen innan, under och efter en upphandling.

– Upphandlare är redan i dag bra på att använda sig av våra tjänster, exempelvis Frågeservice. Bland leverantörerna ser det helt annorlunda ut. Många vet inte ens om att vi finns, vilket vi aktivt arbetar med att förändra och kommer i år ta fram stöd till leverantörer utifrån de beh0vsanalyser vi har gjort, berättar Filip Brännström.

Från djupintervjuerna framträder några övergripande kundinsikter som pekar på utvecklingsområden:

* Förbättrade upphandlingsunderlag. Ett genomarbetat underlag skapar trygghet och effektivitet hos alla parter.

* Önskemål om tidig dialog. Både leverantörer och upphandlare efterfrågar mer tidiga dialoger. Ökad förståelse för regelverket och hur tidiga dialoger får gå till är viktiga aspekter för att nå dit.

* Uppföljning. Strukturerad uppföljning är något som efterfrågas av både leverantörer och upphandlande myndigheter. Att tid och resurser finns för detta är centralt.

En annan slutsats är att leverantörerna kan delas in i fem beteendegrupper, allt från nybörjaren som upplever offentlig upphandling som krånglig till den strategiska som vill vara med och förändra upphandlingsområdet.

De olika beteendegrupperna har behov av olika typer av stöd. Denna insikter ger Upphandlingsmyndigheten möjlighet att förstå och anpassa sitt stöd för att passa flera olika kundgrupper.

– Kundbehovsanalyserna är ett sätt för oss att hålla örat mot marken och lyssna in vilka behov våra kunder har. Vi har tydligt sett att leverantörer och upphandlare har gemensamma utmaningar. Nästa steg är nu är att utveckla vårt stöd tillsammans med våra kunder så att de viktiga stegen i inköpsprocessen blir så smidiga som möjligt för alla berörda parter, säger Filip Brännström.

Fredrik Mårtensson

fredrik@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026