Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Lyckad upphandling av betalningstjänster

Riksgäldskontoret har lyckats sänka statens kostnader för betalningsförmedling med upp till 30 procent. Trots det är de tre banker som tecknat nya ramavtal mer än nöjda - tack vare de nya EU-reglerna om rangordning.

| 2007-03-22

Idel glada leenden och pengar kvar i statens kassa. Ja, så kan vi sammanfatta Riksgäldskontorets upphandling av de nya ramavtalen. Upphandlingen ska täcka 270 myndigheters behov av betalningstjänster, och det gäller dels egna betalningar, i form av hyror och löner, dels betalningar kopplade till uppdraget, exempelvis utbetalning av skatter och bidrag.

Per Franzén är ansvarig för upphandlingen på Riksgäldskontoret och han menar att det finns flera orsaker till att priserna nu blir lägre. Det finns en ökad prispress på bankmarknaden i stort, men de nya EU-direktiven som de har tillämpat i upphandlingen har också bidragit.

– Vi kan se att rangordningen av anbuden har lett till ökad konkurrens mellan bankerna. En förutsättning för att myndigheter ska välja en viss banks tjänster är att de hamnar högst i rangordningen, säger Per Franzén.

Upphandlingen består av ett bastjänstpaket av betalningstjänster som flertalet av myndigheterna använder. Dessutom har det upphandlats 31 olika separata betaltjänster.

– Bankerna är olika starka på olika områden och rangordningen varierar beroende på tjänst. Det är alltså inte en enskild bank som har placerat sig på första plats för hela upphandlingen, säger Per Franzén.

Plockar russinen ur kakan
De statliga betalningarna uppgår till cirka 4 200 miljarder kronor per år och där ingår betalningsöverföringar av skatter, pensioner, barnbidrag och studiemedel.

Kostnaden för de här transaktionerna är i dag cirka 160 miljoner kronor per år. Med de nya avtalen hoppas Riksgäldskontoret sänka statens kostnader för betalningsförmedlingen med cirka 30 procent.

– Det beror till hälften på lägre priser i de nya avtalen och till hälften på att myndigheterna nu tvingas välja det billigaste alternativet för respektive betaltjänst. De nya avtalen gör det helt enkelt möjligt för dem att plocka russinen ur kakan.

Myndigheternas situation skiljer sig mycket från den privata sektorn. Ett vanligt företag har inte samma möjlighet att välja olika tjänster från olika banker. Vill de hantera inbetalningar till en bank och utbetalningar från en annan får de snabbt likviditetsproblem.

Men för myndigheterna är det Riksgäldskontoret som hanterar likviditeten. Det innebär att Riksgäldskontoret överför pengar till bankerna varje gång en myndighet ska göra en utbetalning.

Tidigare avtal bereder vägen
Tittar vi ett par år tillbaka i tiden kan vi se att kostnaden för betalningstransaktioner sjunkit dramatiskt.

– År 2003 kostade en statlig betalning cirka två kronor. Med det nya avtalet, som träder i kraft i april, kommer vi att gå ned till strax under en krona per transaktion.

De avtal som finns tecknades 2004 och då frångicks bankernas så kallade float-finansiering av betalningstjänster.
Den typen av finansiering innebar att bankerna finansierade sina tjänster genom att bromsa transaktionen och behålla statens pengar under två dagar. Därmed fick de in ränteintäkter.

– I avtalen 2004 gick vi över till ett rent avgiftsfinansierat system, vilket betyder att myndigheterna betalar för varje transaktion.

Förändringen innebar att kostnaderna för staten blev lättare
att överblicka. Myndigheterna blev mer kostnadsmedvetna och de valde i ökad utsträckning de billigare banktjänsterna i avtalen.

Bankerna positiva till avtalen
På Swedbank är de mycket nöjda med upphandlingen. Christoffer Kraft är avtalsansvarig på Swedbank och han ser positiva effekter av de nya reglerna med rangordning av anbuden.

– Visserligen skapar det ytterligare konkurrens, men samtidigt blir det väldigt tydligt hur myndigheterna väljer bank. Tidigare har de kunnat välja vilken av ramavtalsbankerna som helst. Och det är vår förhoppning att myndigheterna ska följa rangordningen, säger Christoffer Kraft.

De statliga betalningarna görs enligt ett system som ställer vissa krav på ramavtalsbankerna. Dessutom finns det omfattande regler kring hur utbetalningar ska skötas, exempelvis tidsramar som måste hållas.

– För att ta ett exempel ska barnbidraget vara utbetalat en viss dag i månaden, och det krävs att vi har en organisation som kan uppfylla de krav som ställs. Vi måste kunna säkerställa att rutinerna efterlevs, säger Christoffer Kraft.

Alla banker har inte deltagit
Endast tre banker lämnade in anbud, och det är samma tre banker som har haft ramavtal under den senaste perioden – Nordea, SEB och Swedbank. Trots att upphandlingen rör stora volymer är det inte intressant för alla banker att delta.

– Visst är det en relativt stor marknad, men den är komplex att hantera, säger Christoffer Kraft. Det krävs både initiala investeringar och fortlöpande utgifter för att upprätthålla en organisation. Och det går inte att vara för många leverantörer, då blir riskerna för stora eftersom vi inte är garanterade att få några affärer i ramavtalen.

En mycket omfattande infrastruktur krävs för att sköta statens betalningsuppdrag. För att det ska fungera måste systemen mellan bankerna, Riksgäldskontoret och myndigheterna fungera felfritt. Dessutom behövs en precis lika omfattande infrastruktur mot allmänheten.

Bankerna rapporterar regelbundet till Riksgäldskontoret, dels vilka tjänster som respektive myndighet använder och dels vilka volymer. På så sätt kan Riksgäldskontoret göra uppföljningar av hur deras ramavtal efterlevs.

– Dessutom skickar vi utgående balanser på alla konton och flöden till Riksgäldskontoret, vilket i sin tur påverkar deras finanstransaktioner, säger Christoffer Kraft.

Ett mycket stort system med andra ord som vi som användare ser mycket lite av. Vi förutsätter bara glatt att det ska fungera – och det gör det ju oftast.

Malin Ulfvarson

malin.ulfvarson@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026