Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • Anbudsutvärdering
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Hållbar upphandling
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

Miljöbilar ökar i offentlig sektor

Kommuner och landsting ligger långt framme när det gäller att övergå till miljöbilar, trots att de inte har samma krav på sig som statliga myndigheter. Malmö stad har redan i dag bytt ut hälften av sin fordons-flotta till bilar som drivs med alternativa bränslen.

| 2007-04-21

Att ersätta fossila drivmedel, som är en ändlig resurs, är avgörande för att minska trafikens utsläpp av växthusgasen koldioxid och förhindra klimatförändringar. Statliga myndigheter och kommuner landet över visar vägen genom att i allt större utsträckning välja miljöbilar som drivs med exempelvis etanol, biogas och el.

Vid årsskiftet skärpte regeringen reglerna för de bilar som införskaffas inom statliga myndigheter. Landsting och kommuner däremot beslutar själva om och i vilken utsträckning de ska miljöanpassa sina upphandlingar av fordon.

Malmö hör till de kommuner som med genomtänkta inköp hjälper till att minska konsumtionen av fossila bränslen. I dag är hälften av kommunens fordon under 3,5 tons totalvikt miljöbilar.

– Ambitionen är att stadens hela fordonspark på sikt ska bestå av miljöfordon, säger Max Hanander, projektledare på Malmö stads gatukontor samt programledare för genomförandet av kommunens trafikmiljöprogram.

Kommunfullmäktige beslutade redan våren 2001 att hälften av alla fordon i Malmö stads flotta skulle vara miljöbilar före årsskiftet 2003/2004. Nästan alla nya personbilar och lätta lastfordon som nu köps in av kommunen är miljöbilar.

– Om en förvaltning inte väljer en miljöbil vid nyanskaffning krävs först ett godkännande från förvaltningsledningen, förklarar Max Hanander.

Bussarna drivs med gas


I Malmö stads bilpark hittar vi exempel på de flesta alternativa drivmedel. Etanoldrift är klart vanligast, men det finns också många gasfordon samt ett mindre antal el- och hybridbilar.

Även när det gäller tyngre fordon görs det i Malmö stora insatser för att stimulera en övergång till förnybara drivmedel. Stadsbussarna går på gas liksom en ökande andel av sop-
bilarna. Malmö stad, som aktivt arbetar med miljöförbättrande åtgärder inom ramen för EU-projektet Civitas, står nu inför nästa steg.

– Ett förslag om att höja miljöbilandelen till 80 procent innan utgången av 2009 ligger för politisk behandling, säger Max Hanander.

Göteborg i topp


Västra Götalandsregionen har en hög ambitionsnivå. Målet är att bli bäst i Europa på miljöbilar. Regionen har 50 000 anställda, merparten vid sjukhus, vårdcentraler och tandvårdskliniker. År 2004 bestämdes att samtliga tjänste- och förmånsbilar inom regionens förvaltningar ska vara miljöbilar senast i januari 2008.

– Vid årsskiftet 2006/2007 var ungefär hälften av våra 1 200 personbilar utbytta, säger Viveca Reimers, samordnare på regionens miljösekretariat. Och utbytet fortsätter tills den sista ”gamla” bilens avtal löper ut.

Kommunernas inställning till miljöbilar varierar kraftigt. Gröna Bilisters lista över de mest miljöbilsvänliga kommunerna toppas av Göteborg som enligt intressegruppens bedöm-ningsmall får nio av tio möjliga poäng.

Kristianstad, Örnsköldsvik och Östersund ligger på samma höga nivå. Malmö har åtta poäng. Sist av 76 granskade kommuner placerar sig Vellinge, med en ynka poäng.

– Av våra cirka 1 600 personbilar och lätta transportfordon är nu 70 procent miljöbilar och målet till år 2008 är 90 procent, säger Anders Roth, miljöchef på Göteborgs stads trafikkontor.

Försöker locka medborgarna


I stadshusen görs det också en hel del för att få ”vanligt folk” att byta bil för att kunna köra med större omsorg om miljön. Medarbetarna på Malmö stads gatukontor är ofta ute och informerar vid exempelvis seminarier och frukostträffar.

Parkeringsrabatter för miljöbilar erbjuds i Göteborg, Helsingborg och Stockholm. Att den här typen av fordon var undantagna från försöket med trängselavgifter i Stockholm ökade också intresset för privatköp.

– Här i Malmö saknas sådana incitament även om parkeringslättnader nu diskuteras, berättar Max Hanander.

I Göteborg kan faktiskt allmänheten använda de kommunala miljöbilarna. Bilpoolsmedlemmar i Sunfleet kan på kvällar och helger köra 15 bilar ur miljöbilsflottan.

– Som första kommun i landet upplåter vi våra fordon till allmänheten och det försöket har lockat till både studiebesök och samtal från intresserade, summerar Anders Roth.
————————————————————————————


KRAVEN DU SKA STÄLLA PÅ EN MILJÖBIL
Även om de flesta kommuner försöker harmonisera sina regler med den statliga förordningen varierar miljöbilsdefinitionen något beroende på vem man frågar. Alla är överens om att det handlar om energi-effektiva bilar med låga utsläpp av kol-
dioxid och hälsoskadliga ämnen. Fordon som dessutom måste vara rimligt säkra.

Malmö stad räknar etanolbilar, elbilar, elhybrider och gasbilar som miljöfordon. Till den här kategorin hör även marknadens mest bränslesnåla diesel- och bensindrivna fordon samt dieselbilar av miljöklass 2005 som körs på alternativbränslen som rme (rapsmetylester).

Begränsningar av utsläpp


Dieselfordon med partikelfilter får inte släppa ut mer är 90 gram koldioxid per kilometer, vilket motsvarar en förbrukning på högst 0,34 liter per mil. För bensin gäller ett koldioxidutsläpp på som mest 120 gram per kilometer, högst 0,52 liter per mil.

Inte heller får bilar som drivs med förnybara drivmedel vara hur törstiga som helst. De tillåts ha en maximal bränsleförbrukning som motsvarar en bensinmängd på 0,78 liter per mil.

Etanol är det vanligaste alternativa bränslet. Antalet tankställen är hyfsat stort och etanolmackarna ökar dessutom i antal. Den stora uppslutningen kring etanol som miljöbränsle och det faktum att etanolbilar finns i alla karosstyper bidrar också till dess popularitet.

Volvo V50 och Ford Focus är några vanliga så kallade flexifuelmodeller som även kan tankas med bensin om macken inte har etanol. Toyota Prius och Honda Civic är de vanligaste elhybriderna med batteridrift och en liten bensinmotor som stöd.

Gas passar inte alla


Storsäljarna bland gasbilarna är Volvos båda modeller V70 och S60. I och med att dessa bilar har rätt kort räckvidd och att nätet för gasdistribution ännu inte är lika väl utbyggt som för etanol passar de inte i alla kommuner.

– Under flera år har utbudet av gasdrivna transportfordon varit dåligt men numera finns flera modeller som passar för kommunal service- och underhållsverksamhet, säger Fredrik Högberg, ansvarig för miljöfordonsprojektet inom Göteborgs stads trafikkontor.

De flesta kommuner preciserar miljöbilar på ungefär samma sätt som Malmö, men det är inget som hindrar egna regler. Vid försöket med trängselskatt i Stockholm snävades definitionen in till att endast omfatta fordon som helt eller delvis drevs med elektricitet, alkohol eller annan gas än gasol. Om de reglerna ändras när trängselskatten återkommer är oklart.

Per Eriksson

per@jpe.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

“Fler brott bör ge uteslutning”

Utvidga listan över brott som kan utesluta anbudsgivare. Ge upphandlare tydligare rätt att kontrollera uppgifter ur belastningsregistret. Det är två åtgärder för att stoppa leverantörer med kopplingar till brottslighet, enligt säkerhetsföretagaren Mattias Nygren.

AI minskar jobbstressen

Tema: AI

AI minskar stressen om man har många eller nya arbetsuppgifter. Det visar en ny studie från Örebro universitet. ”Det finns en uppfattning om att AI kan öka stressen. Här finner vi det omvända” säger forskaren Magnus Lodefalk.

“En upphandlare måste vara djärv”

Det gäller att lyfta blicken och våga testa nytt. Så resonerade Kathe Mandorff och Catarina Sjöling när de tog sig an den nationella upphandlingen av vårdbemanning. En insats som gav dem priset Årets inköpare 2025. ”Vi ska unna oss en upplevelse för vinstpengarna – gärna med inslag av hästar och vin”, säger den samstämmiga duon.

Foto: Amanda Hallström.

Tioårsjubileum för marknadens pris

Karriär

Anbudspriset har delats ut sedan 2015 och tar emot nomineringar fram till 10 juni. ”Priset är ett bra sätt att sprida goda exempel.”, säger Ulrica Dyrke , ordförande i föreningen Anbudspriset.

Få upphandlar innovativt

Innovationsupphandling är katalysator för att öka Sveriges konkurrenskraft. Men för att kraften ska tas tillvara behövs mer stöd till upphandlarna. Det framgår av en ny rapport.

Vidareutbildning inom offentlig upphandling

Vidareutbilda dig inom offentlig upphandling

Utbildning

Vill du utbilda dig inom offentlig upphandling? Vi erbjuder flera matnyttiga kurser både på distans och på plats i Stockholm.

Lediga jobb

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Tillsvidareanställd upphandlare

Upphandlare/inköpare till Haninge kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

Senaste nyheterna

“Fler brott bör ge uteslutning”
AI minskar jobbstressen
“En upphandlare måste vara djärv”
Tioårsjubileum för marknadens pris
Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare
Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun
Få upphandlar innovativt
Vidareutbildning inom offentlig upphandlingVidareutbilda dig inom offentlig upphandling
Växjöparkering prövas igen
Eslöv blickar framåt
NobinaTar strid om Stockholmstrafiken
Firar seger i pilotfall
Tillsvidareanställd upphandlare
Upphandlare/inköpare till Haninge kommun
Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
Malin SieversMalin efter Olof
BolagsverketKontrolltjänst med förhinder
Riksdagsenighet om IPI
Utlovar enklare annonsering
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide–upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • Tar strid om Stockholmstrafiken
  • Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
  • Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
  • Firar seger i pilotfall
  • Malin efter Olof
  • Utlovar enklare annonsering
  • “En upphandlare måste vara djärv”
  • Därför uteblir efterannonserna
  • Vidareutbilda dig inom offentlig upphandling
  • Kontrolltjänst med förhinder

Läsarnas åsikter

Per Johansson : Upphandlare saknar kriskunskap
De frågor du ger exempel Emelie är inte frågor som jag som upphandlare vanligtvis kan, eller kommer att kunna, svara…
Emelie : Upphandlare saknar kriskunskap
Mycket ansvar och kunskap finns absolut inom organisationen. Men den kunskapen bör absolut finns även hos upphandlarna. I vissa upphandlingar…
Upphandlare : Därför uteblir efterannonserna
Till Jens, Det handlar inte bara om att det tar tid att fylla i formulären, utan om att E-forms helt…
Amanda : Upphandlare saknar kriskunskap
Hej Emelie! Tack att du uppmärksammade att länken inte fungerade, det är nu fixat och du kan läsa rapporten här:…
Per Johansson : Upphandlare saknar kriskunskap
Varför är frågan ställd till upphandlare? Naturligtvis ska den kunskapen finnas i en organisation men den behöver inte finnas hos…
Jenny : Därför uteblir efterannonserna
Hej Jens, Jag förstår din tanke, men skillnaden är nog att många upphandlare gör många upphandlingar per år, och då…
Emelie : Upphandlare saknar kriskunskap
Väldigt intressant läsning, som förhoppningsvis kommer leda till satsningar runt om i landet som i sin tur resulterar i mer…
Jens : Därför uteblir efterannonserna
Men hallå! Som egenföretagare måste jag varje månad lämna in det ena och det andra till skatteverket och andra myndigheter.…
Yngve Westerlund, MobistikUtveckling : Särskild kollektivtrafik hotas av ineffektivitet
Tack Nobina för ett välinformerat och viktigt inlägg kring den särskilda kollektivtrafiken, som i Danmark går under samlingsnamnet Flextrafik. Här…
Wild Boy : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Offentlighetsprincipen mm i alla ära men det känns mer än olustigt att behöva ge uppgifter om min arbetsgivares och min…

Aktuella utbildningar

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Anbuds­utvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde *
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Bo Nordlin

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »