Mobiltelefonen visar vilken typ av larm det är och från vilket rum larmet kommer. Personalen svarar på ett larm genom att trycka på närvaroknappen i rummet, och då syns det i kollegornas telefoner att någon är på plats.
Lösningen har utvecklats av BXO Solutions AB som fick förfrågan att ta fram en tjänst som använder gprs istället för sms som larmbärare.
– Vi fick en fråga från Spring Mobil, om vi inte kan ordna en larmhanteringstjänst som inte använder sms, säger Bengt Strömberg, säljare på BXO.
I tidigare tjänster har ofta trådlösa dect-telefoner använts för larmhantering, men dessa har begränsningar till exempel i avsaknaden av prioritering och begränsad räckvidd. Med gsm-tekniken fungerar larmhantering överallt där det finns täckning.
Spring Mobil bygger små lokala gsm-nät för tjänsten, men om det skulle uppstå en störning sker en automatisk övergång till det nationella nätet, och fungerar inte det används 3G-nätet.
– Om man inte har behov av redundans och redan har bra gsm-täckning kan man dessutom hoppa över, eller skjuta upp, investeringen i ett eget gsm-nät. Detta är dock inget vi rekommenderar våra kunder, och i längden sparar man pengar på det egna gsm-nätet och genom att ha en telefon för allt, säger Bengt Strömberg.
Precis som med dect är samtalen i det egna nätet gratis. Däremot finns det en abonnemangskostnad för sim-kortet och när man ringer utanför det egna nätet ringer man till vanlig taxa. En fördel jämfört med dect-systemet är att om man ska byta ut en telefon så räcker det med att ut sim-kortet ur den gamla och sätta i den nya för att det ska fungera.
Almi väljer operatör för affärskritisk kommunikation
Verva upphandlar it-konsulter för Stockholmsregionen
Banverket i unik upphandling över landsgränsen
Bolagsverket har tecknat avtal med 23 it-konsulter
Lotteriinspektionen har valt nytt ärendesystem
"It i vården" får ytterligare en konferens
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer