Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Nya logistiklösningar tack vare miljökrav

Ökade miljökrav på transporter har i Stockholm lett till en ny central logistiklösning för leveranser av förbrukningsmaterial. Nu ligger Göteborg i startgroparna för en liknande satsning på livsmedelsleveranser. Och vinsterna är flera - bland annat ökad konkurrens och tidsbesparingar.

| 2007-02-27

Det är inte bara kraven på miljövänlighet som ligger bakom behovet av gemensamma logistiklösningar ute hos kommunerna. I Göteborg var det framför allt konkurrens-
situationen inom varugrupperna för livsmedel som ledde till att de påbörjade en förstudie om en central logistiklösning.

– Det främsta skälet till att vi inlett det här arbetet är att det på många områden råder brist på konkurrens, säger Göran Berger, upphandlingsledare på Upphandlingsbolaget inom Göteborgs stad. Mindre företag har inte alltid egna logistiklösningar och kan därför inte vara med och konkurrera. Detsamma kan gälla utländska företag.

Att en samlad logistiklösning också har positiva effekter på miljön ser de förstås som en stor fördel även i Göteborg. En annan fördel är att antalet leveranser till varje ställe blir färre och då minskar också de avbrott som uppstår för att ta emot varor hos de mottagande enheterna.

– Det blir också färre fordon på skolor och dagis och därmed säkrare för barnen, säger Göran Berger.

Förstudien beräknas vara klar någon gång under våren, och först därefter kan en eventuell upphandling tidigast påbörjas.

Livsmedelsleveranserna i fokus


Göteborgs stad och de åtta grannkommuner som blir berörda av en eventuell kommande upphandling har i dag ungefär 1 200 leveransadresser och ett tjugotal leverantörer av livsmedel. Varje år köps livsmedel för drygt 300 miljoner kronor.

– Alla leverantörer har ramavtal med Upphandlingsbolaget, men eftersom det finns möjlighet att lämna anbud på delar av det geografiska området levererar inte alla leverantörer till alla leveransadresser, säger Göran Berger.

I Göteborg är det endast leveranser av livsmedel som är i fokus. Enligt Göran Berger är det möjligt att logistiklösningen kommer att utökas till andra varuområden, men det finns inga planer på det i dag.

Han ser ett antal potentiella anbudsgivare vid en logistikupphandling – trots att livsmedelstransporter ställer särskilda krav, framför allt på temperatur, och kräver bilar som har tre temperaturzoner.

– Förutom rena transportföretag skulle det här även kunna vara en större livsmedelsgrossist som lägger anbud på logistiken, säger Göran Berger.

Fokuserar inte på besparingar


Ekonomiskt väntar de sig inte så stora vinster på själva varan och transporttjänsten, eftersom det i dagsläget är svårt att bedöma sådana eventuella vinster. Däremot finns det andra sidokostnader som kan undvikas genom en samlad lösning, exempelvis de fakturaavgifter som många leverantörer tar ut på mindre leveranser.

– De ekonomiska vinsterna har inte varit i fokus, utan huvudsyftet är konkurrenssituationen, men det ska åtminstone inte sammantaget behöva bli dyrare för varan och transporttjänsten, säger Göran Berger.

I Göteborg lägger de stor vikt vid att skilja varan från tjänsten, det vill säga transporten. I dag kan de inte se vad transporten kostar eftersom den är inbakad i priset för varan.

– Det blir intressant att se vad som händer med priserna när vi gör den första upphandlingen då transporter inte längre ingår, säger Göran Berger.

Många leverantörer har i dag webbhandel för beställning av varor, men det finns ingen samlad e-handel i Göteborgs stad. Enligt Göran Berger kan det komma att bli aktuellt i framtiden, men än så länge finns det inte nödvändiga resurser.

En samordnad logistiklösning väntas kunna starta under 2008. Vissa omställningar kan på sikt komma att krävas för att optimera leveranserna, till exempel i kök som får fler varor på en gång och därför kan behöva anpassas med extra lagerutrymmen.

– Införandet kommer att ske under en löpande period och anpassningar görs efterhand, säger Göran Berger. Det kommer inte att krävas några initiala investeringar, men man kan behöva planera personalen för att kunna ta emot större volymer vid ett och samma leveranstillfälle.

Han är inte säker på att det totala antalet leverantörer som får teckna avtal med Göteborgs stad kommer att bli större i framtiden, men han tror att fler leverantörer kommer att lämna anbud.

– Konkurrensen blir större, vilket leder till att vi kan teckna mer fördelaktiga avtal, säger Göran Berger.

Stockholm drog igång i höstas


I Stockholm påbörjades ett projekt med samordnade transporter av förbrukningsmaterial i november förra året. Stockholms stad upphandlar årligen förbrukningsartiklar för 1,2 miljarder kronor och de har ungefär 9 000 leverantörer och 1 540 arbetsplatser inom staden dit varor ska levereras.

När det tidigare avtalet som gällde förbrukningsartiklar gick ut beslutade de, med hänsyn till konkurrens vid upphandlingen, att upphandla varor exklusive transport och att upphandla transportlösningen för sig.

Det skulle även ge större möjligheter att ställa direkta miljökrav på transporterna och det förväntades dessutom leda till lägre totala kostnader.

– Upphandlingen blev klar i början av 2006 och avtal skrevs med Schenker som började sitt uppdrag i november 2006, berättar Maria Laxvik, enhetschef på Upphandlingsenheten på Stadsledningskontoret i Stockholms stad.

Än så länge finns det inte några uppmätta resultat, men den samlade transportlösningen väntas bland annat leda till ökad kontroll över transportkostnaderna samt ge förutsättningar för effektivare leveranser genom samordningsfördelar.

Miljökraven var också en viktig aspekt i Stockholm, liksom att genom kortare körsträckor och bättre anpassade fordon öka trafiksäkerhet och framkomlighet.

Planerar för fler områden


– I dag omfattar logistiklösningen kontorsmaterial, vård- och omsorgsmaterial och köksförbrukningsartiklar från vår leverantör Simonsen samt it-klienter från Dell, säger Maria Laxvik.

Tanken är att fler produktområden ska slussas in efterhand. Under 2007 kommer staden att göra en livsmedelsupphandling som också den kommer att omfattas av den här lösningen.

De har inte byggt upp något lager, utan i stället satsat på centrala omlastningsplatser dit varorna kommer från leverantörerna. Där lastas de sedan om till Schenkers fordon och levereras runt om i staden.

Som en följd av upphandlingen av transporter har Stockholms stad också genomfört en förstudie om att införa ett gemensamt elektroniskt beställningssystem.

– Det projektet kommer troligtvis att fortsätta under 2007, säger Maria Laxvik.

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026