Ricoh väljer Upphandling24 för att vinna affärer med offentlig sektor
Ända sedan 2007 har Ricoh använt Upphandling24 som sin partner för att genom tidning, webb och konferenser nå ut till upphandlare på kommuner,landsting och statliga verk. Offentlig sektor, en stabil och betydelsefull kund som står för 40-50 procent av Ricohs intäkter. Marknadsföring i Upphandling24s kanaler har visat effekter både på ökad varumärkeskännedom och försäljning.
Ricoh har en lång erfarenhet av att vara leverantör till offentlig sektor. Ända sedan 1920-talet har Ricoh försett offentlig sektor med sina produkter och tjänster även om då under annat namn. Runt om i landet är cirka 150 av drygt 600 personer på Ricoh involverade i försäljnings-arbetet mot offentlig sektor.
Ricohs försäljning till offentlig sektor har ökat de senaste åren. En anledning till ökningen är att offentlig sektor är en stabil kund och att lågkonjunkturer har haft en liten inverkan på efterfrågan. Av de 1,5 miljarder kronor som Ricoh omsätter i Sverige årligen kommer cirka 40-50 procent av intäkterna från offentlig sektor. Värt att notera är att trots offentlig sektors höga andel av omsättningen är det betydligt färre som arbetar med försäljning mot offentlig sektor i jämförelse mot den privata.
Nyckeln till lönsamma affärer med offentlig sektor För att förmedla sina fördelar gentemot konkurrenterna krävs ett långsiktigt informations- och marknadsföringsarbete. Ett exempel på hur Ricoh arbetar är att informera upphandlarna om varför de bör ställa t.ex miljökrav och systemkrav vid upphandlingar inom Ricohs produktsegment.
– Den största skillnaden med att göra affärermed kommun,landsting och stat är att affärerna är hårt styrda av avtal och regelverk. Beslutscyklerna är långa och att komma till avslut tar därför längre tid. En utmaning vid försäljning mot offentlig sektor är att få kunden att värdesätta, service, support och kompetens och inte bara se till prislappen. Goda resurser krävs för att vara en helhetsleverantör till offentlig sektor, säger Magnus Christerson marknadsdirektör på Ricoh Sverige AB.
Marknadsföring genom Upphandling24 ger valuta för pengarna
Ricoh har samarbetat med Upphandling24 sedan 2007. Ricoh väljer att använda Upphandling24s konferenser, tidning och webb därför att de vet att de når samtliga upphandlande enheter i Sverige. Marknadsföring i Upphandling24s kanaler har visat effekter både på ökad varumärkeskännedom och försäljning. I samband med att Ricoh bytte namn från Carl Lamm 2009 användes Upphandling24s kanaler flitigt för att kommunicera namnbytet. Magnus Christerson berättar att tack vare Upphandling24s konkurrenskraftiga prissättning och omfattande kunddatabas har Ricoh haft möjlighet att framgångsrikt genomföra både breda marknadsföringskampanjer och kampanjer riktade mot smalare segment.
Ricoh når de rätta beslutsfattarna genom Upphandling24s kanaler
Upphandling24 anordnar årligen tio konferenser med olika teman och målgrupper. Konferenserna är ett fantastiskt forum för företag att knyta affärskontakter och förmedla sitt budskap till en utvald grupp av beslutsfattare.
– Det personliga mötet med upphandlarna är viktigt för att förmedla hur din produkt eller tjänst skiljer sig från konkurrenternas. Ricoh värdesätter konferenserna därför att de erbjuder en samlad grupp av upphandlare som fattar besluten om vilka varor och tjänster som ska köpas in berättar Magnus Christerson. Ricoh har exempelvis varit partner på Stora Ramavtalsdagen i mars 2010 för att under en heldag träffa de 120 upphandlarna som var på plats.
Kunder hör av sig till Ricoh tack vare annonskampanjer i Upphandling24
Ricoh har även kontinuerligt annonserat i tidningen Upphandling24 och på webbsidan Upphandling24.se. Tack vare den redaktionella miljön får annonsernas budskap hög trovärdighet och relevans.
– De främsta argumenten för att Ricoh använder dessa två kanaler är att redaktionen tar upp aktuella frågor för både upphandlare och leverantörer samtidigt som tidningen känns fräsch och lättillgänglig. Upphandling24 är mycket välläst av upphandlarna och används som ett verktyg i deras arbete. Kunder har hört av sig till Ricoh efter att de har sett annonskampanjer i Upphandling24. Sammanfattningsvis kan sägas att marknadsföra sig genom Upphandling24s kanaler ger valuta för pengarna, avslutar Magnus Christerson.
Vill du veta mer om möjligheter att annonsera i Upphandlings24 eller vara partner på våra event kontaktar du Lena Klaesson.
Ricoh grundades 1936 i Japan och har cirka 109,000 anställda och finns i över 150 länder.
Ricoh Sverige erbjuder ett brett utbud av produkter och tjänster för kontor, inom dokumenthantering och IT. Ricohs
mål är att inte bara leverera produkter, utan en kundanpassad helhetslösning.
www.ricoh.se
Upphandling24 är din försäljnings- och marknadsföringspartner för effektiv marknadsföring mot offentlig sektor. Ditt budskap når upphandlare genom alla våra kanaler; print, webb, nyhetsbrev och event.
www.upphandling24.se