Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

Ricoh väljer Upphandling24 för att vinna affärer med offentlig sektor

Ända sedan 2007 har Ricoh använt Upphandling24 som sin partner för att genom tidning, webb och konferenser nå ut till upphandlare på kommuner,landsting och statliga verk. Offentlig sektor, en stabil och betydelsefull kund som står för 40-50 procent av Ricohs intäkter. Marknadsföring i Upphandling24s kanaler har visat effekter både på ökad varumärkeskännedom och försäljning.

Ricoh har en lång erfarenhet av att vara leverantör till offentlig sektor. Ända sedan 1920-talet har Ricoh försett offentlig sektor med sina produkter och tjänster även om då under annat namn. Runt om i landet är cirka 150 av drygt 600 personer på Ricoh involverade i försäljnings-arbetet mot offentlig sektor.

Ricohs försäljning till offentlig sektor har ökat de senaste åren. En anledning till ökningen är att offentlig sektor är en stabil kund och att lågkonjunkturer har haft en liten inverkan på efterfrågan. Av de 1,5 miljarder kronor som Ricoh omsätter i Sverige årligen kommer cirka 40-50 procent av intäkterna från offentlig sektor. Värt att notera är att trots offentlig sektors höga andel av omsättningen är det betydligt färre som arbetar med försäljning mot offentlig sektor i jämförelse mot den privata.

Nyckeln till lönsamma affärer med offentlig sektor För att förmedla sina fördelar gentemot konkurrenterna krävs ett långsiktigt informations- och marknadsföringsarbete. Ett exempel på hur Ricoh arbetar är att informera upphandlarna om varför de bör ställa t.ex miljökrav och systemkrav vid upphandlingar inom Ricohs produktsegment.

– Den största skillnaden med att göra affärermed kommun,landsting och stat är att affärerna är hårt styrda av avtal och regelverk. Beslutscyklerna är långa och att komma till avslut tar därför längre tid. En utmaning vid försäljning mot offentlig sektor är att få kunden att värdesätta, service, support och kompetens och inte bara se till prislappen. Goda resurser krävs för att vara en helhetsleverantör till offentlig sektor, säger Magnus Christerson marknadsdirektör på Ricoh Sverige AB.

Marknadsföring genom Upphandling24 ger valuta för pengarna
Ricoh har samarbetat med Upphandling24 sedan 2007. Ricoh väljer att använda Upphandling24s konferenser, tidning och webb därför att de vet att de når samtliga upphandlande enheter i Sverige. Marknadsföring i Upphandling24s kanaler har visat effekter både på ökad varumärkeskännedom och försäljning. I samband med att Ricoh bytte namn från Carl Lamm 2009 användes Upphandling24s kanaler flitigt för att kommunicera namnbytet. Magnus Christerson berättar att tack vare Upphandling24s konkurrenskraftiga prissättning och omfattande kunddatabas har Ricoh haft möjlighet att framgångsrikt genomföra både breda marknadsföringskampanjer och kampanjer riktade mot smalare segment.

Ricoh når de rätta beslutsfattarna genom Upphandling24s kanaler
Upphandling24 anordnar årligen tio konferenser med olika teman och målgrupper. Konferenserna är ett fantastiskt forum för företag att knyta affärskontakter och förmedla sitt budskap till en utvald grupp av beslutsfattare.

Magnus Christerson
Magnus Christerson, marknadsdirektör på Ricoh Sverige AB.

– Det personliga mötet med upphandlarna är viktigt för att förmedla hur din produkt eller tjänst skiljer sig från konkurrenternas. Ricoh värdesätter konferenserna därför att de erbjuder en samlad grupp av upphandlare som fattar besluten om vilka varor och tjänster som ska köpas in berättar Magnus Christerson. Ricoh har exempelvis varit partner på Stora Ramavtalsdagen i mars 2010 för att under en heldag träffa de 120 upphandlarna som var på plats.

Kunder hör av sig till Ricoh tack vare annonskampanjer i Upphandling24
Ricoh har även kontinuerligt annonserat i tidningen Upphandling24 och på webbsidan Upphandling24.se. Tack vare den redaktionella miljön får annonsernas budskap hög trovärdighet och relevans.

– De främsta argumenten för att Ricoh använder dessa två kanaler är att redaktionen tar upp aktuella frågor för både upphandlare och leverantörer samtidigt som tidningen känns fräsch och lättillgänglig. Upphandling24 är mycket välläst av upphandlarna och används som ett verktyg i deras arbete. Kunder har hört av sig till Ricoh efter att de har sett annonskampanjer i Upphandling24. Sammanfattningsvis kan sägas att marknadsföra sig genom Upphandling24s kanaler ger valuta för pengarna, avslutar Magnus Christerson.

Vill du veta mer om möjligheter att annonsera i Upphandlings24 eller vara partner på våra event kontaktar du Lena Klaesson.


OM RICOH

Ricoh grundades 1936 i Japan och har cirka 109,000 anställda och finns i över 150 länder.
Ricoh Sverige erbjuder ett brett utbud av produkter och tjänster för kontor, inom dokumenthantering och IT. Ricohs
mål är att inte bara leverera produkter, utan en kundanpassad helhetslösning.
www.ricoh.se

OM UPPHANDLING24

Upphandling24 är din försäljnings- och marknadsföringspartner för effektiv marknadsföring mot offentlig sektor. Ditt budskap når upphandlare genom alla våra kanaler; print, webb, nyhetsbrev och event.
www.upphandling24.se

Lediga jobb

Region Stockholm

Kategoriledare till Upphandlingsenheten, Region Stockholm

Erfaren jurist till Konkurrensverket

Upphandlare till Stockholms universitet

Offentlig inköpsstrateg/upphandlare, konsultavtal till HBV

Offentlig inköpsstrateg/upphandlare till HBV- Föräldravikariat

IT-upphandlare till Haninge kommun

  • Upphandlare med kategoriansvar vård och omsorg
  • Systemadministratör, e-handel, till Huddinge kommun
  • Upphandlare inom IT till Huddinge kommun
  • Upphandlare till Huddinge kommun
  • Entreprenadupphandlare till Huddinge kommun
  • Strategisk inköpare till Upphandlingsmyndigheten – föräldravikariat
  • Strategisk inköpare till Arbetsförmedlingen
  • Bolagsjurist till Adda
  • Upphandlare till Sundsvalls kommun
  • Inköpscontroller till Sundsvalls kommun

Senaste kommentarerna

  • Bäst på att undvika domstolNotering i marginalen, att undvika domstolar behöver inte vara ett kvalitetsmått. Jag vet inget om...
  • ”Alla möbler bör inte återbrukas”Från Västra Götalandsregionen har vi länge upphandlat möbler med höga miljökrav. Vi har efterfrågat cirkulärt...
  • ”Alla möbler bör inte återbrukas”Tråkigt med branschorganisationer som klagar men inte kommer med en hållbar/genomtänkt lösning. Förslagen är bra...
  • Så mycket tjänar upphandlareHej Madelene, Upphandling24 och Inköpsrådet håller på att sammanställa en löneundersökning. Där tar vi hänsyn...
  • Så mycket tjänar upphandlareJag hoppas er redovisade statistik inte har klumpat ihop samtliga roller inom upphandling, högsta utbildning...
ANNONS FRÅN AFF

Krävs en gemensam standard

Enligt Erik Sundström, vd på L&T, har Aff betytt väldigt mycket för branschen, standardiserade avtal gynnar alla. Ett gemensamt språk och en känd struktur gör det möjligt för alla inblandade att läsa och tolka avtalen.

Karriärnyheter

Ser fram emot att gräva djupt

Karriär

Mattias Johansson lämnade jobbet som inköpschef på Ystads kommun för en specialisttjänst på Folktandvården Skåne. ”Nu får jag gräva djupare och lära mig en helt ny bransch”, säger han.

Praktikplats sökes

  • Offentlig Upphandling LIA 1
  • LIA plats sökes omgående i Stockholm
  • LIA-plats sökes omgående!
  • Yrgo-studerande söker LIA
  • LIA-plats sökes i Göteborg
  • Möjlighet till praktikplats LIA1
  • LIA
  • Lia2, Stockholm sökes
  • Söker LIA-plats till våren
  • Strategisk inköp och upphandling

Karriärbrev

Missa inga lediga jobb! Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster. Du får också karriärtips och nyheter.

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Aktuella utbildningar

  • Anbuds­utvärdering | 7 mars 2023 – 1 plats kvar
  • Agil upphandling | 9 mars 2023
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 14-15 mars 2023
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 16 mars 2023
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 21 mars 2023
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 22 mars 2023
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 23 mars 2023
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 29-30 mars 2023
  • LOU på två dagar | 19-20 april 2023
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 3 maj 2023
  • Hållbar upphandling | 10 maj 2023
  • Leda upphandlingar effektivt | 11 maj 2023
GUIDE UPPHANDLA MODULER

Guide–upphandla moduler

Ladda ner kostnadsfritt >
Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister.

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Stoppa de oseriösa aktörerna
  • Godtagbara skäl eller inte?
  • Kreativt hantverk för hållbara affärer
  • Skräppostfilter och försenat mejl–igen
  • Ett år med kravet att begränsa skada
  • Mest läst på Inköpsrådet
  • Då får ogiltigt avtal bestå
  • Ingen fråga, ingen skada
  • Fler nyheter som påverkar it-avtal
  • Ursäkta, vad är klockan? (Del 2)

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »